Jag har en ganska ny kap- & gersåg (https://www.amazon.se/dp/B00U79QCR4/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1?th=1) som är sparsamt använd. Nu ska jag såga golvsocklar och dörrfoder och vill gera alla punkter de möter varandra på (dvs 45 grader per list). Fodret och socklarna är lika breda, så borde vara rätt simpelt tycker man.
Jag har köpt en ny klinga (Saxton, 80T, 255mm) som många rekommenderat till bordssågen. Slängde på den på kap- och gersågen för att få finare snitt på listerna. Jag har stött på två problem:
1. Klingan wobblar lite lite grann, trots att jag dragit fast den för kung och fosterland. Ser inget wobbel när jag sågar, och snitten verkar bli raka. Men om jag "vippar" på klingan med handen så känner jag hur den gungar något. Är detta normalt, eller ska den sitta som berget i sågen?
2. Får lite blow-out i kanterna i snittet, framför allt av färgen på listen. Trodde att jag skulle slippa det med tanke på att klingan är helt ny och har 80 tänder istället för 48 som originalklingan har.
Någon som kan ge mig lite råd på hur jag kan åtgärda dessa problem?
Jag har köpt en ny klinga (Saxton, 80T, 255mm) som många rekommenderat till bordssågen. Slängde på den på kap- och gersågen för att få finare snitt på listerna. Jag har stött på två problem:
1. Klingan wobblar lite lite grann, trots att jag dragit fast den för kung och fosterland. Ser inget wobbel när jag sågar, och snitten verkar bli raka. Men om jag "vippar" på klingan med handen så känner jag hur den gungar något. Är detta normalt, eller ska den sitta som berget i sågen?
2. Får lite blow-out i kanterna i snittet, framför allt av färgen på listen. Trodde att jag skulle slippa det med tanke på att klingan är helt ny och har 80 tänder istället för 48 som originalklingan har.
Någon som kan ge mig lite råd på hur jag kan åtgärda dessa problem?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Min wobblade oxå men det var centrum brickan som hade knäckts vid svetsen. Köpte en ny och sen gick det som en dans
Klingan ska absolut sitta fast, börja med det.
Frågan är väl om klingan från bordssågen är lämpligt val till kap & gersågen.
Läs mer om varför inte här: https://www.byggahus.se/forum/threads/skillnad-pa-klinga-till-kap-gersag-och-bordcirkelsag.447299/
Om sågen levererades med 48t originalklinga borde det resultera i fina snitt, är sågen fri från glapp i gejdrar och lager?
Frågan är väl om klingan från bordssågen är lämpligt val till kap & gersågen.
Läs mer om varför inte här: https://www.byggahus.se/forum/threads/skillnad-pa-klinga-till-kap-gersag-och-bordcirkelsag.447299/
Om sågen levererades med 48t originalklinga borde det resultera i fina snitt, är sågen fri från glapp i gejdrar och lager?
Redigerat:
Du har ju en riktigt kass kap/ger såg, vilket givetvis påverkar hur bra den sågar och håller vinkeln.
Klingan sitter nog fast, men iom att du har en riktigt budgets0g, spelar det ingen roll hur mycket du drar åt klingan.
Kass såg = kasst resultat.
Klingan sitter nog fast, men iom att du har en riktigt budgets0g, spelar det ingen roll hur mycket du drar åt klingan.
Kass såg = kasst resultat.
Sågen fick bra betyg av ByggHemma (https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-kapsag-geringssag/). Men jag är ju nybörjare så har inte så mycket egen erfarenhet att jämföra med.S Sernando skrev:
Hur som helst så blev det bättre när jag bytte tillbaks till originalklingan. Den nya jag har köpt var tydligen 0,5 mm tunnare och skulle behövt en distansbricka för att verkligen klämmas fast ordentligt - därav att den wobblade lite grann. Snitten blir fina utan någon tear-out och kapningarna är konsekventa. Behöver dock fortfarande skruva lite på gradmarkeringarna för att få exakt 45,00 graders snitt.
Produkter som diskuteras: "distansbricka"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Skönt att du kom på felet, bra jobbat 👍A Amatörmässig skrev:Sågen fick bra betyg av ByggHemma ([länk]). Men jag är ju nybörjare så har inte så mycket egen erfarenhet att jämföra med.
Hur som helst så blev det bättre när jag bytte tillbaks till originalklingan. Den nya jag har köpt var tydligen 0,5 mm tunnare och skulle behövt en distansbricka för att verkligen klämmas fast ordentligt - därav att den wobblade lite grann. Snitten blir fina utan någon tear-out och kapningarna är konsekventa. Behöver dock fortfarande skruva lite på gradmarkeringarna för att få exakt 45,00 graders snitt.
Bra det löste sigA Amatörmässig skrev:Sågen fick bra betyg av ByggHemma ([länk]). Men jag är ju nybörjare så har inte så mycket egen erfarenhet att jämföra med.
Hur som helst så blev det bättre när jag bytte tillbaks till originalklingan. Den nya jag har köpt var tydligen 0,5 mm tunnare och skulle behövt en distansbricka för att verkligen klämmas fast ordentligt - därav att den wobblade lite grann. Snitten blir fina utan någon tear-out och kapningarna är konsekventa. Behöver dock fortfarande skruva lite på gradmarkeringarna för att få exakt 45,00 graders snitt.
Testen från Bygghemma känns som ett skämt.
Tre sågar med och Einhell klår Dewalt.... Tredje sågen en batteridriven AEG.
Att graderna inte stämmer, säger en del om sågen. Tänk dock på att det sällan blir bra gerat i ett hörn per automatik för att sågen gör två stycken perfekta 45° snitt, det kan lika gärna krävas 44° och 46° för att få till ett fint och tätt hörn i listen, inte ovanligt att man får ta fram kniven och tälja (i bakkant, ej synligt) hörnet.
Lycka till. 👍
Bygghemma I sin helhet är ett dåligt skämt, ett "prank". 🤮FredrikR skrev:
Bra det löste sig
Testen från Bygghemma känns som ett skämt.
Tre sågar med och Einhell klår Dewalt.... Tredje sågen en batteridriven AEG.
[bild]
Att graderna inte stämmer, säger en del om sågen. Tänk dock på att det sällan blir bra gerat i ett hörn per automatik för att sågen gör två stycken perfekta 45° snitt, det kan lika gärna krävas 44° och 46° för att få till ett fint och tätt hörn i listen, inte ovanligt att man får ta fram kniven och tälja (i bakkant, ej synligt) hörnet.
Lycka till. 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden