Jag har två elektriska budgetslipar (orbital sanders) med pappersdiameter 125mm.
Det jag märker när jag använder dom är hur båda är väldigt svaga.
Det minsta jag trycker dom mot slipytan så tappar dom fart och går mycket sakta
Då blir slipningen mycket ineffektiv
Jag undrar om detta är det vanliga för denna typ av slipmaskiner?
Eller gäller det budgetmaskiner?
Är dyrare maskiner bättre?
Hur dyra?
Hur dyra?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Den jag har tappar då inte farten (deWalt för en tusenlapp ungefär) men den är ju inget under av avverkning heller..
Tror dyrare varianter (typ Festool och nån Bosch, säkert fler med) har möjlighet att låsa excenterrörelsen på nått sätt som ger bättre avverkning...
Tror dyrare varianter (typ Festool och nån Bosch, säkert fler med) har möjlighet att låsa excenterrörelsen på nått sätt som ger bättre avverkning...
Festool har fasta varv så den justerar själv. Det gör varken gröna Bosch eller Stanley som jag testat.. så det är en prisfråga vill jag påstå.L Lazzeman skrev:Jag har två elektriska budgetslipar (orbital sanders) med pappersdiameter 125mm.
Hur dyra?
För övrigt så ska man aldrig trycka på en excenter, vill man avverka snabbare så ska man ha en annan maskin, typ bandslip eller rotex.
det kan förvisso vara ett visst samband med slipens effekt och pris, men det som gör skillnad på riktigt för just avverkning är om man kan låsa rotationen eller inte.
bara ett fåtal excenterslipar har det.
här min 150 mm makita bo6040 efter ett snabbt avklarat jobb inklusive en del nödvändig avverkning. tog väl en kvart.
för tapetskarvar och liknande lätta jobb rekommenderar jag en 125 mm som går på batteri. bara så skönt slippa sladden i det läget.
.
bara ett fåtal excenterslipar har det.
här min 150 mm makita bo6040 efter ett snabbt avklarat jobb inklusive en del nödvändig avverkning. tog väl en kvart.
för tapetskarvar och liknande lätta jobb rekommenderar jag en 125 mm som går på batteri. bara så skönt slippa sladden i det läget.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag slipar rätt mycket med en gammal Cotech 125mm.
Det är inget problem med avverkningen, så länge jag sätter på P40/60-papper och använder dammsugare.
Trycker man hårt använder man slipen fel enligt mig.
Excenterslipar är inte till för att avverka så mycket som möjligt, utan för att jämna till och ge rätt yta.
Jag har en Bosch gex 40-150 också, den stora skillnaden mot Cotech är ergonomi i form av vibrationer, ljud och dammhantering.
Behöver jag avverka snabbare, tar jag andra verktyg, t.ex. bandslip, fräsar, hyvlar.
Det är inget problem med avverkningen, så länge jag sätter på P40/60-papper och använder dammsugare.
Trycker man hårt använder man slipen fel enligt mig.
Excenterslipar är inte till för att avverka så mycket som möjligt, utan för att jämna till och ge rätt yta.
Jag har en Bosch gex 40-150 också, den stora skillnaden mot Cotech är ergonomi i form av vibrationer, ljud och dammhantering.
Behöver jag avverka snabbare, tar jag andra verktyg, t.ex. bandslip, fräsar, hyvlar.
Man ska inte trycka en excenterslip mot underlaget. Vikten av slipmaskin plus händerna som håller den räcker. Om man trycker brukar resultatet bli att slippappret blir för varmt och då får man två problem. Det ena att färgen man slipar smälter och sätter igen pappret, det andra att kardborreytan på slipmaskinen smälter så att man måste köpa ny slipplatta till maskinen. Dessutom blir inte avverkningen särskilt mycket bättre av att man trycker.
Många excenterslipar är dåliga i den meningen att excenterrörelsen är för liten. Kanske så liten som ett par millimeter. De avverkar väldigt lite. En bra maskin har en exenterrörelse på runt fem millimeter.
Många excenterslipar är dåliga i den meningen att excenterrörelsen är för liten. Kanske så liten som ett par millimeter. De avverkar väldigt lite. En bra maskin har en exenterrörelse på runt fem millimeter.
har man så måttlig effekt på en excenterslip som vanligt förekommande 250-400 watt går det närmast inte att avverka. försöker man sig på det medelst tryck mot underlaget, stannar bara maskinen. addera till det excenterrörelse på måttliga ett par mm och frånvaro av låst rotation, och det är uppenbart att ytlig putsning är det som är optimerat.
inget fel med det. rätt verktyg på rätt plats.
men det är här maskiner med låst rotation kommer in i bilden. bland andra bosch och festool har sådana maskiner, och jag har alltså likaså klassikern bo6040 från makita. ett av mina bästa inköp. 750 watt och excenterdiameter 5,5 mm ger andra förutsättningar. såpass effektiv att ett mindre golvjobb är tänkbara. nuvarande modell heter 6050 och har liknande data.
för övrigt när det gäller avverkning har bandslipar ett oförtjänt gott rykte. även en kraftig modell 900 watt 110 mm står sig slätt mot en rotexkopplad excenterslip. inte ens i närheten. bandslipens största problem är dock att papperet mer än gärna sätter igen sig; på nolltid om lack skall bort.
vinkelslipen däremot en extremt användbar favorit, men till helt andra saker.
inget fel med det. rätt verktyg på rätt plats.
men det är här maskiner med låst rotation kommer in i bilden. bland andra bosch och festool har sådana maskiner, och jag har alltså likaså klassikern bo6040 från makita. ett av mina bästa inköp. 750 watt och excenterdiameter 5,5 mm ger andra förutsättningar. såpass effektiv att ett mindre golvjobb är tänkbara. nuvarande modell heter 6050 och har liknande data.
för övrigt när det gäller avverkning har bandslipar ett oförtjänt gott rykte. även en kraftig modell 900 watt 110 mm står sig slätt mot en rotexkopplad excenterslip. inte ens i närheten. bandslipens största problem är dock att papperet mer än gärna sätter igen sig; på nolltid om lack skall bort.
vinkelslipen däremot en extremt användbar favorit, men till helt andra saker.
Klicka här för att svara