36 136 läst ·
260 svar
36k läst
260 svar
Slopad rabatt på el från solceller
Men de höjer ersättningen för att elpriset stigit, dvs de tjänar mer pengar för samma mängd el i upplänk. Att el i upplänk ger nytta på denna nivå gäller dock enbart till dess att det lokala nätet inom transformatorn kan ta emot elen. När man måste exportera elen från den närmsta transformatorstationen så minskar denna nytta snabbt iom att man får förluster både i det lokala nätet och i upptransformeringen. Det innebär inte nödvändigtvis att nätnyttan når ned till noll eller blir negativ, men det ger snabbt nya förluster då huvuddelen av förlusterna normalt sett finns i kablarna inom den lokala transformatorn.K Klacken skrev:
Det den fasta nätkostnaden för området skall täcka är inte förlusterna på själva elöverföringen (för de ger nytta), utan det är de merkostnader som uppkommer i form av uppgraderingar av elnätet för att kunna ta emot den lokalproducerade energin. Här skulle då byte av transofrmator för att få ned förlusterna i upplänk kunna finnas, här ingår också byte av transformator för att klara en högre kapacitet i upplänk (till nätt) än vad som behövs i nedlänk (till hushållen). Här bör också utbyte av kablar ingå om detta behövs för att klara inmatningen av el till nätet (exempelvis om det är för hög resistans i dessa).
Aha, då förstår jag! Man höjer alltså ersättningen för att man inte vill tjäna så mycket pengar? Då är det solklart! (Jo, jag tror mig veta vad det nya förslaget innebär samt anledningen) Du, såväl som jag o andra har ingen aning om hur det ser ut om några år, det är endast spekulationer o gissningarpacman42 skrev:
Men de höjer ersättningen för att elpriset stigit, dvs de tjänar mer pengar för samma mängd el i upplänk. Att el i upplänk ger nytta på denna nivå gäller dock enbart till dess att det lokala nätet inom transformatorn kan ta emot elen. När man måste exportera elen från den närmsta transformatorstationen så minskar denna nytta snabbt iom att man får förluster både i det lokala nätet och i upptransformeringen. Det innebär inte nödvändigtvis att nätnyttan når ned till noll eller blir negativ, men det ger snabbt nya förluster då huvuddelen av förlusterna normalt sett finns i kablarna inom den lokala transformatorn.
Det den fasta nätkostnaden för området skall täcka är inte förlusterna på själva elöverföringen (för de ger nytta), utan det är de merkostnader som uppkommer i form av uppgraderingar av elnätet för att kunna ta emot den lokalproducerade energin. Här skulle då byte av transofrmator för att få ned förlusterna i upplänk kunna finnas, här ingår också byte av transformator för att klara en högre kapacitet i upplänk (till nätt) än vad som behövs i nedlänk (till hushållen). Här bör också utbyte av kablar ingå om detta behövs för att klara inmatningen av el till nätet (exempelvis om det är för hög resistans i dessa).
Nej, jag har ingen aning om hur det ser ut, jag försöker förklara hur de olika avgifterna och ersättningarna ser ut och vad som kan driva kostnaderna/ersättningarna åt det ena eller det andra hållet.K Klacken skrev:Aha, då förstår jag! Man höjer alltså ersättningen för att man inte vill tjäna så mycket pengar? Då är det solklart! (Jo, jag tror mig veta vad det nya förslaget innebär samt anledningen) Du, såväl som jag o andra har ingen aning om hur det ser ut om några år, det är endast spekulationer o gissningar
Jag har försökt sätta mig in i detta då jag försöker göra en bedömning om det skulle vara lönsamt med solceller för mig. Men då vill jag förstå hur det fungerar och vilka risker det innebär
Måste bli ett slut på elbolagens ständiga rån av elkonsumenter.D Dilato skrev:I dag får en mindre elproducent, exempelvis en villaägare med solpaneler på taket, en rabatterad eller slopad elnätsavgift när överskottselen skickas in på elnätet, enligt ellagens bestämmelser. Men det krockar med EU-regler där alla elproducenter, oavsett storlek, ska betala sin faktiska del av kostnaden.
Nu sätter Energimarknadsinspektionen (Ei) ner foten. ”Ei har beslutat om inriktningen som innebär att bestämmelserna om reducerad nätavgift inte får tillämpas”, skriver myndigheten.
I praktiken innebär det att villaägare med solceller på taket får dyrare kostnader, i storleksordningen några hundralappar upp till någon eller några tusenlappar per år, enligt Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, som refererar till uträkningar som Ei tidigare har gjort.
[länk]
Jag tror man måste börja arbeta runt de lokala elnätsmonopolen. Dags att börja sätta upp egna lokala elnät ungefär som man har vägföreningar eller lokala fiberinstallationer och sedan ansluta detta till monopolet istället för varje fastighet för sig. Sedan delar man på egenproducerad el och kanske batterier så att man inte blir rånad när den egenproducerade elen skickas ut på nätet. Det blir en del teknik för att fördela kostnaderna rättvist och styra det hela men kan inte vara någon omöjlighet idag.
Naturligtvis skulle något sådant bli aktivt motarbetat av elindustrins lobbyister på både nationell och EU nivå genom diverse ljusskygga aktiviteter, men man får ställa politikerna mot väggen..
Ingen dum idé få det nu blir lagligt att omfördela el mellan fastigheter. Däremot så är ju inte detta elvolagets "fel" utan det är ett reglemente från EU som handlar om rättvisa konkurrensvillkor på marknadenB bcskogen skrev:Måste bli ett slut på elbolagens ständiga rån av elkonsumenter.
Jag tror man måste börja arbeta runt de lokala elnätsmonopolen. Dags att börja sätta upp egna lokala elnät ungefär som man har vägföreningar eller lokala fiberinstallationer och sedan ansluta detta till monopolet istället för varje fastighet för sig. Sedan delar man på egenproducerad el och kanske batterier så att man inte blir rånad när den egenproducerade elen skickas ut på nätet. Det blir en del teknik för att fördela kostnaderna rättvist och styra det hela men kan inte vara någon omöjlighet idag.
Naturligtvis skulle något sådant bli aktivt motarbetat av elindustrins lobbyister på både nationell och EU nivå genom diverse ljusskygga aktiviteter, men man får ställa politikerna mot väggen..
På totalen är det kanske inte så mycket pengar. Men individer kan få tämligen mycket. Även om det inte kraschar stadsekonomin ser jag inte att det borde fortgå.D djac skrev:Märker att det finns mycket känslor, och förmodligen en stor skopa avundsjuka, men lite insikt, när det kommer till detta, är man bara en liten gnutta samhällsintresserad så reagerar man inte, de korvören som kanske rinner från den ena till den andra i det här sammanhanget är nämligen inte mätbart i jämförelse med vad som sker inom andra områden, somna om eller kanske rikta energin mot något annat som spelar roll.
Elproduktionsanläggningar betalar en nätavgift som regleras dels av konsumption, dels av produktion. Alla nätkunder, det vill säga även de med solceller, kommer nu att behandlas likvärdigt. Ganska naturligt.Z znac skrev:Läste detta både i artikeln och på EI:s hemsida men blir inte klok på vad de menar. Menar de att man som producent skall betala elnätsavgifter för varje kWh man matar in i nätet - precis som när man köper el? Påverkas skattereduktionen?
Sen överlag så är allt som har med energipolitik i Sverige och EU att göra en enda jäkla soppa. Incitament och strider mot lagar och regler som uppdagas efter år - oseriöst.
D Dilato skrev:I dag får en mindre elproducent, exempelvis en villaägare med solpaneler på taket, en rabatterad eller slopad elnätsavgift när överskottselen skickas in på elnätet, enligt ellagens bestämmelser. Men det krockar med EU-regler där alla elproducenter, oavsett storlek, ska betala sin faktiska del av kostnaden.
Nu sätter Energimarknadsinspektionen (Ei) ner foten. ”Ei har beslutat om inriktningen som innebär att bestämmelserna om reducerad nätavgift inte får tillämpas”, skriver myndigheten.
I praktiken innebär det att villaägare med solceller på taket får dyrare kostnader, i storleksordningen några hundralappar upp till någon eller några tusenlappar per år, enligt Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, som refererar till uträkningar som Ei tidigare har gjort.
[länk]
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det man rimligen ev kan behöva betala för, som mikroproducent, är om man under en period säg ett kalenderår matat in mer el i nätet än vad man köpt.
Förklara för mig som om jag vore en femåring varför jag som mikroproducent kan belastas av inmatingskostnader om jag matat in mindre el i nätet än vad jag köpt.
Förklara för mig som om jag vore en femåring varför jag som mikroproducent kan belastas av inmatingskostnader om jag matat in mindre el i nätet än vad jag köpt.
Antar att du menar tvärtom, det bli liksom inte mindre när man summerar siffror.D Daniel 109 skrev:
Nä, jag gissar också att det kommer bli försumbart, ungefär som nätnyttanpengen, den är liksom inget man baserar sin solcellskalkyl på. Gissar att detta är en storm i ett vattenglas, har förmodligen större symboliskt värde, man vissar att man straffar ut sol/vind medan man ökar fossilsubventionerna, som ytterligare ett statement som ska bekräfta att klimatförändringarna är en bluff.
Nej, jag menar inte tvärtom. Om man jämför med något annat stöd. Tex barnbidrag, så blir det en stor summa på totalen efter som många fåt det, men inte lika mycket per förmånstagare. Vad jag menar är att man inte kan låta olämpliga bidrag fortgå bara för att det inte är så många som får dem. Men den typen av reglering är tyvärr vanlig.
Det är nog fler än jag som som tycker att mikroproduktion av solel är samhällsnytta. Lokalt producerad co2 neutral energi som jag tjänar en liten hacka på, och andra kan nyttja. På så vis spar vi lite vatten i magasinen tills framtida behov uppstår, eller om det passar bättre exportera ett överskott till europa där den ersätter kol-el. För att främja mer mikroproduktion tycker jag att det är helt rätt med stöd och bidrag. Jag kan även tänka mig andra typer av bidrag som underlättar valet att installera solceller vid nyproduktion av småhus, idag ser man påfallande många nyproducerade hus utan solceller. På sikt så finns dock latenta problem som underkapacitet i nätet för att ta emot solenergi vid peakar. Men det får man så klart ta höjd för och långsiktigt bygga ut nätet, men på kort sikt kanske tvinga mikroproducenter att begränsa toppeffekten.pacman42 skrev:
Det TYCKER du. Och du TYCKER samtidigt att det är andra som skall betala för detta via dolda avgifter i elnätet.
Om man skall sponsra egenproduktion mer så görs det lämpligen öppet via en ökad rabatt (60-öringen) och inte via dolda rabatter som inte går att kvantifiera.
Frågar man dessutom energiforsk så är småskaliga solceller den dyraste elproduktionen vi kan bygga. De anser nog inte att det är samhällsnytta på hög nivå...