6 362 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Sliparedag i Lund 2/11 + 8/3!
Inga problem, det kommer fler tillfällen. Vad använder du för att slipa och bryna idag?verktygsgurun skrev:
Slipar för hand på min fars gamla stenar, dessa ligger i fotogen och har alltid gjort, vet inte varför egentligen men fuktade alltid stenarna med just fotogen. Har en del nyare stenar som är riktigt fina och ytan blir som om den är kromad. Mina ful stämjärn (noname) till grovhugg slipar jag i bandputsen och bryner på trissa i pelarborren. Har nån form av slipmedel som jag trycker mot trissan innan jag polerar upp ytan på stämjärnen. Blir faktiskt riktigt bra! Iaf till grovbygg.Daniel_N skrev:
Hur lång tid brukar det ta för att slipa 15 stämjärn som är rätt så kassa?
Det är fruns födelsedag och jag tror hon vill ha vassa stämjärn 😃
Det är fruns födelsedag och jag tror hon vill ha vassa stämjärn 😃
Klart hon vill!Fredrik.engdahl skrev:
Tiden beror på hur kassa de är...Ska du har dem till bygg så kommer du långt med ett par minuter/stämjärn i tormeken. Ska det vara mer avancerat än så måste du börja med att plana och polera baksidan. Därefter lägga hyfsat rätt vinkel med tormek, sen manuella stenar. Det är framförallt baksidan som tar tid, men det behöver man å andra sidan bara göra en gång per järn, när den väl är plan så är det klart sen.
Klicka här för att svara
