Hej hej
Har haft elektriker hemma som bytt ut i princip all el i huset inklusive två säkringslådor samt installerat jordfelsbrytare. Utöver att arbetet tagit mycket längre tid än beräknat och att han i omgångar varit borta helt och hållet hela veckor i sträck så har han gjort ett bra jobb.

Men nu när det allra sista skulle fixar är det väldigt uppenbart att han slarvskyndat sig igenom och hoppats att jag inte skulle märka något.

Ett av rummen kom vi överens om att han inte behövde byta till jordat i men han hade inte tänkt på att han var tvungen att leda ut via det rummet till hallutrymmet utanför det rummet. Först försökte han lösa det genom att helt sätta igen ett uttag (det enda på den delen av rummet) med en dosa. Jag påpekade att jag naturligtvis inte ville bli av med det enda uttaget där så han satte in ett nytt samt ett till lite längre bort på samma vägg. Båda är jordade (till synes i alla fall). Men jag blev misstänksam att det verkligen var jordade uttag eftersom de leddes vidare in i rummet där det inte är jordat och mycket riktigt när jag skruvade av kåpan på uttaget så leder jorden ingenstans. Han har dessutom bytt ut de båda uttagen inne i det rummet som skulle vara ojordat mot jordade uttag som då inte heller är jordade på riktigt. I det rummet sitter det dessutom kvar ett ojordat uttag. Så i två utrymmen är det uppenbarligen blandat hej vilt mellan jordat, ojordat och "fuskjordade" uttag.

Jag kontaktade honom och han tyckte att "det lät ju inte så bra" och han ska komma hit imorgon och titta på det. "Utan kostnad såklart".
I min värld är det väldigt uppenbart vad som har hänt; han hade väldigt bråttom att bli klar med vårt arbete och drog till en fuling för att kunna bli färdig och hoppades att jag inte skulle upptäcka det. Det kommer han ju naturligtvis inte erkänna utan kommer skylla på slarv. Men är inte ett så rudimentärt slarvfel (oavsett om det verkligen är det eller inte) också att betrakta som väldigt oseriöst och därmed osäkert beträffande resten av installationen?

Hur tycker ni att jag ska bemöta honom imorgon när han kommer för att kolla på det hela?

Jag vill naturligtvis lägga in en brasklapp för att jag, i egenskap av inte elektriker på något vis, kan ha fel och att det finns en förklaring till det. Även om jag i ärlighetens namn inte tror att det är så...

Låter inte bra. Avvakta och se hur han löser det. Med en så här stor renovering måste ju någon egenkontroll av utfört arbete göras.
Du ska kunna förvänta dig att jobbet utföres på ett korrekt och professionellt sätt när du anlitar ett företag.

• Gilla
fillishave
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter inte bra. Avvakta och se hur han löser det. Med en så här stor renovering måste ju någon egenkontroll av utfört arbete göras.
Du ska kunna förvänta dig att jobbet utföres på ett korrekt och professionellt sätt när du anlitar ett företag.
Jag tror faktiskt att övriga arbetet, som inte är gjort i en hast, är väl genomfört men det stör mig att han slarvskyndat såhär i sluttampen. Det är en äldre väldigt erfaren elektriker så jag har mycket, mycket svårt att tro att han faktiskt inte såg att jorden inte ledde någonstans på andra sidan i samma uttag vilket tyder på att det är ett medvetet fuskval. Men som sagt jag ska inte döma på förhand utan vill låta honom titta på det och förklara först men känner att jag vill ha lite kött på benen i form av argument osv.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.