Hej!

Jag skulle vilja be om en second opinion på gjutningen och efterarbetet på en betongplatta enligt bifogade bilder.

Överenskommelsen med entreprenören var att plattan skulle gjutas med ett par cm fall så att regnvatten kan rinna av. När plattan var gjuten fanns en tydlig skålformning på ett par områden där entreprenören tog på sig att åtgärda genom att slipning. Nu har ballasten som låg under den jämna cementytan kommit fram och resulterat i en tydlig skillnad utseendemässigt, samt att det uppstått små håligheter där ballast har lossnat där smuts nu kan samlas. Nu säger entreprenören att de ska slipa resten av plattan för att få ett jämnt utseende men det kan göras tidigast om ett par veckor.

Hur borde jag ta detta vidare? Låta entreprenören slipa resten av ytan med risken att jag får en helt porös yta med mycket smutsansamling? Finns det någon annan metod för att jämna till utseendet i detta skede? Ytbehandling/ måla / flytspackla?

Mycket tacksam för svar.

Mvh

• Betongplatta med ojämn yta visar framträdande ballast och skålformade områden, omgiven av grus och två stolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med synlig ballast och slipmärken, samt små håligheter där ballast lossnat, vilket kan leda till smutsansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.