Jag har köksbänk i carraramarmor som är kraftigt fläckigt och överväger slipning men har blivit osäker efter att frågat flera återförsäljare av sten och marmor. Ingen jag har talat med har rekommenderat slipning då resultatet inte kommer att bli bra påstås det. De menar att fläckig carraramarmor ofta sitter för djupt och därmed inte går att få bort. Själv har jag noll och ingen erfarenhet av att slipa marmor och är lite förvånad över svaren som jag har fått. Jag har sett videos där man har slipat fönsterbänkar i carraramarmor som har haft rikligt med ringar efter krukor och dessa har blivit som nya.
Någon som har slipat sten och marmor och vad är din erfarenhet?
Någon som har slipat sten och marmor och vad är din erfarenhet?
Har själv inte gett mig på att slipa ellee putsa mina stenytor än.
Men givet hur dyr en ny skiva är kan du ju gott göra några försök att rädda denna.
Har du försökt mota fläckarna med stensåpa eller medel som häxan stenputs redan?
Men givet hur dyr en ny skiva är kan du ju gott göra några försök att rädda denna.
Har du försökt mota fläckarna med stensåpa eller medel som häxan stenputs redan?
Ja, försök har gjorts med olika medel, det var ett tag sedan så jag minns inte vilka. Det var efter det som jag började fråga runt om slipning kunde vara ett alternativ.Unikt namn skrev:
Tanken är att köpa tjänsten eftersom jag inte har verktygen och att störande ljud inte får förekomma efter 18:00 och lördag/söndag i min brf samt att det tillfälligt höjda ROT gör att kostnaden hålls nere.
Problemet är nog att det är svårt för ett företag att veta om resultatet blir bra eller om du blir nöjd, konsumenträtten är stark och det kan resultera i att ett företag måste bekosta en ny skiva för dig.
Om du vänder dig direkt till ett företag som jobbar med stenskivor och säger - gör ett försök, men ni behöver inte garantera resultatet så kanske du kan få någon att ställa upp.
Har gjort liknande med en handknuten matta som behövde rengöras, men där mattvättfirman inte vill göra något först.
Om du vänder dig direkt till ett företag som jobbar med stenskivor och säger - gör ett försök, men ni behöver inte garantera resultatet så kanske du kan få någon att ställa upp.
Har gjort liknande med en handknuten matta som behövde rengöras, men där mattvättfirman inte vill göra något först.
Jag tror absolut att det går. Det enda som beror på är ju hur djupt det sitter. Jag har slipat våra fönsterbrädor för hand. Iofs Guatemala Verde. Men marmor likt ändå. Dom är 60 år gamla så det gav lite mer mening för oss att behålla dem. Vissa ringar kan man fortfarande ana. Samtidigt hade jag inte våtslipmaskin vilket jag anser man behöver. Körde med vanlig excenter först och avslutade med våtslip för hand. Blev ändå nöjd men inte som nytt. Men det går absolut.
2 första är efter.
2 sista är före
Lite svårt med ljuset.
2 första är efter.
2 sista är före
Lite svårt med ljuset.
haha5810 skrev:
Problemet är nog att det är svårt för ett företag att veta om resultatet blir bra eller om du blir nöjd, konsumenträtten är stark och det kan resultera i att ett företag måste bekosta en ny skiva för dig.
Tack för bilderna! Trotts att du inte har haft de mest effektiva verktygen har du ändå fått till det bra tycker jag.Dr Benz skrev:
Jag tror absolut att det går. Det enda som beror på är ju hur djupt det sitter. Jag har slipat våra fönsterbrädor för hand. Iofs Guatemala Verde. Men marmor likt ändå. Dom är 60 år gamla så det gav lite mer mening för oss att behålla dem. Vissa ringar kan man fortfarande ana. Samtidigt hade jag inte våtslipmaskin vilket jag anser man behöver. Körde med vanlig excenter först och avslutade med våtslip för hand. Blev ändå nöjd men inte som nytt. Men det går absolut.
2 första är efter.
2 sista är före
Lite svårt med ljuset.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Inga problem att polera upp den skivan. En riktig polermaskin med diamantdynor och våtpolering gör den som ny. Har precis hjälpt syrran att polera upp ”förstörd” kolmårdsmarmor till nyskick. Egentilllverkade fönsterbänkar i Carrara C likaså. Jag använde en Bosch polermaskin och billiga dynor från Amazon…och rinnande vatten.
Djupa repor kan ju bli värre, men dessa kan fyllas med marmormjöl som härdas med cyanakrylatlim. Blir helt osynligt efter avslipning.
Djupa repor kan ju bli värre, men dessa kan fyllas med marmormjöl som härdas med cyanakrylatlim. Blir helt osynligt efter avslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man ser dina och Dr Benz bilder ser det ju hoppfullt ut får jag säga.Johan Gunverth skrev:
Inga problem att polera upp den skivan. En riktig polermaskin med diamantdynor och våtpolering gör den som ny. Har precis hjälpt syrran att polera upp ”förstörd” kolmårdsmarmor till nyskick. Egentilllverkade fönsterbänkar i Carrara C likaså. Jag använde en Bosch polermaskin och billiga dynor från Amazon…och rinnande vatten.
[bild][bild]
Klicka här för att svara