36 130 läst ·
260 svar
36k läst
260 svar
Slopad rabatt på el från solceller
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Men kan det uttryckas tydligare än vad jag citerade ovan vad gäller nätnytta?
Citat: "Ersättning = Ersättning för nätnytta, baseras på den minskning av förluster som uppstår i ledningsnätet vid anslutning av producentens anläggning jämfört med om den inte hade anslutits".
Hur kan detta plötsligt bli att det skulle vara aktuellt att betala överföringsavgifter för inmatat el på nätet?
Citat: "Ersättning = Ersättning för nätnytta, baseras på den minskning av förluster som uppstår i ledningsnätet vid anslutning av producentens anläggning jämfört med om den inte hade anslutits".
Hur kan detta plötsligt bli att det skulle vara aktuellt att betala överföringsavgifter för inmatat el på nätet?
Det verkar inte handla om nätnyttan.H Harald Blåtumme skrev:Men kan det uttryckas tydligare än vad jag citerade ovan vad gäller nätnytta?
Nätnyttanbhandlar om förtjänster elbolaget gör för minskade energiförluster i elnätet (pga lokal produktion). Detta handlar om kostnaderna i självs nätet som uppkommer pga produktion, exempelvis pga att man måste uppgradera transformatorer för upplänk (de är dimensionerade för nedlänk) eller att man måste öka storleken på transformstorerna ytterligare för att de inte klarar kapaciteten kl 13 på sommaren.
Jag skulle gissa att dessa avgifter läggs per stad/kommun eller kanske per stadsdel i större städer.
Jag skulle gissa att dessa avgifter läggs per stad/kommun eller kanske per stadsdel i större städer.
Nej, för de finns inte idag givet undantaget. Enligt EI:s rapport beror kostnaden på om anläggningen är kopplad till ett hög eller lågspänningsnät. Vidare har de flesta nätbolag en konstruktion som består av en fast kostnad, en rörlig kostnad beroende av högsta effektinmatningen (effektavgift) ett mindre antal har även en kostnad som beror av energi inmatningen (energiavgift). Den totala tariffen för en anläggning med angiven effekt om 1500 kW varierar mellan 90-280 Tkr/år. Viktat genomsnitt är 180 Tkr.pacman42 skrev:
Den största delen av avgiften är effektavgiften, således står kostnaden för inmatning i proportion till anläggningens storlek.
Nu till det intressanta. Rapporten menar att "Av anläggningarna i dataunderlaget har cirka 17 000 anläggningar en installerad effekt under 43,5 kW, det vill säga mikroproduktion. Eftersom en analys av villkoren för mikroproduktion inte ingår i uppdraget har vi exkluderat dessa anläggningar från dataunderlaget."
Således vet varken ägare av mikroproduktionsanläggningar eller EI vilka konsekvenser beslutet nu får.
//J
Jag läste lite i "frågor och svar" hos EI och ett konkret exempel på merkostnader gavs, det är att det inte är tillåtet att ha olika uppsäkring på produktion och konsumtion, något som en del elbolag har tillåtit (där den större uppsäkringen för produktion då inte burit sina kostnader). De antyder i detta svar att man skall betala fast avgift för uppsäkringen man har oavsett riktning.
Man skriver också att man tror att reglerna har lett till att mindre solcellsanläggningar har fått en mindre yta än vad de skulle ha fått utan detta reglemente (detta pga att man minskar storleken för att komma under gränsvärdet på 43,5kW).
En intressant fras som påverkar solcellsägare är denna från Konsumenternas Energimarknadsbyrå (en sammanfattning av reglernas grund):
"Kundernas elnätsavgifter ska, enligt ellagen, vara objektiva och icke-diskriminerande. De ska utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning."
Själva inmatningsavgiften består av två delar, dels en inmatningsavgift per kWh som verkar ligga på: "kan elnätsföretaget ta ut en avgift på 0,1 – 0,3 öre per inmatad kWh", dels en fast kostnad som varierar (vi får se om jag hittar mer info om denna, förutom informationen om separat uppsäkring som jag gav ovan). Om vi antar att man matar in 15000 kWh per år så blir den rörliga kostnaden alltså någonstans mellan 15 kr och 45 kr (plus moms, men för småskaliga anläggningar kan det bli mer). Det är dock inte här det blir några större pengar för producenterna, utan det måste komma från den fasta avgiften som baseras på de fasta kostnaderna i elnätet för att ta emot produktionen, dvs byten av transformatorer och annat underhåll som inte är linjärt beroende av årsvolymen el som produceras.
Ersättningen för nätnytta är förresten väldigt väl beskriven här:
- https://hemsol.se/solceller/natnytta/
Notera i exemplen att nätnyttan varierar beroende på vart i elnätet man befinner sig. Det innebär alltså att den kan bli låg om man producerar el i ett lokalnät där många andra också producerar el, kanske till och med noll.
Man skriver också att man tror att reglerna har lett till att mindre solcellsanläggningar har fått en mindre yta än vad de skulle ha fått utan detta reglemente (detta pga att man minskar storleken för att komma under gränsvärdet på 43,5kW).
En intressant fras som påverkar solcellsägare är denna från Konsumenternas Energimarknadsbyrå (en sammanfattning av reglernas grund):
"Kundernas elnätsavgifter ska, enligt ellagen, vara objektiva och icke-diskriminerande. De ska utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning."
Själva inmatningsavgiften består av två delar, dels en inmatningsavgift per kWh som verkar ligga på: "kan elnätsföretaget ta ut en avgift på 0,1 – 0,3 öre per inmatad kWh", dels en fast kostnad som varierar (vi får se om jag hittar mer info om denna, förutom informationen om separat uppsäkring som jag gav ovan). Om vi antar att man matar in 15000 kWh per år så blir den rörliga kostnaden alltså någonstans mellan 15 kr och 45 kr (plus moms, men för småskaliga anläggningar kan det bli mer). Det är dock inte här det blir några större pengar för producenterna, utan det måste komma från den fasta avgiften som baseras på de fasta kostnaderna i elnätet för att ta emot produktionen, dvs byten av transformatorer och annat underhåll som inte är linjärt beroende av årsvolymen el som produceras.
Ersättningen för nätnytta är förresten väldigt väl beskriven här:
- https://hemsol.se/solceller/natnytta/
Notera i exemplen att nätnyttan varierar beroende på vart i elnätet man befinner sig. Det innebär alltså att den kan bli låg om man producerar el i ett lokalnät där många andra också producerar el, kanske till och med noll.
Handlar inte det här framst om små producenter, inte mikroproducenter. Om man nu bortser från mikroproducenter med högre produktionssäkringar.
Jo, du har helt rätt Daniel. Utifrån rapporten vill man komma åt små produktionsanläggningar (under 1500 kW) men inte så små som mikroproducenter. Det har tydligen uppstått ett fenomen större produktionsanläggningar (vindkraftverk och solcellsparker) styckas upp för att hålla sin storlek under ovanstående gränsvärde och därmed kunna tillämpa undantaget om inmatningsavgifter.D Daniel 109 skrev:
Nu har dock EI vaknat upp och insett att alla produktionsanläggningar måste omfattas av EU:s regelverk, inga undantag kan medges, inte ens mikroproducenter. Återstår att se hur kostnaderna kommer fördelas. Jag är inte orolig för de rörliga, då det är så små volymer av el som säljs från en mikroproduktion. Däremot de fasta kostnaderna. Återstår att se hur dessa fördelar sig.
//J
Uj uj uj. Nu lär alla som saknar produktion jubla över de sänkta fakturorna för uttag som väl blir resultatet av detta. Får fundera på om det lönar sig att behålla panelerna 
Anna Carlén, analytiker på Ei: – Nätföretaget kommer inte att tjäna på det här.
Anna Carlén, analytiker på Ei: – Nätföretaget kommer inte att tjäna på det här.
Jag jublar inte, även om jag misstänkt att en del sådant här skall komma. Jag har dock tvekat till att skaffa solceller då jag har haft svårt att bedöma riskerna för sådana här saker.A Avarell_Dalton skrev:
Samtidigt är det ju nästan lagbundet att det kommer att bli mindre förmånligt att producera egen solel med tiden. Nu ges det bidrag för det, men snart (när tillräckligt många nappat) kommer skattesatser att läggas på produktionen. Inget nytt under solen.
Det kan dessutom göra batterilösningar mindre olönsamma genom att ladda dem i stället för att sälja den delen av överskottet.
Sedan detta med förstärkning av elnät lokalt på grund av mikroproduktion, den kostnaden tar nog elnätet igen på minskade förluster uppströms.
Sedan detta med förstärkning av elnät lokalt på grund av mikroproduktion, den kostnaden tar nog elnätet igen på minskade förluster uppströms.
Jag ironiserade över att normalkunden som saknar egen produktion iom med detta ska slippa betala producenternas subventionering, inte ett öre de lär tjäna på detta, de pengarna kommer att hamna i de utarmade nätägarnas tomma kistor oavsett vad Anna Carlén sägerpacman42 skrev:
Som solcellsinnehavare betalar jag redan mer än andra som inte gjort sina energieffektiviseringar så det här är ingen överraskning. Jaja, hoppas Kungen ryter till på något frimurarmöte, han har ju en rätt stor anläggning, ingen ironitagg på sista stycket
De extra medel som hämtas in på mikroproducenter och andra som tidigare omfattats av undantag lär inte komma konsumenter till del. Snarare kommer de större producenternas kostnader för inmatning sjunka (om än marginellt). Det är just kostnader för inmatning detta handlar om, inte kostnader för uttag.A Avarell_Dalton skrev:Jag ironiserade över att normalkunden som saknar egen produktion iom med detta ska slippa betala producenternas subventionering, inte ett öre de lär tjäna på detta, de pengarna kommer att hamna i de utarmade nätägarnas tomma kistor oavsett vad Anna Carlén säger
Som solcellsinnehavare betalar jag redan mer än andra som inte gjort sina energieffektiviseringar så det här är ingen överraskning. Jaja, hoppas Kungen ryter till på något frimurarmöte, han har ju en rätt stor anläggning, ingen ironitagg på sista stycket
//J
Det är en mycket liten del av mikroproducenterna som påverkas överhuvudtaget.