Efter att ha spanat på en bra planslipmaskin föll till slut valet på en Bosch GSS 18V-10. Smidigt att kunna köra samma batteri som till skruvdragaren. Men, var fasen hittar jag papper som passar? Maskinen i fråga har dels stöd för kardborrepapper (mindre) och dels papper som man spänner fast mha spännen (större i storlekarna). Har letat förgäves på Bauhaus, Bolist och Beijer bugg, men ingen av dessa platser har papper som passar. Beställde nu några olika korn via conrad.se, men det känns som om man helst vill slippa långsam (och dyr?) e-handel. Nån som har ngt tips på alternativa inköpsställen?

R Rutilus skrev:
Efter att ha spanat på en bra planslipmaskin föll till slut valet på en Bosch GSS 18V-10. Smidigt att kunna köra samma batteri som till skruvdragaren. Men, var fasen hittar jag papper som passar? Maskinen i fråga har dels stöd för kardborrepapper (mindre) och dels papper som man spänner fast mha spännen (större i storlekarna). Har letat förgäves på Bauhaus, Bolist och Beijer bugg, men ingen av dessa platser har papper som passar. Beställde nu några olika korn via conrad.se, men det känns som om man helst vill slippa långsam (och dyr?) e-handel. Nån som har ngt tips på alternativa inköpsställen?
E-handeln är sällan dyrare fysiska butiker tänker jag. Ofta skickas det snabbt så man har grejerna i lådan dagen efter.

Men jag förstår frustrationen att inte få tag i slippapper lokalt, med det utbudet som finns i Sthlms-området, här har vi vare sig Beijer eller Bauhaus.
Såg att Proffsmagasinet hade nån variant hemma.

FredrikR FredrikR skrev:
E-handeln är sällan dyrare fysiska butiker tänker jag. Ofta skickas det snabbt så man har grejerna i lådan dagen efter.
Glömde skriva att jag var inne på Jula plus ngn annan mindre järnhandel, men ingen verkar ha sett eller hört talas om just de papper som boschmaskinen är gjord för. F-n, känns ju som ett rejält aber att tvingas planera en vecka (e-handelsbeställningen verkar landa där) innan man kan jobba (som familjefar får man ju bli glad att hitta en strötimme här och där mitt i all timeboxing). Och ja, jag vet att jag ju kan köpa hem ett lager, men måste först se vad det är jag får i lådan nu från Conrad.

Jag köper vanliga ohålade slipark, oftast på Sigma eller Flügger. De är lagom att dela på mitten, sen efter att man spänt fast arket i slipen använder jag hålfixturen som följde med och trycker igenom sliparket.

Funkar förstås bara för ark som man spänner fast, inte karborrevarianten.

D dan-lind skrev:
Jag köper vanliga ohålade slipark, oftast på Sigma eller Flügger. De är lagom att dela på mitten, sen efter att man spänt fast arket i slipen använder jag hålfixturen som följde med och trycker igenom sliparket.
Aha, intressant! Men vad är det för hålfixtur du nämner? Det följde inte med någon dylik till Bosch:en. Eller du kanske menar att man kan skaffa en sådan annorstädes?

R Rutilus skrev:
Aha, intressant! Men vad är det för hålfixtur du nämner? Det följde inte med någon dylik till Bosch:en. Eller du kanske menar att man kan skaffa en sådan annorstädes?
Verkar tydligen inte ingå i alla kit.. 2 608 190 059 på Bosch-språk.

Illustration ur manual som visar montering av delar på en verktygsmaskin från Bosch Power Tools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här ser den ut..

D dan-lind skrev:
Verkar tydligen inte ingå i alla kit.. 2 608 190 059 på Bosch-språk.
Ah, tack! Blir nog ett köp av en sån. Sen torde det ju vara lätt att hitta ohålat i rätt bredd på närmare håll än e-handel från Tyskland …

D dan-lind skrev:
[bild]
så här ser den ut..
Meeen … hah, en sån hängde ju visst med min maskin. Trodde att det var ngn avancerad platta att ha maskinen på när det inte användes (för att spara på kardborren, typ). Man ska tydligen läsa manualen trots allt …

• Gilla
dan-lind
  • Laddar…
R Rutilus skrev:
Meeen … hah, en sån hängde ju visst med min maskin. Trodde att det var ngn avancerad platta att ha maskinen på när det inte användes (för att spara på kardborren, typ). Man ska tydligen läsa manualen trots allt …
se till att inte slarva bort den för lite googlande avslöjar att den är allt annat än enkel att köpa lös.. :D

• Gilla
Rutilus
  • Laddar…
Amazon.de är alltid första alternativet här. Annars har jag även provat carls.nu som hade helt okej papper.

• Gilla
Rutilus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.