Hejsan,

Jag har tagit bort ett linoleum klickgolv och hittat ett undergolv som jag kan tänka mig ha som övergolv (sovrum). Det är råspont och ca 2,8 cm tjockt. Misstänker att det är furu. Vid elementet har jag kikat undertill och hittat träspån. Har inte grävt mig hela vägen ner, men mätt att det är ca 16 cm ner till botten (källartak).

Nu till ena dilemmat. Det finns missfärgningar som tyder på vattenskada och/eller röta. Jag skickar lite bilder här. Med tanke på detta, går det att köra på? Jag tänkte slipa det först, därefter behandla med såpa (eller olja - ge gärna tips om ni har!).

Nästa dilemma: finns det något hälsofarligt i isoleringen som gör att det inte är lämpligt att använda golvet utan övergolv?

Tack på förhand och trevlig helg!

• Råspontgolv med stora missfärgningar och vita fläckar, eventuellt tecken på vattenskada eller röta. En stickkontakt och verktyg syns vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspontgolv med misstänkta vattenskador och missfärgningar, delvis omgiven av ett golv med molnmönster.
    Skapa konto
  • Råspontgolv med synliga missfärgningar och fläckar nära en vägg, eventuella tecken på vattenskada eller röta.
    Skapa konto
  • Trägolv och vägg med missfärgningar och fläckar, misstänkt vattenskada eller röta, råspontplankor synliga.
    Skapa konto
  • Trägolv av råspont vid element, med synliga missfärgningar antydande vattenskada och röta. Golvbrädorna är ljusa och av olika nyanser.
    Skapa konto
  • Trägolv av råspont med missfärgningar, eventuellt tecken på vattenskada eller röta. Tjocka plankor, förslag på slipning och behandling diskuteras.
    Skapa konto
  • Råspontgolv med missfärgningar, potentiella vattenskador eller röta; svart handtag av verktyg syns på bilden.
    Skapa konto
När jag ser kvistarna på ditt golv är jag rätt säker på att det är gran.

• Gilla
husfixardrömmar
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När jag ser kvistarna på ditt golv är jag rätt säker på att det är gran.
Tackar!☺️

Vattenläckan är nog från skurning av golven, så har det läckt ner i skarven. Möjligt att det inte går bort vid slipning.

Bör inte kunna vara några farligheter, bara slipa på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.