Antar att du tänker på Gyproc Planum, annars kanske du ska kolla på det. Avfasat på alla fyra sidor. Om du inte behöver skarva på fler än två sidor är det inget att undersöka.

varmkorv varmkorv skrev:
Antar att du tänker på Gyproc Planum, annars kanske du ska kolla på det.
Precis (y)

Det befintliga taket är väl inte skruvat direkt i takstolarna? Det borde finnas reglar eller någon panel innanför?

Började med dotterns rum. Köpte mig en takslip ifrån Jula vilket gjorde jobbet betydligt lättare. Väntar nu bara på att de beställda tapeterna ska dyka upp.
Bild på när taket är färdigt.

• Renoverat rum med nyslipat tak, en vit takkrona och byggarbetsmaterial på golvet skyddat med plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Inocentia och 1 till
  • Laddar…
C Clemens skrev:
Har idag ett innertak klätt med takskivor. Vill nu ha ett slätt tak och förstår att gips är lösningen. Kan jag montera gips direkt på befintliga takskivor eller måste dessa först tas ner?
Hej
Jag provade att spackla detta tak och det gick inte. Först spacklade jag springorna, som jag sen slipade ut. Målade det spacklade och därefter limmade jag Flügger fiberfilt med våtrumslim. Sedan målade jag taket färdigt.

Tak med osläckt spacklad spricka som sträcker sig vertikalt på bilden.
Skapa konto
Ett vitt tak med en synlig spacklad spricka längs mitten efter renoveringsförsök.
Skapa konto

kulle
Man måste ha in en armering i spacklet, glasfiberremsa eller pappersremsa.

Edit: En liten trådlyft ser jag nu ;)

Så sant så sant, jag tog en kalkylerad risk tillsammans med färgbutiker för att slippa bredspackla taket. Tipset med fiberduk och våtrumslim gick inte hem. Sprickan på bilden är ganska stor, så jag rev ner taket och satte upp gips och när jag ser konstruktionen är jag glad att jag bytte till gips.

Det kanske finns någon som lyckats med remsa på denna typ av tak? Stor spricka i vit takyta med mätband som visar bredden, illustrerar misslyckat reparationstips.
Skapa konto
Stor spricka i gammalt tak nära hörnet innan renovering med nytt gipstak istället.
Skapa konto
Närbild av stor spricka i taket där gammal konstruktion möter ny gipsplatta.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.