9 115 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Slippa matrialpåslag rörmockare
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha, vad trött man blir. Ni rörmockare här inne, Vad anser ni vara ett rimligt procentpåslag inom material?
Vidare så anser jag att man bör klara sig på sin timdebitering, gör man inte det så bör man höja densamma, men vänta, NI har ju visst redan högst timdebitering av de vanliga hantverkarskråen?! Sen har NI väl dessutom högst materialpåslag, högst debitering för servicebil samt högst milkostnad? Argumentet att ni ska ha med er en massa i bilen till jobben är ju orsaken till det. Men ändå så "måste ni sticka iväg en kvart(läs en timme)"
Är jag bitter, har jag råkat ut för rötägg? Nej, jobbar deltid som snickare, har egen firma, det är jag som sitter och hör er prata om era priser vid fikabord och på lunchresturanger. Är jag avundsjuk att jag inte kan göra detsamma eftersom byggmax finns? Nja, det är bara att gilla läget, jag hade aldrig ändå haft samvetet att ta ut det ni gör för materialet. Snackade med en röris som sa "jag behöver inte ens jobba, jag klarar mig på det jag tjänar på materialet"
Kom igen, någonstans är det galet? Om ni höjer era timdebiteringar till vad ni får in på material så skulle det ju ligga på runt 1200:- timmen! Men det är ju ändå bättre, det hade blivit billigare för mig med rotavdrag. Men är en hantverkare värd 1200:-? Kanske en kopparplåtslagare där yrkesstolthet och hantverket lever i allra största grad. Men när det handlar om plaströr och pressverktyg? Jag vet inte...
Vidare så anser jag att man bör klara sig på sin timdebitering, gör man inte det så bör man höja densamma, men vänta, NI har ju visst redan högst timdebitering av de vanliga hantverkarskråen?! Sen har NI väl dessutom högst materialpåslag, högst debitering för servicebil samt högst milkostnad? Argumentet att ni ska ha med er en massa i bilen till jobben är ju orsaken till det. Men ändå så "måste ni sticka iväg en kvart(läs en timme)"
Är jag bitter, har jag råkat ut för rötägg? Nej, jobbar deltid som snickare, har egen firma, det är jag som sitter och hör er prata om era priser vid fikabord och på lunchresturanger. Är jag avundsjuk att jag inte kan göra detsamma eftersom byggmax finns? Nja, det är bara att gilla läget, jag hade aldrig ändå haft samvetet att ta ut det ni gör för materialet. Snackade med en röris som sa "jag behöver inte ens jobba, jag klarar mig på det jag tjänar på materialet"
Kom igen, någonstans är det galet? Om ni höjer era timdebiteringar till vad ni får in på material så skulle det ju ligga på runt 1200:- timmen! Men det är ju ändå bättre, det hade blivit billigare för mig med rotavdrag. Men är en hantverkare värd 1200:-? Kanske en kopparplåtslagare där yrkesstolthet och hantverket lever i allra största grad. Men när det handlar om plaströr och pressverktyg? Jag vet inte...
För få och för mesigt. kom igen nu med mera klagan så vi får höra.
Jag är inte någon röris, jag slutade driva byggföretag December 2000 för man orkar inte hålla på med alla som inte förstår eller vill förstå. Jag började med eget 1975 och har varierat antalet anställda beroende på konjunktur och efterfrågan som flest anställda var det 8 st inlk mig själv. Men det största problemet var alla kunder som endast för sin egen vinning utan minsta tanke på hur och varför.Man såg endast att det kostade men man ville ha, mer skulle man ha. Man ville att vi skulle jobba svart för man ville ha mer, mer en vad man hade råd med. Vem tror ni egentligen får betala priset för svartjobb jo vi som hantverkare. Alla våra kostnader lika och inga pensions poäng om olycka inträffade vem fick betala för det jo vi som hantverkare. Maskiner och verktyg som används vem fick betala för dem jo vi hantverkare. Men insinuanta förslag från kunder som inte ville förstå utan endast vill ha det fint modernt och BILLIGT på fakturan eller svart, men skryta för omgivningen hur flådigt och dyrt det var de va grejer det. Efter 2000 har det istället blivit helt annan yrkesmässig karriär och det är underbart att bara sitta i möten äta på flådiga restauranger runtom i Asien och bara håva in pengar, på bra kontrakt på billiga grejer synd att man inte försod det långt tidigare att man på 1h kan dra in en årslön utan att bli skitig och frusen i regn och rusk utan att bli bemött som mindre värd.
Jag är inte någon röris, jag slutade driva byggföretag December 2000 för man orkar inte hålla på med alla som inte förstår eller vill förstå. Jag började med eget 1975 och har varierat antalet anställda beroende på konjunktur och efterfrågan som flest anställda var det 8 st inlk mig själv. Men det största problemet var alla kunder som endast för sin egen vinning utan minsta tanke på hur och varför.Man såg endast att det kostade men man ville ha, mer skulle man ha. Man ville att vi skulle jobba svart för man ville ha mer, mer en vad man hade råd med. Vem tror ni egentligen får betala priset för svartjobb jo vi som hantverkare. Alla våra kostnader lika och inga pensions poäng om olycka inträffade vem fick betala för det jo vi som hantverkare. Maskiner och verktyg som används vem fick betala för dem jo vi hantverkare. Men insinuanta förslag från kunder som inte ville förstå utan endast vill ha det fint modernt och BILLIGT på fakturan eller svart, men skryta för omgivningen hur flådigt och dyrt det var de va grejer det. Efter 2000 har det istället blivit helt annan yrkesmässig karriär och det är underbart att bara sitta i möten äta på flådiga restauranger runtom i Asien och bara håva in pengar, på bra kontrakt på billiga grejer synd att man inte försod det långt tidigare att man på 1h kan dra in en årslön utan att bli skitig och frusen i regn och rusk utan att bli bemött som mindre värd.
Jag är övertygad om att jag kan göra det mesta själv, men när allt ska göras om i ett hus under en begränsad period så får man prioritera, rörmockeri och el är mina svagheter, dessutom de saker som försäkringsbolag gärna vill ha behörigt folk som utfört det.Staffan2000 skrev:
Det första gäller att stänga av en byta huvudavstängningsventilerna till radiatorledningarna i en kedjehuslänga på 8 hus, hela ledningen får stängas av och tappas på vatten. Det gör jag inte själv.
Det är ju fritt att ta betalt vad man vill för en vara, eller en tjänst. Sverige är ett fritt land.
Be rörmokaren om en specificerad offert på material och arbetskostnad. Tycker du att det är för dyrt, så fråga en annan firma.
Be rörmokaren om en specificerad offert på material och arbetskostnad. Tycker du att det är för dyrt, så fråga en annan firma.
lordi skrev:
ÄNTLIGEN någon som fattar hur det hänger ihop.....
Det är tyvärr ingen rättighet att köpa tjänst/mtrl till det ena eller andra priset.
Vill rörisen ha 1000% i påslag och 2000:-/h så är det ju bara att tacka nej om man anser att det är för dyrt!
Och om ALLA rörisar tar, säg 300% i påslag, ja då är det ju vad det ska kosta.
Men absolut, frågan är ju fri, ring rörisen och tala om dina tankar och ideer och ditt upplägg, passar det inte så ringer du nästa....osv. får du inte fatt i någon som godtar ditt uplägg så får du kanske ändra villkoren
Hur som så grundar sig det hela i utbud och efterfrågan, kunderna sätter marknaden.
Och btw, tar ni med er köttbiten till restaurangen också??
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hela påslagsdebatten är ju en konsekvens av att en konsument numera själv kan kolla priser (och handla) vvsprylar på nätet eller byggmarknader.
Genom detta har det (för många men inte alla kunder) blivit helt uppenbart att påslagen inte bara är väldigt stora utan också att de bluffprislistor som presenteras av kökarna inte har något med verkligheten att göra. Enda syftet var att lura kunden.
Krökarna har fram till för ett antal år sedan kunnat visa upp prislistorna och locka kunden med ett blygsamt påslag (eller tom en rabatt?) i syfte att få kunden att känna att denne gör en om inte bra så i alla fall hyfsad affär. Att krökaren i själva verket endast betalade en bråkdel av listpriset höll man klädsamt tyst om.
Visst är prissättningen fri så man kan ju resonera som så att kunden får skylla sig själv men det resonemanget bygger ju på att krökaren inte medvetet försöker lura kunden att påslaget är måttligt vilket var och fortfarande är fallet.
Alla jämförelser med andra branscher helt irrelevanta. Två fel gör inte ett rätt.
Garantiargumentet och tex lagerhållningskostnader som ofta dras fram är bara ytterligare ett sätt att förleda kunden. Garanti har kunden även om prylarna inte köps via krökaren. Vid ett garantiärende lär det bara i undantagsfall vara svårt att se om felet ska härledas till installationen eller prylen. Lagerhållningskostnaden finns det beräkningar på här på forumet och den kan möjligen förklara några procent av påslaget.
Att möjligheten att jämföra priser och att köpa vvsprylar från tex Rinkaby är ett hot mot det lurendrejeri som förekommit i vvsbranschen bekräftades ju för övrigt av en hög (!) vvsbranschföreträdare i en artikel i en branschtidning för ett antal år sedan. Artikeln, som finns refererad/länkad till på ett flertal ställen på Byggahus.se var nog inte avsedd att komma slutkunderna till kännedom och har väl blivit något av en klassiker.
Den mot kunderna (och forummedlemma) lätt nedlåtande tonen i försvaret av nuvarande situation beror givetvis på att man klamrar sig fast i det förgångna och inte har några riktigt bra argument för sakernas tillstånd.
Ett påslag (där kunden på ett ungefär vet vad varan kostar i inköp) som inte motsvaras av ett mervärde i nivå med påslaget kommer alltid att upplevas som oförsvarligt och så länge krökarna inte kan tydliggöra detta mervärde kommer debatten och indignationen att fortsätta.
Det är inte den första branschen som drabbas av detta (ökad pristransparens) och reaktionerna har varit i princip identiska i andra branscher men förändringen sker i alla fall vare sig branschen vill det eller ej. Det tar möjligen länge tid i vvsbranschen pga bristande konkurrens och okunniga kunder.
Genom detta har det (för många men inte alla kunder) blivit helt uppenbart att påslagen inte bara är väldigt stora utan också att de bluffprislistor som presenteras av kökarna inte har något med verkligheten att göra. Enda syftet var att lura kunden.
Krökarna har fram till för ett antal år sedan kunnat visa upp prislistorna och locka kunden med ett blygsamt påslag (eller tom en rabatt?) i syfte att få kunden att känna att denne gör en om inte bra så i alla fall hyfsad affär. Att krökaren i själva verket endast betalade en bråkdel av listpriset höll man klädsamt tyst om.
Visst är prissättningen fri så man kan ju resonera som så att kunden får skylla sig själv men det resonemanget bygger ju på att krökaren inte medvetet försöker lura kunden att påslaget är måttligt vilket var och fortfarande är fallet.
Alla jämförelser med andra branscher helt irrelevanta. Två fel gör inte ett rätt.
Garantiargumentet och tex lagerhållningskostnader som ofta dras fram är bara ytterligare ett sätt att förleda kunden. Garanti har kunden även om prylarna inte köps via krökaren. Vid ett garantiärende lär det bara i undantagsfall vara svårt att se om felet ska härledas till installationen eller prylen. Lagerhållningskostnaden finns det beräkningar på här på forumet och den kan möjligen förklara några procent av påslaget.
Att möjligheten att jämföra priser och att köpa vvsprylar från tex Rinkaby är ett hot mot det lurendrejeri som förekommit i vvsbranschen bekräftades ju för övrigt av en hög (!) vvsbranschföreträdare i en artikel i en branschtidning för ett antal år sedan. Artikeln, som finns refererad/länkad till på ett flertal ställen på Byggahus.se var nog inte avsedd att komma slutkunderna till kännedom och har väl blivit något av en klassiker.
Den mot kunderna (och forummedlemma) lätt nedlåtande tonen i försvaret av nuvarande situation beror givetvis på att man klamrar sig fast i det förgångna och inte har några riktigt bra argument för sakernas tillstånd.
Ett påslag (där kunden på ett ungefär vet vad varan kostar i inköp) som inte motsvaras av ett mervärde i nivå med påslaget kommer alltid att upplevas som oförsvarligt och så länge krökarna inte kan tydliggöra detta mervärde kommer debatten och indignationen att fortsätta.
Det är inte den första branschen som drabbas av detta (ökad pristransparens) och reaktionerna har varit i princip identiska i andra branscher men förändringen sker i alla fall vare sig branschen vill det eller ej. Det tar möjligen länge tid i vvsbranschen pga bristande konkurrens och okunniga kunder.
varför är det så svårt att fråga innan vad det kostar för er ? Jag har en dialog med mina kunder hela tiden om tidsåtgång o matrial vad är problemet ?
Dom gånger jag anlitar hantisar frågar jag ochså vad det kostar inget konstigt med det
säger dom att dom lägger på si o så mycket tror jag på det o avgör om jag vill anlita dom
jag tror att problemet med många att dom vill ha allt det ska va perfekt superbilligt o kvalite på matrialet sen klara ni inte av att avgöra vad som är vad o då blir ni besvikna o drar eder över hantverkarna när det är ni själva som brister i kompetensen att handla o bestämma hur allt ska bli
mvh Tille
Dom gånger jag anlitar hantisar frågar jag ochså vad det kostar inget konstigt med det
säger dom att dom lägger på si o så mycket tror jag på det o avgör om jag vill anlita dom
jag tror att problemet med många att dom vill ha allt det ska va perfekt superbilligt o kvalite på matrialet sen klara ni inte av att avgöra vad som är vad o då blir ni besvikna o drar eder över hantverkarna när det är ni själva som brister i kompetensen att handla o bestämma hur allt ska bli
mvh Tille