Testat att olja in denna del igen, men det är fortfarande ett fult märke där oljan inte verkar gå in.
Trots att jag våtslipat bort märket där enligt tips från andra i samband med första inoljningen.
Trots att jag våtslipat bort märket där enligt tips från andra i samband med första inoljningen.
Verkar ju dock som att den inte suger åt sig oljan?
Tror just att problemet ligger i att du har våtslipat skivan. Det lämnar inga öppna porer i skivan som drar åt sig oljan.
När man slipar tex parkett för oljning/ lackning så rekommenderas aldrig finare papper än 180. Vad har du slipat med för grovlek?
När man slipar tex parkett för oljning/ lackning så rekommenderas aldrig finare papper än 180. Vad har du slipat med för grovlek?
När jag har åtgärdat liknande problem på trösklar, hyllplan och bänkar hemma så har jag våtslipat in oljan. Dvs, jag slipar med oljan jag skall behandla med. Då har det inte synts någonting alls efteråt.
Svampar med en lätt slipande yta (finns hos färghandlaren och möbelhandlaren för ändamålet) är perfekta att använda till detta. Vet dock inte vad de motsvarar för sandpapper, men skulle gissa att det ligger runt 180. De är rätt grova, men oljan gör att de inte slipar så hårt ändå.
Svampar med en lätt slipande yta (finns hos färghandlaren och möbelhandlaren för ändamålet) är perfekta att använda till detta. Vet dock inte vad de motsvarar för sandpapper, men skulle gissa att det ligger runt 180. De är rätt grova, men oljan gör att de inte slipar så hårt ändå.
Ok har säkert använt fel sandpapper när jag våtslipat...med vatten.
Hedins köksbänksolja tror jag den heter.
Jag gör så på mina ektrösklar och de blir bättre och bättre. Det är dock svårt att säga hur bra det blir i ditt fall. Men sämre blir det inte!M Mikaela123 skrev:
Tack, då får jag testa det!
Klicka här för att svara
