3 809 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Slipning av bildhuggarjärn
Du bör nog prioritera att skaffa dig den kunskapen och åtminstone något enklare sätt att slipa själv. Kommer nog bli ohållbart dyrt att slipa det på annat vis i längden.
Om du söker på forumet så skall det finnas någon post om ett ställe som rekommenderas. Tror det var i en post om att slipa sågblad. Tror det var Daniel som var en av dem som rekommenderade ett ställe i Skåne.
Om du söker på forumet så skall det finnas någon post om ett ställe som rekommenderas. Tror det var i en post om att slipa sågblad. Tror det var Daniel som var en av dem som rekommenderade ett ställe i Skåne.
De ställen Daniel rekommenderar i andra tråden är "Industrisliperiet i Malmö eller Eslövs verktygssliperi, toppen båda två".
Men som Shakula rekommenderar bör du nog skaffa dig utrustning och kunnande så att du kan slipa själv. Lite drygt att inte kunna jobba för att ett järn är för slött eller det har blivit ett hack i en egg och man måste lämna bort verktygen för åtgärd.
//Ronnie
Men som Shakula rekommenderar bör du nog skaffa dig utrustning och kunnande så att du kan slipa själv. Lite drygt att inte kunna jobba för att ett järn är för slött eller det har blivit ett hack i en egg och man måste lämna bort verktygen för åtgärd.
//Ronnie
Om du håller på ganska mycket med bildhuggeri och är under 85 år gammal så kommer investeringen garanterat att återbetala sig när du kan slipa själv.
Gamla elmotordrivna vattenslipstenar av god kvalitet brukar gå att hitta på Blocket för ett par tusen kronor eller rentav billigare om man själv kan reparera litet. Om du har brist på utrymme finns det bordsmodeller från både Kirunaslipen och Tormek.
Tormets skölpjigg lär vara bra och underlättar arbetet väldigt har jag hört men självslipar jag allt på frihand av ekonomiska skäl.
Gamla elmotordrivna vattenslipstenar av god kvalitet brukar gå att hitta på Blocket för ett par tusen kronor eller rentav billigare om man själv kan reparera litet. Om du har brist på utrymme finns det bordsmodeller från både Kirunaslipen och Tormek.
Tormets skölpjigg lär vara bra och underlättar arbetet väldigt har jag hört men självslipar jag allt på frihand av ekonomiska skäl.
Välkommen till byggahus. Jag vet att det inte är svaret på din fråga. Om det är så att du håller på mycket med bildhuggeri bör du verkligen lära dig slipa dina verktyg. Det går inte annars. Ja jo det är klart att det går. Men att hela tiden behöva lämna bort för slipning är väldigt drygt.
Nu vet jag inte hur mycket är mycket för dig. Men jag behöver slipa mina eggverktyg ofta när jag använder dom.
ofta kan vara flera gånger per dag.
Det är inte alls avancerat att lära sig bryna. Slipa kan vara lite svårare. Och du behöver inte köpa en tormek. Visserligen är den väldigt smutt att forma eggen på. Men bryna gör man ofta på fri hand You tube is your friend.
Om det är så att du inte vill lära dig slipa och bryna så googla verktygs sliperi i din närhet. Eller något sliperi som slipar knivar tex. Nu vet jag av erfarenhet att det är stor skillnad på dom verktyg man lämnar in för slipning och dom man slipar själv. Då man vill på en del järn ha sin egen profil och eggvinklar.
Nu vet jag inte hur mycket är mycket för dig. Men jag behöver slipa mina eggverktyg ofta när jag använder dom.
ofta kan vara flera gånger per dag.
Det är inte alls avancerat att lära sig bryna. Slipa kan vara lite svårare. Och du behöver inte köpa en tormek. Visserligen är den väldigt smutt att forma eggen på. Men bryna gör man ofta på fri hand You tube is your friend.
Om det är så att du inte vill lära dig slipa och bryna så googla verktygs sliperi i din närhet. Eller något sliperi som slipar knivar tex. Nu vet jag av erfarenhet att det är stor skillnad på dom verktyg man lämnar in för slipning och dom man slipar själv. Då man vill på en del järn ha sin egen profil och eggvinklar.
Som sagt, dessa två är bra. Men som bildhuggare duger det inte att vara utan rätt järn i 1-2 veckor, du måste förmodligen bryna flera gånger i timmen för det järnet du använder mest. Jag håller till i Lund, skicka ett PM om du vill komma in om i mellandagarna och få lite tips på hur du slipar och bryner.Pysslarn skrev:De ställen Daniel rekommenderar i andra tråden är "Industrisliperiet i Malmö eller Eslövs verktygssliperi, toppen båda två".
Men som Shakula rekommenderar bör du nog skaffa dig utrustning och kunnande så att du kan slipa själv. Lite drygt att inte kunna jobba för att ett järn är för slött eller det har blivit ett hack i en egg och man måste lämna bort verktygen för åtgärd.
//Ronnie
Klicka här för att svara
