7 031 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Slätpanel eller pärlspont i tak?
Hej!
Vi har ett hus från 1920 ca, där vi håller på att bygga om köket. Det har varit hårt renoverat tidigare på 60-talet bla, så inte många spår finns kvar av originalet.
I köket kommer vi ha bröstpanel ca 4/5 i pärlspont med tapet över, och funderar nu på taket. Ska det vara pärlspont eller slätpanel? Är rädd att det blir förmycket pärlspont (det är ju väldigt inne nu också) och takytan är 2x19kvm, så slätpanelen kändes först som ett bra alternativ, samtidigt vet jag inte så mycket om när man använde slätpanel och om man hade det i tak mm.
Vad tror ni? Hur har ni hemma?
Vi har ett hus från 1920 ca, där vi håller på att bygga om köket. Det har varit hårt renoverat tidigare på 60-talet bla, så inte många spår finns kvar av originalet.
I köket kommer vi ha bröstpanel ca 4/5 i pärlspont med tapet över, och funderar nu på taket. Ska det vara pärlspont eller slätpanel? Är rädd att det blir förmycket pärlspont (det är ju väldigt inne nu också) och takytan är 2x19kvm, så slätpanelen kändes först som ett bra alternativ, samtidigt vet jag inte så mycket om när man använde slätpanel och om man hade det i tak mm.
Vad tror ni? Hur har ni hemma?
Jag tror inte att det kommer bli för mycket i och med att huset är dels från 1920 och dels eftersom ni har en bit tapet mellan panelen på väggen och den på taket. Ettalternativ skulle kanske vara att ha dubbelpärlspont i taket för det var också väldigt vanligt på den tiden och ger ett annat uttryck än vanlig pärlspont.
I vårt förra hus satte vi pärlspont på både väggar och tak i hallen och vi tycker inte det blev för mycket men dte är klart en smaksak. Är ni rädda för att det ska bli tråkigt på grund av att det är så inne idag med pärlspont är dubbelpärlspont ett alternativ som sagt för det är inte så vanligt.
(Jag letade men hittade ingen bild där man ser vår hall med både vägg och tak tyvärr)
I vårt förra hus satte vi pärlspont på både väggar och tak i hallen och vi tycker inte det blev för mycket men dte är klart en smaksak. Är ni rädda för att det ska bli tråkigt på grund av att det är så inne idag med pärlspont är dubbelpärlspont ett alternativ som sagt för det är inte så vanligt.
(Jag letade men hittade ingen bild där man ser vår hall med både vägg och tak tyvärr)
Pärlspont!
Vi har (kommer att ha) det från golv till tak i köket, där vi också tagit fram den i taket. Känns inte alls för mycket. Vi valde en lite bredare, kraftigare variant på väggarna, så det blir inte "jämnrandigt", det kanske bidrar till ett ok intryck.
Faktorer som kan spela in är ju också hur stora väggytorna är, och vilket färgval man gör. Kan tänka mig att samma pärlspontbredd och likartad färg i tak och på stora väggytor (någon resp några proc grön umbra tex) skulle kunna bli lite jobbigt för ögat. Men risken för överdosering av pärlspont är nog liten.
Vi har (kommer att ha) det från golv till tak i köket, där vi också tagit fram den i taket. Känns inte alls för mycket. Vi valde en lite bredare, kraftigare variant på väggarna, så det blir inte "jämnrandigt", det kanske bidrar till ett ok intryck.
Faktorer som kan spela in är ju också hur stora väggytorna är, och vilket färgval man gör. Kan tänka mig att samma pärlspontbredd och likartad färg i tak och på stora väggytor (någon resp några proc grön umbra tex) skulle kunna bli lite jobbigt för ögat. Men risken för överdosering av pärlspont är nog liten.
I vårat hus från 20-talet verkar det som att originalet var 3 pappspända väggar o en putsad och pärlspont i taket.
Jag skulle absolut kunna tänka mej pärlspont på både vägg o tak men skulle då välja något annat på köksluckorna för att bryta av.
Jag skulle absolut kunna tänka mej pärlspont på både vägg o tak men skulle då välja något annat på köksluckorna för att bryta av.
Vi har faktiskt pärlspont både på väggarna och i taket. Samma färg också. Det var så när vi flyttade in så vi lät det vara kvar när vi renoverade köket. Jag tycker inte det är för mycket. Vi har tak och golvlist i annan färg och det är ganska trevligt att ha den brytningen.
Tack för alla svar!
Det låter bra att ni gillar pärlspont =) Jag tycker att det är fint med också, var bara rädd att det skulle kännas så mycket. Skåpluckor har vi tänkt tillverka i massivt trä så dom blir inte pärlspont och med lite tapet mellan blir det nog fint.
Dubbelpärlspont låter spännade! Har hört talas om det men aldrig tänkt på det. Efterom vi ändå kommer köpa från en såg måste det ju gå att köpa det lika bra.
Det låter bra att ni gillar pärlspont =) Jag tycker att det är fint med också, var bara rädd att det skulle kännas så mycket. Skåpluckor har vi tänkt tillverka i massivt trä så dom blir inte pärlspont och med lite tapet mellan blir det nog fint.
Dubbelpärlspont låter spännade! Har hört talas om det men aldrig tänkt på det. Efterom vi ändå kommer köpa från en såg måste det ju gå att köpa det lika bra.
Tycker nog du kan ha pärlspont på både vägg och tak, det blir inte för mycket.Däremot är det ett jäkla skitgöra att sätta upp spontade brädor i ett tak.
Vi kommer sätta pärlspontstak i ett rum i en påbyggnad på huset men då blir det färdiga skivor, målade och klara.
Vi har annars ursprungligen pärlspontstak i den "nya" delen (=ca sekelskiftet) av vårt hus. I de gamla delarna har vi olika typer av brädtak, på nedervåningen med synliga bjälkar,.
Det var väl först kring sekelskiftet som pärlspont kom stort, men då hade man det gärna både i väggar och tak så som jag förstått det.
Vi kommer sätta pärlspontstak i ett rum i en påbyggnad på huset men då blir det färdiga skivor, målade och klara.
Vi har annars ursprungligen pärlspontstak i den "nya" delen (=ca sekelskiftet) av vårt hus. I de gamla delarna har vi olika typer av brädtak, på nedervåningen med synliga bjälkar,.
Det var väl först kring sekelskiftet som pärlspont kom stort, men då hade man det gärna både i väggar och tak så som jag förstått det.
Vi har pärlspont i både väggar o tak i köket, tycker det är fint.
När det gäller slitet med att sätta upp sponten så skulle vilja föreslå spikpistol!! Det blir oändligt mycket enklare med en sådan. Köpte en billig variant på Bauhaus, ett kit med pistol o en liten kompressor. En riktig skitpistol men den funkade till det den är tänkt.
mvh, /N
När det gäller slitet med att sätta upp sponten så skulle vilja föreslå spikpistol!! Det blir oändligt mycket enklare med en sådan. Köpte en billig variant på Bauhaus, ett kit med pistol o en liten kompressor. En riktig skitpistol men den funkade till det den är tänkt.
mvh, /N
Åh! Ja! Spikpistol är kung! Har vi märkt på andra ställen, även där man ska skruva så nästar man fast med småspik först så slipper man hålla och tvinga en massa (vår är från biltema, inte den bästa men funkar...).
Ja, det kanske är en del slit med att sätta upp, men man har iaf fördelen att kunna måla den innan, vi hade tänkt linoljefärg och det är inte det roligaste att måla i ett uppsatt tak.
Det kommer nog att bli en del bök, för "undertaket" är råa ospontade brädor som vi har tänkt spika upp panelen direkt mot för att inte tappa takhöjd, vi får se om det är korkat för det är ju ett gammalt hus och inte rakt på en punkt... (hade tänkt måla dom först bara, men det läcker förmycket sågspån och dom är nog en anings för råa också.)
Ja, det kanske är en del slit med att sätta upp, men man har iaf fördelen att kunna måla den innan, vi hade tänkt linoljefärg och det är inte det roligaste att måla i ett uppsatt tak.
Det kommer nog att bli en del bök, för "undertaket" är råa ospontade brädor som vi har tänkt spika upp panelen direkt mot för att inte tappa takhöjd, vi får se om det är korkat för det är ju ett gammalt hus och inte rakt på en punkt... (hade tänkt måla dom först bara, men det läcker förmycket sågspån och dom är nog en anings för råa också.)
Klicka här för att svara