5 263 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Slipa bort delar av vägg i brf?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min erfarenhet av lättbetong är att det går att bearbeta med stämjärn och hammare.
Stämjärnet måste slipas efteråt och väggen få lite puts.
Protte
Stämjärnet måste slipas efteråt och väggen få lite puts.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det går att såga lättbetong med handsåg
https://www.google.se/search?q=lätt...AA&biw=1024&bih=672#biv=i|0;d|VgPKNG1h69objM:
Så går det väl att knapra bort en bit med stämjärn.
Protte
https://www.google.se/search?q=lätt...AA&biw=1024&bih=672#biv=i|0;d|VgPKNG1h69objM:
Så går det väl att knapra bort en bit med stämjärn.
Protte
Redigerat:
Om jag nu skulle hamra ner ett par cm i lättbetong på en hel vägg skulle jag först spåra upp väggen med en vinkelslip eller annat bra verktyg så att jag får samma djup på spåren på hela väggen dessa skulle jag sätta var femte cm. Sedan skulle jag ta fram stämjärnet och knacka ner betongen. Borde kunna bli någorlunda rakt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vet inte hur man hamrar ned en vägg men det går fortare om man har ett stämjärn mellan.
Lättbetong är ungefär som maräng.
Protte
Lättbetong är ungefär som maräng.
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är karet beställt och passar bäst på en viss ledd kan det ev gå att kapa i karet. Plastkar är ju lätta att såga i. Brukar vara mycket kant på vissa typer av kar.
Förstår att det låter galet och jag är helt novis, jag gör alltså inte dessa saker själv. Ang badkaret är det ett westerbergs SQ 190 som är 189x120 och det finns inget bubbelbadkar med liknande mått. Valen jag är alltså att köpa ett mindre kar som känns trångt och på så vis få 1-2 dm över till ingen nytta, eller att försöka få detta att passa, är ni med i svängarna?
Mätte det till 191,5 cm + att tapeten på ena väggen bygger x antal mm ca 0,5 cm har jag sett då det är flera lager.
Men som någon redan sagt, du kommer aldrig att kunna få det på plats om det är så tight. Du tar in det på höjden genom dörren, sedan när du ska lägga det ner krävs betydligt mer plats än vad du får genom att knapra lite på en vägg eller två. Nån kan säkert räkna ut exakt vad som krävs.
Jag gissar ett de där 1-2 dm som du har "till ingen nytta" med ett mindre kar är vad som krävs för att ens få det på plats!
Jag gissar ett de där 1-2 dm som du har "till ingen nytta" med ett mindre kar är vad som krävs för att ens få det på plats!