63 139 läst ·
25 svar
63k läst
25 svar
slipa bordsskiva?
Efter som du är en van slipare så den enda skillnaden är att repor syns på trät om dom inte ligger längs med ådringen. Så man behöver inte ha lika fint slutpapper på trä som på bilar. Efter som du skall lacka bordet så behöver du inte slut slipa längs med ådringen. Utan kör det grövsta du har tills allt som skall bort är borta och välj sedan efter din kunskap vilka papper .Sedan så sluta med 220-320 och självklart så använder du din trycklufts maskin.
Pär
Pär
Nu är bordet slipat och det blev bra. Blev slätare än innan. Innan var det några ryggar eftersom skivan består av hoplimmade bitar, men det var inget jag ens märkte, så det är nog inte så noga egentligen. Jag tog det värsta med bandputsen för den avverkar bra, viktigt att hålla den plan bara så inte långsidan gräver ner sig märkte jag.. Sen tog jag finliret med den oscillerande slipen. Nu är det bara avfasningarna som måste åtgärdas. De är brunbetsade än, bordet ska bli vitt. Avfasningarna går längsmed benen och runt ovan och underkanten på skivan. Det vet jag inte om det går så bra att slipa, blir nog lätt ojämnt och fult. Tips någon?
Angående målningen hade jag tänkt att sprutmåla, men nu är det inte väder att vara ute. Kan man pensla så att det blir bra, eller hur göra? Tänkte i så fall mellanslipa, om man gör så på träfärg?
Angående målningen hade jag tänkt att sprutmåla, men nu är det inte väder att vara ute. Kan man pensla så att det blir bra, eller hur göra? Tänkte i så fall mellanslipa, om man gör så på träfärg?
Du kan handslipa fasningarna eller köra med slipmaskin. Det blir bra nog, även om en fräs säkert är att föredra.
Penselmåla går utmärkt på en plan liggande yta, men det beror såklart på tycke och smak också. Mellanslipa fungerar.
Jag är amatör men tycker det finns två metoder...antingen tunt med färg eller tjockt.
Det blir ganska tröttsamt med många tunna lager så jag hade valt "riktligt" med färg så den flyter ut. Du får spä ut färgen till önskad konsistens.
Mjuka penselborst eller moddlare behövs också.
Det är mina tips.
Penselmåla går utmärkt på en plan liggande yta, men det beror såklart på tycke och smak också. Mellanslipa fungerar.
Jag är amatör men tycker det finns två metoder...antingen tunt med färg eller tjockt.
Det blir ganska tröttsamt med många tunna lager så jag hade valt "riktligt" med färg så den flyter ut. Du får spä ut färgen till önskad konsistens.
Mjuka penselborst eller moddlare behövs också.
Det är mina tips.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
Ursäkta att jag lyfter en så här gammal tråd. Dock är det just ett bord jag slipat men har problemet att vissa av stavarna i bordet har fibrer som rest sig. Bordet består alltså av hoplimmade stavar så som en limträbalk. När man drar sandpappret åt ett håll så går fibrerna nedåt på en stav men uppåt på den bredvid. Det verkar omöjligt att få alla att lägga sig. Vi tänker olja bordet så jag antar att det är viktigt att inte få en "hårig" yta.
Kan man lägga ett lager olja och slipa efteråt? Finns det bättre sorters slippapper eller andra verktyg man kan använda?
Kan man lägga ett lager olja och slipa efteråt? Finns det bättre sorters slippapper eller andra verktyg man kan använda?
Ja, du kan olja det först och sedan slipa.
Du kommer förmodligen att behöva olja flera ggr.
Tänk på att torka av överflödig olja så den inte lägger sig som en hinna.
Det som kan hända är att oljan får en hinna och sätter igen slippapper, men det går att lösa med varmt vatten och en disk-/skur-borste på sandpappret.
Detta kan man göra på slutet. Vilka kornstorlekar har du gått igenom?
Du kommer förmodligen att behöva olja flera ggr.
Tänk på att torka av överflödig olja så den inte lägger sig som en hinna.
Det som kan hända är att oljan får en hinna och sätter igen slippapper, men det går att lösa med varmt vatten och en disk-/skur-borste på sandpappret.
Detta kan man göra på slutet. Vilka kornstorlekar har du gått igenom?
Jag har kört en bandslip på 60 för att få bort lack och en del märken. Därefter tror jag det var 120 och 240 om jag minns rätt.
Jag har en alldeles för fin olja som jag skall ha på bordet. Men mina snickerikunskaper så är det nog att kasta pärlor för svin.
http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/danish-oil-1218331
Tydligen ger den en sidenmatt yta som är lite åt lackhållet.
Jag har en alldeles för fin olja som jag skall ha på bordet. Men mina snickerikunskaper så är det nog att kasta pärlor för svin.
http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/danish-oil-1218331
Tydligen ger den en sidenmatt yta som är lite åt lackhållet.
Jag har inte använt sådan typ av olja, men det står 3-6 grundstrykningar + 2-3 slutstrykningar.
Då är det bara att börja olja och mellanslipa, jag hade nog kört på 400 korn innan oljan och mellanslipning.
Jag är amatör så du kanske kan vänta och se om Daniel_N, som skrivit i tråden tidigare, eller någon annan har något annat svar.
Då är det bara att börja olja och mellanslipa, jag hade nog kört på 400 korn innan oljan och mellanslipning.
Jag är amatör så du kanske kan vänta och se om Daniel_N, som skrivit i tråden tidigare, eller någon annan har något annat svar.
När det gäller Danish Oil så ger jag mitt standardsvar och hänvisar till gurun Bob Flexner:
http://www.popularwoodworking.com/article/rub_to_create_a_great_finish
Läs det han skriver under "Oil Finishes".
Själv så har jag med gott resultat istället för P1200 våtslippapper använt mig av Mirlon Total P1500 för att lägga på oljan. Ett annat alternativ som jag sett rekommenderas är vit skurnylon men jag tycker Mirlon är väldigt trevlig att jobba med i detta sammanhanget.
(Det är alltså US #600 som han använder för att slipa in oljan som motsvaras av EU P1200)
EDIT: Här är länkarna till mina tidigare inlägg om detta, det kanske finns lite annat nyttigt i dessa trådarna också:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...p-mobel-i-ekfaner.html?perpage=15#post2641707
https://www.byggahus.se/forum/mobel...svenska-produkter.html?perpage=15#post2587030
http://www.popularwoodworking.com/article/rub_to_create_a_great_finish
Läs det han skriver under "Oil Finishes".
Själv så har jag med gott resultat istället för P1200 våtslippapper använt mig av Mirlon Total P1500 för att lägga på oljan. Ett annat alternativ som jag sett rekommenderas är vit skurnylon men jag tycker Mirlon är väldigt trevlig att jobba med i detta sammanhanget.
(Det är alltså US #600 som han använder för att slipa in oljan som motsvaras av EU P1200)
EDIT: Här är länkarna till mina tidigare inlägg om detta, det kanske finns lite annat nyttigt i dessa trådarna också:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...p-mobel-i-ekfaner.html?perpage=15#post2641707
https://www.byggahus.se/forum/mobel...svenska-produkter.html?perpage=15#post2587030
Redigerat:
Klicka här för att svara