Köpte ett loungeset i trä begagnat, säljaren var inte helt säker på träslag men att det var ett träslag som var anpassat för att vara utomhus (han hade specialbeställt möblerna).
Går det att identifiera träslaget?
Jag tror det är betsat eller oljat med något färgad olja.
Vad rekommenderar ni för behandling för att få samma utseende och maximalt skydd från väder?
Tack!
Går det att identifiera träslaget?
Jag tror det är betsat eller oljat med något färgad olja.
Vad rekommenderar ni för behandling för att få samma utseende och maximalt skydd från väder?
Tack!
Okej, är täcklasyr det bästa alternativet? Har du någon rekommendation på någon täcklasyr av bra kvalité?T Testarn skrev:
Nja, jag säger inte att det är bästa alternativet men det ser ut att vara det nu och det brukar vara mycket jobb med att byta "system".
I ett "tidigare liv" hade jag en utemöbel i furu från Hillerstorp som var behandlad med täcklasyr. Den var fin i några år men när det var dags att underhålla den så kontaktade jag dem och köpte samma som de använde. Det var rätt smidigt att slipa lite lätt och sen måla på samma produkt för att få ett skyddande skikt.
I ett "tidigare liv" hade jag en utemöbel i furu från Hillerstorp som var behandlad med täcklasyr. Den var fin i några år men när det var dags att underhålla den så kontaktade jag dem och köpte samma som de använde. Det var rätt smidigt att slipa lite lätt och sen måla på samma produkt för att få ett skyddande skikt.
Låter smart! Ja man vill ju slippa slipa helt trärent.T Testarn skrev:Nja, jag säger inte att det är bästa alternativet men det ser ut att vara det nu och det brukar vara mycket jobb med att byta "system".
Finns det något sätt att bekräfta att det är just trälasyr?
Kan tyvärr inte få reda på vad denna är behandlad med, så tar gärna rekommendationer på bra produkter.
Nja, om inte säljaren visste vad den är behandlad med så är det nog svårt att ta reda på det. Jag har som sagt bara haft en utemöbel med täcklasyr och det var över 15 år sedan och den gången köpte jag en burk av möbeltillverkaren så att det blev "samma sort" så jag kan nog inte rekommendera produkt.
Om du söker på täcklasyr och håller dig till någon etablerad tillverkare/märke så borde det inte vara så stor skillnad. De har ofta några olika nyanser att välja på.
Jag skulle undvika de billigaste sorterna från Rusta/Biltema/etc.
Om du söker på täcklasyr och håller dig till någon etablerad tillverkare/märke så borde det inte vara så stor skillnad. De har ofta några olika nyanser att välja på.
Jag skulle undvika de billigaste sorterna från Rusta/Biltema/etc.
Klicka här för att svara