Vågar jag slipa lite försiktigt med en vinkelslip och sedan med ett bryne på eggen?
Barkspaden jag har är väldigt slö och har yxslipning.
Hur vass ska egentligen eggen vara på en barkspade?
Barkspaden jag har är väldigt slö och har yxslipning.
Hur vass ska egentligen eggen vara på en barkspade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag köpte mig en helt ny barkspade idag, Jula hade nästan halva priset på en rejäl modell:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...rkning/avverkningsverktyg/is-barkjarn-009802/
Men det var en väldigt trubbig egg på den också.
Kanske inte ska vara så vassa eggar vid barkning?
https://www.jula.se/catalog/tradgar...rkning/avverkningsverktyg/is-barkjarn-009802/
Men det var en väldigt trubbig egg på den också.
Kanske inte ska vara så vassa eggar vid barkning?
Logga in
Skapa konto
Det skall vara vass egg då man barkar men de som konstruerar och tillverkar och säljer barkspadar i dag har aldrig barkat en enda stock och har ingen aning om vad de sysslar med. Därför är nutidens barkspadar oftast ovassa. Därför är många nutida barkspadar helt ohärdade. Eggen tål inte att barka med även om man skulle vässa dem. Idioti på virtuos nivå.
De duger till att hacka is med men ingenting mer. Där är det bara bra med trubbig egg och ohärdat stål.
Har du riktigt tur kan din nya barkspade gå att vässa och barka med. Kanske.
Du får börja med att slipa fram en vettig eggform på slipsten eller smärgel eller bandslipmaskin. Utan att stålet överhettas. Sedan bryner du bort råeggen och får en fungerande egg.
De duger till att hacka is med men ingenting mer. Där är det bara bra med trubbig egg och ohärdat stål.
Har du riktigt tur kan din nya barkspade gå att vässa och barka med. Kanske.
Du får börja med att slipa fram en vettig eggform på slipsten eller smärgel eller bandslipmaskin. Utan att stålet överhettas. Sedan bryner du bort råeggen och får en fungerande egg.
Hej. Var har du hittat dessa bilder? Känns som att det kan finnas mer intressant i denS Superrobban skrev:
Klicka här för att svara