Slipjiggarna funkar på äldre modeller av Tormek. Och även på flera konkurerande fabrikat.
 
Hej!

Att jiggarna skall funka även på gamla slipar har jag nu hört från flera håll, inklusive Tormek.

Jag köpte därför den begagnade SA-250 som jag nämnde, med avsikt att slipa kutterstål med jiggen SVH-320.

Nu visar det sig dock att jiggen inte alls passar, godset i anhållet är endast 8mm, inte 12 som på dom nya maskinerna...

Se bifogad bild:

Vad är detta för maskin, och kan man modifiera den till att funka med dom nya jiggarna?

/fth
 
  • tormek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en SA-250, och på min är det 12mm anhåll. Min verkar dock vara en aningen nyare variant än din, tex så har jag bärhandtag i plast och inte i stål.

Dock tror jag att ditt problem är lätt att lösa - beställ hylsorna för universalstödet+det nya universalstödet som reservdelar från tormek, borra upp ditt chassi och montera de nya hylsorna. Jag vet dock inte om hålen för de nya hylsorna skall vara runda, fyrkantiga eller någon annan roliga form, men det tror jag går att lösa med lite finurlighet i värsta fall.

Alternativt så kanske du kan hitta ett rör som kan träs över och svetsas/limmas fast. Det borde kunna fungera utmärkt det med.
 
Jo, det blir väl så att jag får bygga om maskinen... :-(

Mitt "kap" ser inte lika bra ut längre...

Nåväl, knivjiggen funkar ju bra, och jag har nya stål i hyveln, jag kanske får tid att modda monstret efter nyår :-)

Hur ser din SA-250 ut, jag börjar misstänka att anhållet på min maskin är ett hemmabygge, svetsfogarna ser inte direkt fabriksmässiga ut...

/fth
 
Jag ska ta några bilder ikväll och lägga upp. På den bild du har lagt upp så tycker jag dock att maskinen ser "äkta" ut, även om tex bärhandtaget inte är identiskt med min maskin. Universalanhållet ser också lite skumt ut, jag har inte sett något sådant målat förr.
 
Ja, maskinens äkthet betvivlar jag inte, den är vädigt gedigen och funkar klanderfritt trots sannolikt 20-30 år på nacken.

Den verkar ha använts tämligen flitigt, stenen är c:a 22cm i diameter, och inte riktigt rund, jag har därför köpt TT-50 för att svarva till stenen, men den passar ju förstås inte heller på anhållet...

Det börjar likna Festool-träsket det här, först en maskin, sen ett litet tillbehör, sen ett till...

/fth
 
Jag fick svar från Tormek Sverige nyss, det var som jag trodde: "Hylsorna och stödet som går över stenen på din maskin är ett hemmabygge av den tidigare ägaren"

Värt att notera är också att det som skrivs på Tormeks supportforum inte nödvändigtvis gäller i Sverige: "Jeff Farris skriver om modeller som funnits i USA och där har denna äldre modell inte sålts"

Hylsor och anhåll för att uppgradera min maskin kostar 495:-, 50% av maskinens pris...

Surt...

/fth
 
Har du svets så skulle du kunna bygga en enkel jigg i plywood och svetsa ihop en 12mm stång med 2 8mm stänger så att du kan använda det anhåll du redan har. Om du inte hittar något vettigt rör att limma på alltså.
 
Jo, för stensvarv och andra jiggar så funkar ju det, men SVH-320 monteras ju i hålen till anhållet...

/fth
 
fth skrev:
Jo, för stensvarv och andra jiggar så funkar ju det, men SVH-320 monteras ju i hålen till anhållet...

/fth
Aha, det hade jag inte koll på
 
fth skrev:
Hylsor och anhåll för att uppgradera min maskin kostar 495:-, 50% av maskinens pris...

Surt...

/fth
Men du har väl ändå knappt ens nått upp till halva nypriset, eller...?
 
Tja, jag vet inte vad SA-250 kostade ny för 30 år sen, 250:- kanske? :-)

Nä, det är inte pengarna som är problemet, det är ju fortfarande mycket maskin för pengarna, det är bara en massa tid och besvär som jag inte hade kalkylerat för.

Tid är ju inte något man har i överflöd precis, och nu har jag blivit tvungen att leta rätt på och beställa hylsor och anhåll (Clas Ohlson, levereras tidigast om en vecka), sen måste jag montera bort det gamla hembyggda anhållet (och hoppas på att inte dom hålen sitter precis fel så att jag blir tvungen att svetsa ihop skalet på maskinen...), borra nya hål och montera hylsor.

Nåväl, det blir säkert bra när det blir klart, vilket år som helst! Med min vanliga tur så skär väl sen motorn ihop när jag har slipat halva första kutterstålet :-)

/fth
 
Tröttnar du kan du alltid köpa en ny Scheppard på HN denna vecka för 800kr
 
Nimajneb skrev:
Tröttnar du kan du alltid köpa en ny Scheppard på HN denna vecka för 800kr
Eftersom jag har haft både den scheppachen (som i sig är rätt prisvärd för 800) och SA-250 så vill jag starkt rekommendera dig att uppgradera tormeken istället - den är lätt värde det dubbla, och kanske mer, jämfört med scheppachen.
 
Jo, det blir nog bra när det är färdigt, maskinen är ju fin (förutom anhållet då).

Harald Nyborg är det lite långt till för mig, eftersom jag bor i Stockholm och bygger i Gävle :-)

Fick nyss en blänkare om att hylsor+anhåll är på ingång från CO, så nu ser det lite ljusare ut!

Näste projekt blir att jaga rätt på virke till sätt- och plansteg till trappan jag skall bygga.
Valnöt eller alm har jag fått för mig av någon anledning, några tips i hyfsad närhet till Stockholm-Gävletrakten?

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.