45 694 läst ·
27 svar
46k läst
27 svar
Slipa altan utan golvslip Tips?
Din upplevelse stämmer bra med min! Testade en bandslip och den är nog bara bra på helt plana ytor. Jag köpte en polermaskin på Biltema enligt din rekommendation och den funkar mycket bättre. Det dammar dock något kopiöst (kör med korn 40). Det följde med en stödrondell på 150 mm, men en något mindre skulle nog vara bättre. Jag har inte rengjort trallen innan slipning, känns som om slipningen tar bort både skit och den gamla lasyren.Peter2400 skrev:
Före bild
Efter trall tvätt
Efter 80 papp slip
Efter 150 papp slip
Detta har slipats med golv och väggslip
När det inte regnar ska vi olja in trallen
Återkommer med slut. Resultat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter trall tvätt
Logga in
Skapa konto
Efter 80 papp slip
Logga in
Skapa konto
Efter 150 papp slip
Logga in
Skapa konto
Detta har slipats med golv och väggslip
När det inte regnar ska vi olja in trallen
Återkommer med slut. Resultat
Cuprinol träolja
Jag gillar deras trädäckolja plus, den kan man bryta i valfri kulör.Happy75smile skrev:
Vi tog en silvergrå kulör som ljusade upp trädäcket ytterligare, https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/tradackolja-plus
Hmmm jag skulle öppna olje burken och måla något annat och såg att de har bytt från olje aktig till tunnflytande mjölkaktig... någon som vet vad som har hänt?
Fått Svar från cuprinol
Vi har ersatt en mindre del av lacknaftan i produkten med lite vatten. Detta för att minska utsläppen av lösningsmedel till luften. Detta gör att produkten ser lite ”vitaktig” ut i burken. Oljan blir helt klar när den torkar.
Det är fortfarande samma torrhalt och lika mycket alkydolja i produkten som tidigare. Och den innehåller fortfarande lacknafta.
Om man oljar två plankor bredvid varandra, med ny och gammal kvalité, så kommer de att se exakt likadana ut och åldras lika, när de har torkat.
Vi har ersatt en mindre del av lacknaftan i produkten med lite vatten. Detta för att minska utsläppen av lösningsmedel till luften. Detta gör att produkten ser lite ”vitaktig” ut i burken. Oljan blir helt klar när den torkar.
Det är fortfarande samma torrhalt och lika mycket alkydolja i produkten som tidigare. Och den innehåller fortfarande lacknafta.
Om man oljar två plankor bredvid varandra, med ny och gammal kvalité, så kommer de att se exakt likadana ut och åldras lika, när de har torkat.
Stiligt
Är det denna du har använt?
https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/traolja-v
Körde du den färglös?
Är det denna du har använt?
https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/traolja-v
Körde du den färglös?
Går själv och funderar på om man inte snart borde slipa och göra något med 7 år gammal obehandlad trall.Happy75smile skrev:
Att slippa slipa 100 m2 trall liggandes på knä vore trevligt, men jag har samma invändningar som du skrev om att hyra maskin. Har också sneglat på någon form av takslip med skaft så man i varje fall kan stå upp och slipa.
Vilken tak/vägg-slip använde ni er av och ungefär hur lång tid per slip-omgång?
Klicka här för att svara