Har en kap- och gersåg som just nu känns lite trög och tycker den "bränner" alla snitt. Där är någon slags beläggning på tänderna, som ser lite fastbränd ut. Klingan är en Axminster-klinga 60T och är väl fem år gammal.
Har dålig koll på hur tänderna ska kännas men visst känns de i alla fall lite skarpa men inte så man direkt repar upp huden.

Kan den redan vara sopslut eller går den att renovera upp på något sätt?

Närbild på skadat trä med synlig träskiva och fuktskador
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbitar med sågade mönster på ett smutsigt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nja, den hade jag nog skickat. Går ju lämna in på slipning men det ska va en bra klinga då.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nja, den hade jag nog skickat. Går ju lämna in på slipning men det ska va en bra klinga då.
Tack, är det då hyffsat normalt att den kan ha blivit slut på ett par år?

Vem utför slipning på sågklingor? Jag kollade med lokal knivslipare, han ska vara vass på yrket, men han var lite tveksam på att ta sig an en klinga.

Prova att tvätta tänderna med en tandborste och aceton, var nån av snickarna jag följer på Instagram som tipsade om det!

hoffret hoffret skrev:
Prova att tvätta tänderna med en tandborste och aceton, var nån av snickarna jag följer på Instagram som tipsade om det!
Läste först, tänkte sen... vafan är det för dåre som borstar tänderna i aceton?! Lär ju smaka satan.
:)

• Haha
  • Gilla
Stefan_R och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vem utför slipning på sågklingor?
Jag lämnar på en lokal firma som säljer och servar trädgårdsmaskiner men dom skickar dom vidare. Kostar ca 200:- st beroende på antal tänder och om nån måste lagas. Men jag slipar bara typ Festoolklingor och liknande, resten är förbrukngsvara.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Läste först, tänkte sen... vafan är det för dåre som borstar tänderna i aceton?! Lär ju smaka satan.
:)
Haha läste mitt inlägg igen o brast ut i skratt

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tack, är det då hyffsat normalt att den kan ha blivit slut på ett par år?
Beror på vad du sågar, jag knäckte en klinga på en golvläggning med laminat som hade ett speciellt slitskikt.
Men börja med att tvätta, lacknafta brukar lösa upp bra, även t-röd.
Jag har även några olika klingor, fin, grov och för "skitsågning". Köper nya när de är slut.

Linoljesåpa fungerar utmärkt till rengöring av kådiga klingor, lägg klingan på en bricka med stark såplösning och vänta en natt så går beläggnigar från träet att skölja eller torka bort nästa dag.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
Har du industrirent, fälgrent, grillrent etc är det bara att blaska på. Kör vanlig diskborste efter 15 min. Jag sköljer alltid noga med varmt vatten efter, de som slipar verktyg säger att det tär på lödningen av tanden annars. Men rent blir det.

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Om man inte vill kosta på sig hartslösare så funkar brakleen från Biltema som ett billigare alternativ. Jag brukar använda en diskborste så man kan skrapa med plasten för att få bort det som sitter värst fast.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.