Vi har en stuga på tomten där förra ägaren sagt att den är målad med falu rödfärg men färgen har krackelerat överallt. Tänkte nu att jag skulle slipa bort färgen och måla om den med akrylatfärg. Under den röda är det någon grön färg. Vad kan det vara?
Tror ni att jag behöver slipa bort den gröna helt också eller kan jag måla över den med grundfärg?
Tror ni att jag behöver slipa bort den gröna helt också eller kan jag måla över den med grundfärg?
Faluröd färgen behöver du ha bort om du ska måla med akrylat med det lilla gröna vi ser på dom plana ytorna behöver nåt inte bort mer..C camsi79 skrev:Vi har en stuga på tomten där förra ägaren sagt att den är målad med falu rödfärg men färgen har krackelerat överallt. Tänkte nu att jag skulle slipa bort färgen och måla om den med akrylatfärg. Under den röda är det någon grön färg. Vad kan det vara?
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Är panelen frisk så skulle jag inte byta panel. Jag skulle skrapa och slipa så att allt löst släpper. Därefter olja på trärena ytor, sen grundfärg och täckfärg.
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Det får nog någon annan som har mer erfarenhet av detta svara på. Men jag tänker att sitter det fast så gör det. Annars får du väl prova på någon panelbit och se resultatet.
Klicka här för att svara