Just nu muttrar jag bara surt efter att ha sett på The Woodworkingchannel hur man skärper verktyg. De få som kan slpa t ex svarvstål på en pelarslip är inte många och ännu rolgiare blir det att se att de inte bryner stålet sen *suck*
Pelarslip är de med två slipskivor och nej, man kan inte slipa eggverktyg på en sån, eller jo, jag känner två som kan. Vi andra dödliga kanske skall hålla oss till vattenslip som t ex Tormek. Det är liksom lite roligare när man får en skärpa så att man kan raka sig, och nej jag skämtar inte, det går att få den skärpan med våtslip, det är ett helvete med en snabbgående slipskiva för eggen bränner där. Visst finns det olika slipskivor men jag har hittills inte sett någon som kan matcha våtslipen, de vita och rosa närmar sig men ger en råegg som man får bryna i evigheter för att få fram rakbladets skärpa med.
Sen är förresten de här små diamantbrynena jäkligt trevliga *ler*
Om nån undrar över diskussionsämnet? Hur slipar och bryner ni och vad använder ni? Jag gör det tyvärr för sällan verkar det som när jag ser på mina stämjän *suck* Jag skall lägga till den tiden på debitering, jag lovar mig själv det varje dag *S*
/Kent som undrar varför jag inte går ut och slipar istället för att skriva detta *S*
Pelarslip är de med två slipskivor och nej, man kan inte slipa eggverktyg på en sån, eller jo, jag känner två som kan. Vi andra dödliga kanske skall hålla oss till vattenslip som t ex Tormek. Det är liksom lite roligare när man får en skärpa så att man kan raka sig, och nej jag skämtar inte, det går att få den skärpan med våtslip, det är ett helvete med en snabbgående slipskiva för eggen bränner där. Visst finns det olika slipskivor men jag har hittills inte sett någon som kan matcha våtslipen, de vita och rosa närmar sig men ger en råegg som man får bryna i evigheter för att få fram rakbladets skärpa med.
Sen är förresten de här små diamantbrynena jäkligt trevliga *ler*
Om nån undrar över diskussionsämnet? Hur slipar och bryner ni och vad använder ni? Jag gör det tyvärr för sällan verkar det som när jag ser på mina stämjän *suck* Jag skall lägga till den tiden på debitering, jag lovar mig själv det varje dag *S*
/Kent som undrar varför jag inte går ut och slipar istället för att skriva detta *S*
Jag slipar på Tormek, finns inget alternativ... Kan berätta att jag fick lära mig att slipa eggverktyg; borrar av olika slag, svarvstål, hyvelstål, på pelarslip då jag gick på "slusklinjen" (verkstadsteknisk) för mååånga år sedan, men det var då och den kunskapen sitter för djupt för att hitta. Dessutom gnistrar den för mycket för att ha i en snickarbod 
Våtslip är oslagbart. Fast, jag måste säga att det är rätt enkelt att få rakbladsskärpa med våtslip. Brukar testa med att skiva lite på tummen, ta bort ett lager med skinn liksom.
Stämjärnen som jag rätt ofta använder får sig oftast, inte alltid, en bryning innan jobb fast det beror på vad som skall göras. Å andra sidan så *måste* man slipa och bryna ett nytt eggverktyg då det bara har en grovslipad skärpa och egentligen inte går att använda till något finlir.
Det finns några för- och nackdelar med ett rakbladsvasst järn;
+det skär som smör
+man skär sig inte så lätt då det skär som smör
-det skär som smör; man undrar var blodet kommer ifrån, man känner inte att man just gjorde en 8mm snitt i tummen eller någon annan del.
Faktiskt så föredrar jag att skära mig med ett extremt skarpt verktyg än att ta i med ett slött och göra sönder mycket mer.
Våtslip är oslagbart. Fast, jag måste säga att det är rätt enkelt att få rakbladsskärpa med våtslip. Brukar testa med att skiva lite på tummen, ta bort ett lager med skinn liksom.
Stämjärnen som jag rätt ofta använder får sig oftast, inte alltid, en bryning innan jobb fast det beror på vad som skall göras. Å andra sidan så *måste* man slipa och bryna ett nytt eggverktyg då det bara har en grovslipad skärpa och egentligen inte går att använda till något finlir.
Det finns några för- och nackdelar med ett rakbladsvasst järn;
+det skär som smör
+man skär sig inte så lätt då det skär som smör
-det skär som smör; man undrar var blodet kommer ifrån, man känner inte att man just gjorde en 8mm snitt i tummen eller någon annan del.
Faktiskt så föredrar jag att skära mig med ett extremt skarpt verktyg än att ta i med ett slött och göra sönder mycket mer.
geschwint skrev:Det finns några för- och nackdelar med ett rakbladsvasst järn;
+det skär som smör
+man skär sig inte så lätt då det skär som smör
-det skär som smör; man undrar var blodet kommer ifrån, man känner inte att man just gjorde en 8mm snitt i tummen eller någon annan del.
Faktiskt så föredrar jag att skära mig med ett extremt skarpt verktyg än att ta i med ett slött och göra sönder mycket mer.
Kunde inte sagt det bättre själv
Slipar stålborrar på pelarslip
Övrigt med diamantbryne/Oljebryne
Kapar den här gamla tråden med en fråga - denna Tormek SA-250 för 450 kr, kan det tänkas vara ett bra köp? Jag skulle nog inte använda den ofta, mest för knivslipning och hyvelstål...
Länken:
http://www.blocket.se/uppsala?q=tormek&cg=0&w=1&st=s&st=u&st=b&ca=10&md=th
/A
Länken:
http://www.blocket.se/uppsala?q=tormek&cg=0&w=1&st=s&st=u&st=b&ca=10&md=th
/A
Jag har exakt en sådan. En otroligt trevlig maskin. Har ett gummihjul istället för ett läderhjul för bryning, men jag tycker att det funkar bra det med.
Dock verkar stenen ha använts ganska mycket, den är ursprungligen 250mm i diameter. De finns att köpa nya från tormek. På bilden saknas också universalstödet, dvs den axel som du trär de olika slipjiggarna på. Den kan du köpa från tormek.
Finns det inte med så bör du också köpa brynpasta, stenjusterare och gärna en vinkelmätare. De finns billigt på Jula. Jag rekommenderar också en stensvarv, den finns nog också på jula (eller via tormek), är dock dyr. Sen behöver du också en jigg för det du ska slipa (knivjigg, stämjärnsjigg etc).
Dock verkar stenen ha använts ganska mycket, den är ursprungligen 250mm i diameter. De finns att köpa nya från tormek. På bilden saknas också universalstödet, dvs den axel som du trär de olika slipjiggarna på. Den kan du köpa från tormek.
Finns det inte med så bör du också köpa brynpasta, stenjusterare och gärna en vinkelmätare. De finns billigt på Jula. Jag rekommenderar också en stensvarv, den finns nog också på jula (eller via tormek), är dock dyr. Sen behöver du också en jigg för det du ska slipa (knivjigg, stämjärnsjigg etc).
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Daniel_N skrev:Jag har exakt en sådan. En otroligt trevlig maskin. Har ett gummihjul istället för ett läderhjul för bryning, men jag tycker att det funkar bra det med.
Dock verkar stenen ha använts ganska mycket, den är ursprungligen 250mm i diameter. De finns att köpa nya från tormek. På bilden saknas också universalstödet, dvs den axel som du trär de olika slipjiggarna på. Den kan du köpa från tormek.
Finns det inte med så bör du också köpa brynpasta, stenjusterare och gärna en vinkelmätare. De finns billigt på Jula. Jag rekommenderar också en stensvarv, den finns nog också på jula (eller via tormek), är dock dyr. Sen behöver du också en jigg för det du ska slipa (knivjigg, stämjärnsjigg etc).
Tack för snabba svaret! Låter ju som att det behövs kompletteras en hel del (Bara en SE-76-jigg kostar ju 50 usd). Får ta mig en funderare då, men jag har ett par fina loppisfynd till hyvlar som vore fint att fixa till (ja, jag har hört om sandpapper på glasskiva-metoden...).
/A
För att bryna och fixa till hyvelstål behövs ingen tormek. Jag rekomenderar att börja med:Alko skrev:
- 1 Glasskiva (float) minst 8 mm på mdf.
- Våtslippapper ca 120-180 korn dels för grovslipning av eggen någon gång i bland då det tar för lång tid att bryna den, dels för att plana dina brynen.
- Två japanska vattenbrynen 800 och 6000 korn (eller 8000) till exempel härifrån
- Ett enklare slipstöd som brukar finna hos tex biltema
-En lupp eller förstoringsglas så du ser vad som händer.
En hygglig instruktion finns här
/B
Redigerat:
Jag tror mer på denna versionen än på en Tormek. Kanske för att jag inte har en och därför inte insett hur mycket bättre det blir med en. Men det viktiga med att slipa som jag ser det är ungefär samma sak som med att ha verktygen så tillgängliga att man väljer att ta det verktyg som är mest lämpligt. Det vill säga det skall vara så enkelt att slipa verktyget att man inte tvekar att ta den eller de extra minuterna som behövs för att göra det. Själv gör jag som det står ovan, frånsett att grovslipningen med glasskiva och våtslip nästan aldrig görs. Ta fram brynet och slipstöd, dra tre tag, kolla att märkena från dessa tag tyder på att vinkeln är rätt, och fortsätt sedan slipa.bengtn skrev:För att bryna och fixa till hyvelstål behövs ingen tormek. Jag rekomenderar att börja med:
- 1 Glasskiva (float) minst 8 mm på mdf.
- Våtslippapper ca 120-180 korn dels för grovslipning av eggen någon gång i bland då det tar för lång tid att bryna den, dels för att plana dina brynen.
- Två japanska vattenbrynen 800 och 6000 korn (eller 8000) till exempel härifrån
- Ett enklare slipstöd som brukar finna hos tex biltema
-En lupp eller förstoringsglas så du ser vad som händer.
En hygglig instruktion finns här
/B
Det går snabbt, resultatet blir kanske inte perfekt, men ger en egg som är vida äverlägsen att inte har lagt denna minut eller två, och det räcker med mindre det är något riktigt jobbigt material som skall bearbetas. Så snart man vant sig vid att hålla eggen vass genom bryning upptäcker man fördelen med att sickla ytan (tror det heter sickla).
--- Mats ---
Om jag mins rätt så behöver inte svarvstål av snabbstål brynas. utan råeggen försvinner när du börjar svarva.snickarboden skrev:Just nu muttrar jag bara surt efter att ha sett på The Woodworkingchannel hur man skärper verktyg. De få som kan slpa t ex svarvstål på en pelarslip är inte många och ännu rolgiare blir det att se att de inte bryner stålet sen *suck*
Pelarslip är de med två slipskivor och nej, man kan inte slipa eggverktyg på en sån, eller jo, jag känner två som kan. Vi andra dödliga kanske skall hålla oss till vattenslip som t ex Tormek. Det är liksom lite roligare när man får en skärpa så att man kan raka sig, och nej jag skämtar inte, det går att få den skärpan med våtslip, det är ett helvete med en snabbgående slipskiva för eggen bränner där. Visst finns det olika slipskivor men jag har hittills inte sett någon som kan matcha våtslipen, de vita och rosa närmar sig men ger en råegg som man får bryna i evigheter för att få fram rakbladets skärpa med.
Sen är förresten de här små diamantbrynena jäkligt trevliga *ler*
Om nån undrar över diskussionsämnet? Hur slipar och bryner ni och vad använder ni? Jag gör det tyvärr för sällan verkar det som när jag ser på mina stämjän *suck* Jag skall lägga till den tiden på debitering, jag lovar mig själv det varje dag *S*
/Kent som undrar varför jag inte går ut och slipar istället för att skriva detta *S*
Själv använder jag Tormek och några vatten stenar till det mesta. eftersom det är vad jag har att tillgå. men när jag gick på skola brukade jag köra pelarslip till skölpar, yxor, svarvjärn mm som inte skall vara raka eggar. Dels för att det går snabbare och även för att inte behöva plana stenen på Tormeken så ofta. Då använder jag även arkansas brynen i stället. även där för att inte förstöra mina vatten brynen.
Känner igen problemen som nämns här i tråden, det är för omständigt och tar för lång tid att slipa så det blir gjort alldeles för sällan. )-: Har en Kirunaslip, pelarslip, bandslip och ett medelgrovt diamantbryne. Problemet för mig är att jag har för dåligt handlag för slipningen, och inga jiggar. Detta leder till att det är svårt att få till någon riktigt bra egg. Helst skulle man ju vilja ha ett system som har såpass precision så att det blir exakt lika vinkel från gång til gång och därför går snabbt och blir bra.
Visst verkar Tormek bra, men känns inte vettigt att köpa nu, det står ju en Kirunaslip hemma. Är det någon som provat jiggarna som finns att köpa till Kirunaslipen?
Finns det något prisvärt stöd som fungerar bra till bryning?
Hur löser ni andra det? Frihand eller jiggar?
Är det bra med brynskiva? (Den på vår Kirunaslip är trasig, funderar på om det är lönt att köpa en ny)
Det jag vill slipa är framför allt stämjärn, men även knivar och någon gång ibland hyvelstål.
Visst verkar Tormek bra, men känns inte vettigt att köpa nu, det står ju en Kirunaslip hemma. Är det någon som provat jiggarna som finns att köpa till Kirunaslipen?
Finns det något prisvärt stöd som fungerar bra till bryning?
Hur löser ni andra det? Frihand eller jiggar?
Är det bra med brynskiva? (Den på vår Kirunaslip är trasig, funderar på om det är lönt att köpa en ny)
Det jag vill slipa är framför allt stämjärn, men även knivar och någon gång ibland hyvelstål.
Nomis: Läs mitt inlägg ovan och hämta pdf-filen från Lie-Nielsen så får du en enkel grund i hur man bryner stämjärn och hyvelstål.
Det tar mej mellan tre och fem minuter att bryna ett stämjärn inluderat tiden för att tvätta händerna och plocka undan.
Jag slipar dem kanske ett par gånger om året då de antingen fått en skada eller när det tar för lång tid att bryna fram en råegg.
/B
Det tar mej mellan tre och fem minuter att bryna ett stämjärn inluderat tiden för att tvätta händerna och plocka undan.
Jag slipar dem kanske ett par gånger om året då de antingen fått en skada eller när det tar för lång tid att bryna fram en råegg.
/B
I detta gratis nummer av Woodworking Magazine finns också en beskrivning av slipning och bryning.
http://popularwoodworking.com/upload/contents/268/pdf/SEPT2004_WM.pdf
http://popularwoodworking.com/upload/contents/268/pdf/SEPT2004_WM.pdf
