Ingen golvslipare till hands? :)

Med 3,5 eller 4 mm slityta som de du länkade till, går det att slipa ner och få golvet slätt. Så långt är det bra. Fast om det är rökt tränger den mörka färgen ner en bit i träet och det kommer bli svårt att få det bra. Antingen är det mörkt rakt igenom slitytan (vilket är rätt troligt) och då går det att få det jämnt men inte ljust, eller så går det en bit ner och då är det stor risk att det blir flammigt.

Så frågan är om du vågar chansa på att det finns ljust trä där under och att du når en jämn ljus yta innan du är igenom till fulträet under. Jag skulle inte våga.

Jag hade nog kontaktat resp tillverkare och frågat.
Troligen är golvet inte rökt (!!??) utan behandlat med en bets eller liknande som färgar eken. Därefter ytbehandling.
Fråga även efter provbit, du kanske får betala några kronor för den.
Kontrollera den sågade ytan hur långt ner färgningen trängt. Sen kan du testa att slipa biten och mäta hur mycket det är kvar när du är nöjd.

Varför skulle inte ett golv som säljs som rökt vara just rökt? Ett enkelt och billigt sätt att mörka ner ek.

Jag killgissar att det i den industriella processen vid golvtillverkning så har de hittat ett enklare sätt att färgsätta golv som kvalitetssäkrar att varje paket har exakt samma färgton.

I InsidersUnited skrev:
Jag killgissar att det i den industriella processen vid golvtillverkning så har de hittat ett enklare sätt att färgsätta golv som kvalitetssäkrar att varje paket har exakt samma färgton.
Du kan mycket väl ha rätt. Det som gjorde att jag trodde de verkligen "rökte" eken, är att det annars kanske inte är det smartaste sättet att beskriva t ex ett laserat golv. De som vet vad "rökt ek" verkligen är och ser det som något positivt borde vara en väldigt liten del av möjliga kunder.

Men skit samma. Vill TS vara säker på om det är lika mörkt rakt igenom behöver man en provbit eller ett snack med tillverkaren. Eftersom det är två olika länkar i första inlägget gissar jag att tillverkaren är okänd.

• Gilla
pestopina och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Då återstår att kolla med tillverkaren helt enkelt.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Här har du ett exempel på hur det kan bli:
[media]
Kvalitén på videon är lite grumlig - men det ser ju lite flammigt ut? (Eller är det kvalitén som spökar?). Mitt önskemål skulle ju vara att få bort i princip allt mörkt och sedan köra en hårdvaxolja utan färg, så att det blir som vilket naturligt ekgolv som helst.

Liten update då. Hittade broschyren och där står det "Kerngeräuchert", alltså kärnrökt. Så där tog drömmarna om en framgångsrik uppljusning slut. Blir väl till att riva ut skiten och lägga nya golv då, suck..

• Bild av träpanelprov "Eiche Breeze XL", beskrivet som strukturerat och kärnrökt, med mått och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att sälja?
Är det ett klick golv så är det lätt att plocka upp och finns det lite kvm så blir det fort lite pengar av det:)

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Går det att sälja?
Är det ett klick golv så är det lätt att plocka upp och finns det lite kvm så blir det fort lite pengar av det:)
Jo, det kanske man kan göra såklart. Problemet är att alla ytskikt (väggar och snickerier/socklar) är renoverade förra året - så att bryta sönder allt hade varit lite tråkigt och blivit ett mycket större jobb än att bara byta golvet. Dock är det något jag inte har någon erfarenhet av, så kanske det går att göra utan att skada väggar och lister (givet att de inte är t.ex. limmade)?

Tja, ett alternativ är kanske att slipa ytan tillräckligt för att göra den porös och färga dem ljusare?

Blev såhär istället :) så på med lite nytt golv.

• Rum i renovering med staplade golvplattor och sopsäckar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.