Byggahus.se

Slottsventil - Packning?

1. TrumJalle
    Medlem Nivå 5
    TL;DR: Var får man tag i packningar?

Jag har skaffat ett par äldre sektionsradiatorer och tillhörande slottsventiler. Medan radiatorerna är iväg på blästring och målning tänkte jag fräscha upp ventilerna men har stött på patrull.

Det sitter en liten och en större packning av någon sorts filtmaterial (asbest?) som är i behov av utbyte. Men jag kan inte hitta några passande packningar att byta med. Jag har letat runt på nätet och varit hos den lokala VVS-butiken, utan lycka. Det borde finnas generiska packningar i rätt dimension, kan tyckas?

Att byta med lin tror jag inte skulle gå pga konstruktionen. Kanske finns det nån annan lösning som jag inte tänkt på?

Den lilla packningens mått är:
    Yttre Ø: 6mm
    Inre Ø: ca 3mm
    Höjd: 4-5mm

Den stora packningens mått är:
    Yttre Ø: 14mm
    Inre Ø: 10mm
    Höjd: 10mm

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200301_213504.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200301_214135.jpg

2. V
    Medlem · Nivå 7
    Söker du på grafitgarn på Google kommer du till Bygga Hus, Ventiler till 30- talsradiatorer. Finns som snören som man lindar runt ventilspindeln och gör sin egen packning.

• Laddar…
  3. V
    Medlem · Nivå 7
    Glömde säga att alla rörisar har det i sina servicebilar, olika diametrar t.om.

4. TrumJalle
    Medlem Nivå 5
    Tack för ditt svar.
    Om rörisarna har material och kunskapen att montera ny packning så låter jag nog dem göra det i samband med rördragning och driftsättning.
    Jag tar isär och rengör/polerar vreden själv så är det "bara" för rörisen att montera allt korrekt.

5. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Om du ska komma helt rätt får du söka på "boxpackning" det finns då oerhört många dimensioner och material på löpande tex rektangulära som man skär en längd från och formar för sin box. Det var uppe i en del trådar tidigare där cpalm gjorde liknande jobb och vid ett tillfälle råkade jag se en rulle på ett ställe och frågade om rätt namn på den dvs boxpackning.

• Laddar…