G Greger_08 skrev:
Du får dra hur tungt du vill men det ska inte vara "farligt"

Det blir inte samma krafter på kroken då man tvärbromsar i 30 km/h som i 80 km/h därför FÅR man dra mycket mer..

Vi pratar alltså om efterfordon...
Läs sidan det länkas till i trådens första svar och fundera på om du eller transportstyrelsen har rätt.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Obs
Liften Omme 1700 är obromsad, har triangeln bak som epa traktor har dvs långsamt gående fordon
Får max köra i 30 km per timma men frågan får jag dra den med bilen.
Är du säker på att den är obromsad?
Jag har två omme liftar och båda är bromsade... däremot är den ena registrerad och får åka 80km
Den andra har triangel och får köras i 30km...
Har letat lite efter en ny,och alla verkar ha bromsade chassin..
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det får man om det är ett efterfordon man drar. Då får man själv göra bedömningen om kopplingsanordningen klarar en lugn färd i max 30 km/h.
Korrekt, jag reflekterade inte över att detta inte är en släpvagn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.