Okej tack! Äger ingen sån men antar man kan skrapa/ använda slipmaskin också? Som sagt, väggarna är redan målade en gång sen tidigare o vill försöka inte köpa allt för mkt om det inte är nödvändigt …😆BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Visst går det att slipa men det är nog mer tidsödande. Jag har sett något tips om att skära rakt igenom tapetlagren och sen pilla bort den smala biten.
Om du ångrar dig efter att ha hållit på och slipa ett tag så kostar en tapethyvel 150 kr på Clas Ohlson.
Om du ångrar dig efter att ha hållit på och slipa ett tag så kostar en tapethyvel 150 kr på Clas Ohlson.
Min erfarenhet är att det inte går att slipa, åtminstone inte när det är målat på. Jag får bara att färgen fastnar i klumpar på slippappret.
Inte använt en fiffig tapethyvel (bra tips!), har tagit en vanlig morakniv eller rakblad och skär av översta lagret tapet med. Efter lite övning får man hygglig precision och minimerar spacklingsbehovet.
Inte använt en fiffig tapethyvel (bra tips!), har tagit en vanlig morakniv eller rakblad och skär av översta lagret tapet med. Efter lite övning får man hygglig precision och minimerar spacklingsbehovet.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
En tapethyvel är i princip ett rakblad monterad på ett sånt sätt att det är lätt att hyvla med det. En hällskrapa för spis borde gå bra att använda men då får man själv se till att hela tiden få rätt vinkel på rakbladet, det sliper man med hyveln.G Genomklok skrev:
Problemet är att man ändå behöver spackla och slipa. Sedan när man målar på de spacklade områden får du en annan struktur i jämförelse med där det är tapet. Jag rekommenderar att du köper en billig tapetångare från typ jula och tar ner tapeten sedan, spackla, slipa och måla. 😄 jag har gjort flertal quick fix som slutat med att man rivit allt ändå.A annaww skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Rakblad eller tapetkniv funkar bäst
Ja det som jag grämer mig för är att det finns tidigare hål i väggen som vi spacklade igen och målade över. Dessa syns ju tydligt då spacklingen ger en slät yta medan resten av sovrummet har en Annan ”struktur” i väggen. Ska man behöva slipa hela väggen för att få det enhetligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden