5 177 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Slipa EFTER lutning och såpning
Hej
Kan man fortsätta slipa ytskiktet av ett plankgolv (furu) efter man har lutat och såpat flera gånger?
Jag behandlade golvet för ngn vecka sedan och la sedan skyddspapp för att ge mig på tak och väggar. Igår tog jag bort pappen och insåg att golvet inte blivit så vackert som jag trott. Det är för mycket slipränder på vissa ställen. Alla är längsgående men ändå. (det KAN vara träet som rest sig. ränderna går snarare uppåt än nedåt om ni förstår hur jag menar)
förmodligen har jag inte slipat tillräckligt med det finaste pappret men haft lite bråttom och lutat och sedan såpat i kvällsskymning efter jobbet.
Så, kan man ge sig på planka för planka med excenterslip för att slipa bort åtminstone topparna av dessa ränder? eller förstörs lutningen då? Längs med väggarna där jag slipade med kantslipen är det slätt och mjukt så som jag vill ha det.
Mvh Victor
Kan man fortsätta slipa ytskiktet av ett plankgolv (furu) efter man har lutat och såpat flera gånger?
Jag behandlade golvet för ngn vecka sedan och la sedan skyddspapp för att ge mig på tak och väggar. Igår tog jag bort pappen och insåg att golvet inte blivit så vackert som jag trott. Det är för mycket slipränder på vissa ställen. Alla är längsgående men ändå. (det KAN vara träet som rest sig. ränderna går snarare uppåt än nedåt om ni förstår hur jag menar)
förmodligen har jag inte slipat tillräckligt med det finaste pappret men haft lite bråttom och lutat och sedan såpat i kvällsskymning efter jobbet.
Så, kan man ge sig på planka för planka med excenterslip för att slipa bort åtminstone topparna av dessa ränder? eller förstörs lutningen då? Längs med väggarna där jag slipade med kantslipen är det slätt och mjukt så som jag vill ha det.
Mvh Victor
Jag förstår. Men hur djupt kan man anta att luten letat sig ner? Om vi leker med tanken att jag endast slipar ett par tiondelars millimeter. Att fortsätta såpa är ju inga problem. Att luta däremot känns som det kan bli ganska ojämnt om man behandlar lokalt. Och vad händer när man lutar på ett såpat golv? Jag kommer ju nämligen inte slipa ner hela golvet utan endast de resta ådringarna.
Olja+lut=såpa men vad händer med lut på såpa?
Olja+lut=såpa men vad händer med lut på såpa?
Tror du måste slipa ner hela golvet. Blir nog väldigt svårt att få det jämnt annars.
Vi hade vitlutade och vitsåpade grangolv, i vårt hus som vi sålde förra året, och det var ingen hit.
Redan efter nåt år började lutningen att nötas ned. Både furu- och grangolv är väldigt mjuka. När lutningen försvinner kommer den gula furufärgen fram. Lutningen innebär att översta lagret av golvet är dött och försvinner med tiden och som följd blir det djupa dalar och höga åsar på golvet.
Trots att vi hade köpt ett kvalitetsgolv och var flitiga med den vitpigmenterade oljan blev golvet väldigt fult. Det såg garanterat inte ut som bilder på vackra gamla golv.
När vi sålde 15 år senare sålde var vi tvugna att slipa ner golven ordentligt, även i sällan använda gästrum. Anlitade en firma som la på en vitpigmenterad olja/hårdvaxyta.
Så med det sagt, så tror jag att ni måste slipa ner hela golvet för ett bra resultat. Och om ni har ett parkettgolv med bara 3-4 mm slityta så fundera på om ni verkligen ska luta golvet igen.
Vi hade vitlutade och vitsåpade grangolv, i vårt hus som vi sålde förra året, och det var ingen hit.
Redan efter nåt år började lutningen att nötas ned. Både furu- och grangolv är väldigt mjuka. När lutningen försvinner kommer den gula furufärgen fram. Lutningen innebär att översta lagret av golvet är dött och försvinner med tiden och som följd blir det djupa dalar och höga åsar på golvet.
Trots att vi hade köpt ett kvalitetsgolv och var flitiga med den vitpigmenterade oljan blev golvet väldigt fult. Det såg garanterat inte ut som bilder på vackra gamla golv.
När vi sålde 15 år senare sålde var vi tvugna att slipa ner golven ordentligt, även i sällan använda gästrum. Anlitade en firma som la på en vitpigmenterad olja/hårdvaxyta.
Så med det sagt, så tror jag att ni måste slipa ner hela golvet för ett bra resultat. Och om ni har ett parkettgolv med bara 3-4 mm slityta så fundera på om ni verkligen ska luta golvet igen.
Hej
JA det är kass med nyslipade golv. Hade jag orkat hade jag slitit ut det och lagt nytt. Gärna något hårdare.
Men samtidigt blir man väldigt kritisk till sitt egna golv just när det är nyslipat och man inte har några möbler på plats. De där vackra gamla skurgolven är ju vackra just för at de inte är perfekta. Men en riktigt fet och fast yta vill man ju uppnå!
Jag kommer ta en vanlig excenterslip och köra en vända, bräda för bräda, med relativt fint sandpapper och sen slänga på tunt med lut åter igen. Sedan kommer jag bara såpskura som vanligt. kallt vatten och lite högre koncentration kallpressad linoljesåpa än vanligt
JA det är kass med nyslipade golv. Hade jag orkat hade jag slitit ut det och lagt nytt. Gärna något hårdare.
Men samtidigt blir man väldigt kritisk till sitt egna golv just när det är nyslipat och man inte har några möbler på plats. De där vackra gamla skurgolven är ju vackra just för at de inte är perfekta. Men en riktigt fet och fast yta vill man ju uppnå!
Jag kommer ta en vanlig excenterslip och köra en vända, bräda för bräda, med relativt fint sandpapper och sen slänga på tunt med lut åter igen. Sedan kommer jag bara såpskura som vanligt. kallt vatten och lite högre koncentration kallpressad linoljesåpa än vanligt
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade nog lagt en matta på de värsta slipränderna, eller levt med det. Lutningen går bara på ytan så den kommer slipas bort.
Eller slipat det som du vill ha det och lagt på Faxe golvolja vit på alltihop, det ger ungefär samma färg som ett lutat golv. Det är såpass mycket pigment i oljan att det döljer missarna man gjorde vid lutningen. Tror inte du kommer kunna se var lutningen är avslipad.
Jag har ett liknande grangolv som jag fatalt misslyckades i lutningen med. Efter oljning försvann det mesta av missarna. Det ger kanske inte riktigt samma yta som såpning, men om man städar golvet med vitsåpa regelbundet får man samma feta yta.
Eller slipat det som du vill ha det och lagt på Faxe golvolja vit på alltihop, det ger ungefär samma färg som ett lutat golv. Det är såpass mycket pigment i oljan att det döljer missarna man gjorde vid lutningen. Tror inte du kommer kunna se var lutningen är avslipad.
Jag har ett liknande grangolv som jag fatalt misslyckades i lutningen med. Efter oljning försvann det mesta av missarna. Det ger kanske inte riktigt samma yta som såpning, men om man städar golvet med vitsåpa regelbundet får man samma feta yta.
W Wallman skrev:Hej
JA det är kass med nyslipade golv. Hade jag orkat hade jag slitit ut det och lagt nytt. Gärna något hårdare.
Men samtidigt blir man väldigt kritisk till sitt egna golv just när det är nyslipat och man inte har några möbler på plats. De där vackra gamla skurgolven är ju vackra just för at de inte är perfekta. Men en riktigt fet och fast yta vill man ju uppnå!
Jag kommer ta en vanlig excenterslip och köra en vända, bräda för bräda, med relativt fint sandpapper och sen slänga på tunt med lut åter igen. Sedan kommer jag bara såpskura som vanligt. kallt vatten och lite högre koncentration kallpressad linoljesåpa än vanligt![]()
Hej.W Wallman skrev:Hej
Kan man fortsätta slipa ytskiktet av ett plankgolv (furu) efter man har lutat och såpat flera gånger?
Jag behandlade golvet för ngn vecka sedan och la sedan skyddspapp för att ge mig på tak och väggar. Igår tog jag bort pappen och insåg att golvet inte blivit så vackert som jag trott. Det är för mycket slipränder på vissa ställen. Alla är längsgående men ändå. (det KAN vara träet som rest sig. ränderna går snarare uppåt än nedåt om ni förstår hur jag menar)
förmodligen har jag inte slipat tillräckligt med det finaste pappret men haft lite bråttom och lutat och sedan såpat i kvällsskymning efter jobbet.
Så, kan man ge sig på planka för planka med excenterslip för att slipa bort åtminstone topparna av dessa ränder? eller förstörs lutningen då? Längs med väggarna där jag slipade med kantslipen är det slätt och mjukt så som jag vill ha det.
Mvh Victor
Jag hittade ditt inlägg då jag är i precis samma sits....Efter lut och såpa kan jag se runda slipspår på golvet och vill försöka jämna ut detta.
Hur blev resultatet på ditt golv? Slipade du bräda för bräda? Försvann mycket av luten? Blev det väldigt synligt? Hjälpte vitpigmenterad såpa?
Väldigt tacksam för svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden