Vi har en stuga på tomten där förra ägaren sagt att den är målad med falu rödfärg men färgen har krackelerat överallt. Tänkte nu att jag skulle slipa bort färgen och måla om den med akrylatfärg. Under den röda är det någon grön färg. Vad kan det vara?

Tror ni att jag behöver slipa bort den gröna helt också eller kan jag måla över den med grundfärg?

• Krackelerad rödfärgad träpanel med synliga gröna ytor under den röda färgen på en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krackelerad falu rödfärg på träpanel med grön färg under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hellre byta panel och börja om på nytt med vinteravverkad stående panel och riktig slamfärg.

P
C camsi79 skrev:
Vi har en stuga på tomten där förra ägaren sagt att den är målad med falu rödfärg men färgen har krackelerat överallt. Tänkte nu att jag skulle slipa bort färgen och måla om den med akrylatfärg. Under den röda är det någon grön färg. Vad kan det vara?

Tror ni att jag behöver slipa bort den gröna helt också eller kan jag måla över den med grundfärg?
Faluröd färgen behöver du ha bort om du ska måla med akrylat med det lilla gröna vi ser på dom plana ytorna behöver nåt inte bort mer..

• Gilla
camsi79
  • Laddar…
Jo, men det blir ju också en mycket dyrare historia...

C camsi79 skrev:
Jo, men det blir ju också en mycket dyrare historia...
Javisst, kortsiktigt är det förmodligen så.
På längre sikt är sannolikt stående sågad lockläkt panel med äkta falu röd det bästa och billigaste man kan ha på sin kåk om man vill ha målat.

Är panelen frisk så skulle jag inte byta panel. Jag skulle skrapa och slipa så att allt löst släpper. Därefter olja på trärena ytor, sen grundfärg och täckfärg.

Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Är panelen frisk så skulle jag inte byta panel. Jag skulle skrapa och slipa så att allt löst släpper. Därefter olja på trärena ytor, sen grundfärg och täckfärg.
Men det röda som inte är löst, kan det vara kvar? Är ju en annan typ av färg

Det får nog någon annan som har mer erfarenhet av detta svara på. Men jag tänker att sitter det fast så gör det. Annars får du väl prova på någon panelbit och se resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.