9 115 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Slippa matrialpåslag rörmockare
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ok, men jag får väl tacka för svaren! Vara rak om ens intentioner är det som gäller med andra ord. Poängen har gått fram även om min frågeställning är helt legitim. Jag vill spara pengar, röris vill tjäna pengar, inget konstigt. Min fundering var snarare, ligger det några oegentligheter i att be röris ta 800 i timmen istället för 600 och därav få dra av mer på rotavdraget samt billigare materialkostnad? Är det nåt olagligt i det? Nåt fel i det?
Jag hade diskuterat påslag på en restaurang om den värmde upp en fryst Findus färdigrätt. På samma sätt hade jag inte frågat om materialpåslag om rörmokaren själv förädlade kopparen eller tex kvittar betongpriset om jag köpte en färdig kruka.
Är det bara jag som inte förstår varför det inte ens är intressant med en kund som accepterar ett högre timpris men vill ha en ärlig jämförelse mellan bolagen?
Visst kan en kund jämföra fasta offerter men om man faktiskt kan tänka sig att anlita löpande så är det hopplöst. Du får ett timpris men kan aldrig bedöma hur ärlig denna är och hur många kr/h som egentligen går som materialpåslag.
Eller som en tidigare rörmokare som erbjöd mig 10 % rabatt på allt material av listpriset. Jag erbjöd istället att han får 10 % påslag på mitt egenförhandlade pris på Ahlsell o Dahl eftersom jag vet vad listpriset är vilket inte alls var intressant längre. Däremot har jag lite bättre förhandlingsläge. Vi dealade att han fick nästan lika bra rabatter för sin firma som vi får på material mot att han gjorde jobbet utan något påslag. Han fick däremot självklart sätta upp tiden för köpen/administrationen
Funkade alltså för mig men samma firma fortsätter med "listpris" till övriga kunder trots enormt höga rabatter
Är det bara jag som inte förstår varför det inte ens är intressant med en kund som accepterar ett högre timpris men vill ha en ärlig jämförelse mellan bolagen?
Visst kan en kund jämföra fasta offerter men om man faktiskt kan tänka sig att anlita löpande så är det hopplöst. Du får ett timpris men kan aldrig bedöma hur ärlig denna är och hur många kr/h som egentligen går som materialpåslag.
Eller som en tidigare rörmokare som erbjöd mig 10 % rabatt på allt material av listpriset. Jag erbjöd istället att han får 10 % påslag på mitt egenförhandlade pris på Ahlsell o Dahl eftersom jag vet vad listpriset är vilket inte alls var intressant längre. Däremot har jag lite bättre förhandlingsläge. Vi dealade att han fick nästan lika bra rabatter för sin firma som vi får på material mot att han gjorde jobbet utan något påslag. Han fick däremot självklart sätta upp tiden för köpen/administrationen
Funkade alltså för mig men samma firma fortsätter med "listpris" till övriga kunder trots enormt höga rabatter
Nej det är inga hinder skatterättsligt för detta.Manberg skrev:Ok, men jag får väl tacka för svaren! Vara rak om ens intentioner är det som gäller med andra ord. Poängen har gått fram även om min frågeställning är helt legitim. Jag vill spara pengar, röris vill tjäna pengar, inget konstigt. Min fundering var snarare, ligger det några oegentligheter i att be röris ta 800 i timmen istället för 600 och därav få dra av mer på rotavdraget samt billigare materialkostnad? Är det nåt olagligt i det? Nåt fel i det?
Han får inte omvandla faktiska omkostnader till material exempelvis får han inte fakturera 50 för något han köpt för 100. Men självkostnadspris o uppåt är helt ok för att istället ha sin förtjänst (alltså det han annars tar som servicebil och påslag på material) på timpenning istället
På vilket sätt fel? Om en rörmokarfirma vill tjäna samma som dig men väljer att slippa kladda med olika poster o lägga allt som timpenning 800 kr/h så finns det inge skatterättsligt hinder för dettatille1 skrev:
Kan du förklara för mig zigsten vad du menar ? om det är intressant för dig vad rördelar kostar fråga då innan ?
Gnäll inte efteråt
Om en firma vägrar svara på vad det kostar ta nån annan då är det svårt ?
Om jag köper en bil vill jag veta vad allt kostar inte bara extrautrustningen elementärt eller hur ?
mvh Tille
Gnäll inte efteråt
Om en firma vägrar svara på vad det kostar ta nån annan då är det svårt ?
Om jag köper en bil vill jag veta vad allt kostar inte bara extrautrustningen elementärt eller hur ?
mvh Tille
Om jag köper en bil är det lättare att få reda på det exakta slutpriset.tille1 skrev:Kan du förklara för mig zigsten vad du menar ? om det är intressant för dig vad rördelar kostar fråga då innan ?
Gnäll inte efteråt
Om en firma vägrar svara på vad det kostar ta nån annan då är det svårt ?
Om jag köper en bil vill jag veta vad allt kostar inte bara extrautrustningen elementärt eller hur ?
mvh Tille
Bil + extrautrustning - rabatt = slutpriset
Anlitar jag en hantverkare på fast pris kan jag räkna med att h*n räknar arbetet på dubbla beräknade tidsåtgången och säkert lägger på en del på beräknad materialåtgång för att inte förlora på jobbet...
Därför vill man som kund ha det på löpande, och får då ett pris per timme för hantverkaren, och kanske en reseersättning.
Sen vill man vet vad materialet kostar, och skall man då tex. sätta in en ny värmeanlägning är det ju lätt att se vad pannan kostar, men att sen i detalj skriva upp varje rörbit och skarvmuff osv. är ju inte lika smidigt, eller realistiskt.
Och att då som en del råkat ut för, hänvisa till en prislista från grosisten, som vi i flertalet trådar här på BH fått lära oss att dom är rena fantasipriserna och ge 10% rabatt på det, och det sen när man jämför materialpriset på fakturan ser att man kan få samma material till halva priset på en internetfirma, detta anser ju inte jag vara helt seriöst.
Mer seriöst då att säga att man håller samma priser som internetbutik, eller att man lägger på 10% på sina egna inköpspriser.
Det jag hakar upp mig på mest är om man inte frågar om materialpriser så har man i stort sett sett till att man blir lurad på materialpriset. Ska man verkligen behöva fråga för att inte bli debiterad oskäligt?
Eftersom hantverkarna här verkar älska jämförelser.
Tänk att du går in på ett café och beställer en baguett och hon i kassan säger 105kr, vad dyrt säger du och får till svar att det är standardprislista men hade du frågat innan så hade du fått 50% rabatt.
Eftersom hantverkarna här verkar älska jämförelser.
Tänk att du går in på ett café och beställer en baguett och hon i kassan säger 105kr, vad dyrt säger du och får till svar att det är standardprislista men hade du frågat innan så hade du fått 50% rabatt.
Du kan ju prova gå in på samma café med en Ica kasse å ge till personalen å be dom fixa mackan med det du har med dig i påsen, vilket var TS ursprungliga ide... Eller så går du in tomhänt å kräver att få köpa mackan för 18 spänn, eftersom du varit på Lidl å kollat mtr priser å sett att en sån macka kan du bre själv för 8 kr... Är bollen hemma...?
Visst, som kund ska man inte bara betala å se glad ut. Klart man ska pruta om man kan det. Men att som hantverkare komma till en kund som själv fixat mtr brukar ALLTID sluta med strul... Av hundra kunder som valt att köpa tex duschblandare själv, så har 99 av dom tydligen tänkt att jag ska tejpa upp blandarjäveln på väggen... För ett bl fäste finns aldrig med... Eller avlopp till tvättställ, d ska gå trådlöst hos dom flesta tydligen...
Visst, som kund ska man inte bara betala å se glad ut. Klart man ska pruta om man kan det. Men att som hantverkare komma till en kund som själv fixat mtr brukar ALLTID sluta med strul... Av hundra kunder som valt att köpa tex duschblandare själv, så har 99 av dom tydligen tänkt att jag ska tejpa upp blandarjäveln på väggen... För ett bl fäste finns aldrig med... Eller avlopp till tvättställ, d ska gå trådlöst hos dom flesta tydligen...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Tycker att hela debatten kring påslagen missar kärnan. Problemet är ju i grunden att krökarna försöker tuta i kunderna att de bluffprislistor som visas upp är den faktiska kostnaden eller i alla fall nån sorts riktpris då verkligheten istället är att prislistorna har som enda syfte att lura slutkunden.
Genom andra (läs Rinkaby) aktörer kan kunderna numera se och jämföra vad som är ett rimligt pris och krökarna kan helt enkelt inte motivera prisskillnaden=missnöje uppstår.
Det är kundernas okunnighet som man utnyttjar och visst kan man tycka att kunderna får skylla sig själva men vvsbranschen gör ju allt vad man kan för att dölja påslaget. Att så är fallet är ju ett faktum som ledande branschföreträdare erkänner (se mitt inlägg ovan).
Ni som nu försvarar påslag på allt från 50 till flera hundra procent kan ju börja med att förespråka att man upphör med det bedrägliga användandet av bluffprislistorna och istället försöka motivera påslaget (relativt tex Rinkaby) på ett sätt som kunderna förstår och accepterar. Personligen tror jag det blir svårt när det gäller påslag på flera hundra procent, möjligen något lättare för de mindre påslagen.
Den ständiga jämförelsen med vanliga butiker är lite tröttsam att höra. På vilket sätt menar ni att orimliga påslag i vvsbranschen rättfärdigas av att stora påslag sker även i andra branscher.
Genom andra (läs Rinkaby) aktörer kan kunderna numera se och jämföra vad som är ett rimligt pris och krökarna kan helt enkelt inte motivera prisskillnaden=missnöje uppstår.
Det är kundernas okunnighet som man utnyttjar och visst kan man tycka att kunderna får skylla sig själva men vvsbranschen gör ju allt vad man kan för att dölja påslaget. Att så är fallet är ju ett faktum som ledande branschföreträdare erkänner (se mitt inlägg ovan).
Ni som nu försvarar påslag på allt från 50 till flera hundra procent kan ju börja med att förespråka att man upphör med det bedrägliga användandet av bluffprislistorna och istället försöka motivera påslaget (relativt tex Rinkaby) på ett sätt som kunderna förstår och accepterar. Personligen tror jag det blir svårt när det gäller påslag på flera hundra procent, möjligen något lättare för de mindre påslagen.
Den ständiga jämförelsen med vanliga butiker är lite tröttsam att höra. På vilket sätt menar ni att orimliga påslag i vvsbranschen rättfärdigas av att stora påslag sker även i andra branscher.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tråden har utvecklat sig till den "vanliga" diskussionen om orimliga påslag i VVS branschen. Det är lite off topic.
Jag stänger nu.
Jag stänger nu.
