Oljade in köksbordet. Våtslipade bort en fläck. Men när jag oljat klart syns slipningen.
Inte snyggt. Ska jag lägga på mer olja där? Eller hur får jag bort det?
 
  • Oljat träbord med synlig våtslipning som ger en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testat att olja in denna del igen, men det är fortfarande ett fult märke där oljan inte verkar gå in.
Trots att jag våtslipat bort märket där enligt tips från andra i samband med första inoljningen.
 
Om du skall få bort fläcken/märket helt så måste du nog våtslipa hela skivan...
 
Verkar ju dock som att den inte suger åt sig oljan?
 
M Mikaela123 skrev:
Verkar ju dock som att den inte suger åt sig oljan?
Och detta beror troligen på att fläcken gått in på djupet.

Vad var det för fläck? Fett?
 
Tror just att problemet ligger i att du har våtslipat skivan. Det lämnar inga öppna porer i skivan som drar åt sig oljan.
När man slipar tex parkett för oljning/ lackning så rekommenderas aldrig finare papper än 180. Vad har du slipat med för grovlek?
 
När jag har åtgärdat liknande problem på trösklar, hyllplan och bänkar hemma så har jag våtslipat in oljan. Dvs, jag slipar med oljan jag skall behandla med. Då har det inte synts någonting alls efteråt.

Svampar med en lätt slipande yta (finns hos färghandlaren och möbelhandlaren för ändamålet) är perfekta att använda till detta. Vet dock inte vad de motsvarar för sandpapper, men skulle gissa att det ligger runt 180. De är rätt grova, men oljan gör att de inte slipar så hårt ändå.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Ok har säkert använt fel sandpapper när jag våtslipat...med vatten.
 
M Mikaela123 skrev:
Ok har säkert använt fel sandpapper när jag våtslipat...med vatten.
Vatten är inte bra. Det lämnar lätt fula märken och innan det torkat så förhindrar det olja att tränga in...
 
Vilken olja använder du? Valnötsolja brukar vara det bästa.
 
Hedins köksbänksolja tror jag den heter.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vatten är inte bra. Det lämnar lätt fula märken och innan det torkat så förhindrar det olja att tränga in...
Ja, då missuppfattade jag våtslipningen... :-(
 
M Mikaela123 skrev:
Ja, då missuppfattade jag våtslipningen... :(
Nu är det dags att olja in bordet igen. Kan jag fixa så att det blir snygg igen genom att våtslipa, d v s (om jag förstått det rätt) slipa med våtslippapper när jag hällt på oljan?
 
M Mikaela123 skrev:
Nu är det dags att olja in bordet igen. Kan jag fixa så att det blir snygg igen genom att våtslipa, d v s (om jag förstått det rätt) slipa med våtslippapper när jag hällt på oljan?
Jag gör så på mina ektrösklar och de blir bättre och bättre. Det är dock svårt att säga hur bra det blir i ditt fall. Men sämre blir det inte!
 
Tack, då får jag testa det!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.