verktygsgurun skrev:
Lite kort varsel för min del. Men skulle gärna lära mig att slipa på rätt sätt.
Har ett 20 tal EA berg som jag slipar efter bästa förmåga. Men har aldrig blivit visad riktigt hur det skall gå till.
Inga problem, det kommer fler tillfällen. Vad använder du för att slipa och bryna idag?

Daniel_N skrev:
Inga problem, det kommer fler tillfällen. Vad använder du för att slipa och bryna idag?
Slipar för hand på min fars gamla stenar, dessa ligger i fotogen och har alltid gjort, vet inte varför egentligen men fuktade alltid stenarna med just fotogen. Har en del nyare stenar som är riktigt fina och ytan blir som om den är kromad. Mina ful stämjärn (noname) till grovhugg slipar jag i bandputsen och bryner på trissa i pelarborren. Har nån form av slipmedel som jag trycker mot trissan innan jag polerar upp ytan på stämjärnen. Blir faktiskt riktigt bra! Iaf till grovbygg.

Hur lång tid brukar det ta för att slipa 15 stämjärn som är rätt så kassa?

Det är fruns födelsedag och jag tror hon vill ha vassa stämjärn 😃

Jag jobbar på att försöka komma loss ivarjefall endel av dagen. Objekt att slipa saknas ivarjefall inte,..

Om jag kommer så tar jag med mina DMT stenar och några jiggar så kan jag kanske få lite synpunkter på dessa också.

Fredrik.engdahl skrev:
Hur lång tid brukar det ta för att slipa 15 stämjärn som är rätt så kassa?

Det är fruns födelsedag och jag tror hon vill ha vassa stämjärn 
Klart hon vill!

Tiden beror på hur kassa de är...Ska du har dem till bygg så kommer du långt med ett par minuter/stämjärn i tormeken. Ska det vara mer avancerat än så måste du börja med att plana och polera baksidan. Därefter lägga hyfsat rätt vinkel med tormek, sen manuella stenar. Det är framförallt baksidan som tar tid, men det behöver man å andra sidan bara göra en gång per järn, när den väl är plan så är det klart sen.

jac skrev:
Jag jobbar på att försöka komma loss ivarjefall endel av dagen.
Som det ser ut just nu så kan jag inte komma redan på förmiddagen men förhoppningsvis kan jag dyka upp vid middagstid. Det är lite logistik med presentinköp och transporter till barnkalas som måste lösas först.

Fasiken, ska till Danmark på kalas över dagen....
Söndagen hade passat bättre ;) *host**harkel* ;)

Masses skrev:
Fasiken, ska till Danmark på kalas över dagen....
Söndagen hade passat bättre ;) *host**harkel* ;)
Dags att börja prioritera... ;)

Fast jag håller med Masses, sluta planera in slipdagar när man är upptagen. Hur svårt kan det vara? För övrigt kan jag nästan vilken dag som helst efter 21 - sömn är överskattat ;-)

Jag har börjat slipa redan, du är välkommen:)

Nja, upptagen ;-) Terrolokast, Faderhead, strax Aesthetic Perfection... Fast jag tänker på vassa knivar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.