Hej
Ska hyra en 17 meters lift på hyrföretag, Omme 1700 heter liften, hyrföretag säger att jag får dra denna lift med min personbil trots den väger 2.3 ton pga det är oregistrerat fordon och är långsamt gående fordon max 30 km per timma.
Enligt lokalpolis i malmö säger dom att jag inte får lov att dra liften. Dom hänvisar till trafikverket men jag ska hyra lift kl 07.00 i morgon och då inte möjlighet att kontakta trafikverket.

Bilens data: släpvagnsvikt obromsat 550 kg, totalvikt bil 1920.
Hur stämmer detta med att dom på hyrföretag säger att jag kan dra liften?

Jag har inte tänkt på att det är bilens bruttovikt som är gränsen. Det betyder ju att det inte bara räcker att ha en stor bil för att få dra ett tungt efterfordon. Man behöver även lasta in en massa tunga saker i bilen för att den ska väga minst lika mycket som det man ska dra...

Nu hjälper inte det TS eftersom bilens totalvikt är lägre än efterfordonets vikt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:

Dom räknar väl med att alla kunder har riktiga bilar med 3 tons totalvikt.
Är det bromsar på liften?

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
Hej
Ska hyra en 17 meters lift på hyrföretag, Omme 1700 heter liften, hyrföretag säger att jag får dra denna lift med min personbil trots den väger 2.3 ton pga det är oregistrerat fordon och är långsamt gående fordon max 30 km per timma.
Enligt lokalpolis i malmö säger dom att jag inte får lov att dra liften. Dom hänvisar till trafikverket men jag ska hyra lift kl 07.00 i morgon och då inte möjlighet att kontakta trafikverket.

Trafikverket har ingenting med detta att göra. Däremot Transportstyrelsen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är den ombromsad får den inte vara tyngre än dragbilen.

[länk]
Men dom flesta liftar är bromsade...
Undrar vad som gäller då?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men dom flesta liftar är bromsade...
Undrar vad som gäller då?
Då får det väga hur mycket som helst. Men kopplingsanordningen på bilen brukar vara den begränsande faktorn.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Hej

Det intressanta här är högsta tillåtna dragvikt på dragkroken. Du får aldrig dra mer än dragkroken är godkänd för.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Du får aldrig dra mer än dragkroken är godkänd för.
Jo, det får man om det är ett efterfordon man drar. Då får man själv göra bedömningen om kopplingsanordningen klarar en lugn färd i max 30 km/h.

• Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Hej

Obs
Liften Omme 1700 är obromsad, har triangeln bak som epa traktor har dvs långsamt gående fordon
Får max köra i 30 km per timma men frågan får jag dra den med bilen.

RoTe
Obs
Liften Omme 1700 är obromsad, har triangeln bak som epa traktor har dvs långsamt gående fordon
Duger inte svaren du redan fått?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara dra hem skiten o var nöjd, känns som en väldig ickefråga.

Nej.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Du får dra hur tungt du vill men det ska inte vara "farligt"

Det blir inte samma krafter på kroken då man tvärbromsar i 30 km/h som i 80 km/h därför FÅR man dra mycket mer..

Vi pratar alltså om efterfordon...

• Arg
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
RoTe
G Greger_08 skrev:
Du får dra hur tungt du vill men det ska inte vara "farligt"

Det blir inte samma krafter på kroken då man tvärbromsar i 30 km/h som i 80 km/h därför FÅR man dra mycket mer..
Så vi ska bara skita i den här lagen? "Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)"
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/slap/efterfordon/

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.