Längd går att lösa genom att fälla bakre lämmen, bredd är lite krångligare. Men allt går att lösa för "sällankörningar". Har gjort lite sådant till en Sävsjö från 2004.

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En stor fördel med tyngre släp och körkort därefter är ju att man slipper alla snåla "jag behöver ju inget släp, jag kan ju låna x's släp" eftersom dessa oftast också är för lata och snåla för att ta utökat eller BE.

Släpet står snyggt i carporten hemma och lastas med diverse sorterat efterhand, när det blir för fullt eller man behöver det till annat kör man en vända om tippen. Mycket bättre än det förra där diverse grannar, vänner och släktingar fick en glimt i ögonen när de såg släpet :-)
Enligt den principen kan det vara en fördel ATT alla dina vänner o bekanta får köra dina kärra.
Du använder den som idag, att lasta/förvara skräp på, sen när frågan kommer så "Visst får du det, men du får du åka o tömma den först" 😉

Har en bekant som kört på den idén ganska länge nu, tror faktiskt aldrig han behövt köra kärran till returpunkten själv än 😂

• Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Enligt den principen kan det vara en fördel ATT alla dina vänner o bekanta får köra dina kärra.
Du använder den som idag, att lasta/förvara skräp på, sen när frågan kommer så "Visst får du det, men du får du åka o tömma den först" 😉

Har en bekant som kört på den idén ganska länge nu, tror faktiskt aldrig han behövt köra kärran till returpunkten själv än 😂
Det är ju visserligen sant. Men jag tömmer det hellre själv än reparerar eller har diskussioner med folk om hur det plötsligt blivit fel på grejorna man lånar ut.

• Gilla
roli
  • Laddar…
En bredd som passar till byggskiva, åkgräsklippare, skoter, campingprylar eller vad man nu planerar att använda kärran till är bra, om bredden på kärran dessutom passar till dragfordonet och syns bra i korrekt inställda backspeglar underlättar oxå, en kort smal liten obromsad kärra som är vanligt nere på kontinenten bakom en modern personbil syns dåligt i speglarna och är svårare att backa med än en kärra med rimligt lång dragstång som har samma bredd som bilen .

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag har en äldre bromsad vagn. Ca 1.3X2.7 i flakmått.

Hade jag fått designa mitt eget släp så hade det haft 1.35X2.75 i flakmått, 1300 totalvikt och 1000 lastvikt. Måtten är anpassade så att det precis ska gå dit en asfaboard på längden och det ska få plats uppfällbara lastöglor på båda sidorna om lastade skivor
Med löstagbara eller nerfällbara sidolemmar så löser man man problemet med sidoöglorna men framför allt kan man ställa på pall från sidan. Med 1000 kg lastvikt slipper man oftast lasta om utan kan ställa på de flesta pallarna direkt. När man sedan handlossar hemma slipper man dessutom klättra runt så mycket.
En annan lösning är att tillverkaren fäller in fästen i lemmarna vilket jag sett på några släp och de flesta byggaffärerna har minst en truck med långa gafflar. Infällda fästen är så självklart när man har fasta lemmar att det borde vara branchstandard.
Annars är jag helt med på kravspecen även om jag mest tänker att 5,20 virke ska kunna köras utan att behöva tänka på att kompensera viktfördelningen.
Fast jag har andra behov än TS och jag har bilar som får dra 1300 kg. Mitt egna släp är iofs bara på 1000 kg så jag är inte i närheten av att nå mina egna "drömkrav".

Jag ser klara fördelarna med små släp men skulle bli frustrerad över att behöva låna ett annat släp så fort ett par brädor ska hem.

G
F fribygg skrev:
Kan du återkomma om 16 och 26 år och tala om hur kärran fungerar över tid?

Man behöver inte ha behov av att lasta speciellt tungt, tänk dej bara att man renoverar en begagnad kåk själv. Det är inte så tryggt att köra tex 490 kg gipsskivor på ett obromsatsläp, och delar av året( i halka) är det rent av farligt att åka omkring med 490kg i 80 knyck om man inte har bromsar på kärran.
Åter igen vet man att man har ett behov av ett bromsat släp köp ett bromsat släp..

Sedan är det ju frivilligt att köra i 80 km/h man kan köra i 50 km/h om man tycker det är vingligt.

• Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag ser klara fördelarna med små släp men skulle bli frustrerad över att behöva låna ett annat släp så fort ett par brädor ska hem.
Man kan också hitta lösningar.
Betongplattor som motvikt fram och kultryck, samt extra stöd under mot flaket för sällankörning. Och självklart anpassat efter vägar man använder.😇
Så lite 5-6m längder har fått åka med ibland.
20230610_113048(1).jpg

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Åter igen vet man att man har ett behov av ett bromsat släp köp ett bromsat släp..

Sedan är det ju frivilligt att köra i 80 km/h man kan köra i 50 km/h om man tycker det är vingligt.
På motorväg vill man hålla 80 med släp även om det ÄR tillåtet att färdas långsammare. 490kg gips i 50 från Byggmax på ett obromsat släp stör trafikrytmen och gör medtrafikanterna lite irriterade oavsett om resan sker nu en lördag förmiddag i perfekt väglag eller en mörk hal december dag,

G
F fribygg skrev:
På motorväg vill man hålla 80 med släp även om det ÄR tillåtet att färdas långsammare. 490kg gips i 50 från Byggmax på ett obromsat släp stör trafikrytmen och gör medtrafikanterna lite irriterade oavsett om resan sker nu en lördag förmiddag i perfekt väglag eller en mörk hal december dag,
Finns alltid småvägar man kan åka på om man inte klarar av att hålla 80 på motorvägen.

Hur ofta aktiverats påskjutsbromsen när man kör på motorvägen tror du? Speciellt om man planerar sitt körande.

G Greger_08 skrev:
Finns alltid småvägar man kan åka på om man inte klarar av att hålla 80 på motorvägen.
Det är frågan om att välja rätt dvs en helsvetsad bromsad kärra som klarar lasten och uppför sej väl på vägen så man kan hålla tempot utan att irritera sina medtrafikanter med att sänka farten till 50 på motorvägen.
Kör man däremot 2 bal isolering funkar nog den obromsade.

G
F fribygg skrev:
Det är frågan om att välja rätt dvs en helsvetsad bromsad kärra som klarar lasten och uppför sej väl på vägen så man kan hålla tempot utan att irritera sina medtrafikanter med att sänka farten till 50 på motorvägen.
Ja känner man sig så pass osäker och saknar omdöme så man väljer 50 km/h på motorvägen istället för småvägarna så kanske ett bromsat är rätt val.

F fribygg skrev:
F fribygg skrev:
Jag har aldrig haft problem med stabilitet även med 400 kg på det obromsade släpet. 80 är inga problem, iaf inte med rejäl dragbil (2+ ton bil). Inga problem att bromsa heller (har hänt) så länge lasten är ordentligt säkrad förstås.

Det är en fråga om behov: Många har sällan om ens aldrig behov av att lasta mer än ett halvt ton, man kör lite skräp, trädgårdsavfall, någon ikeamöbel osv, kanske ett par säckar jord på våren, då funkar obromsat väldigt bra.

Kör man ofta massa tung byggmateriel, sten, jord osv - då är det nog läge att välja bromsat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har aldrig haft problem med stabilitet även med 400 kg på det obromsade släpet. 80 är inga problem, iaf inte med rejäl dragbil (2+ ton bil).
Du har en poäng, om man har eller planerar att skaffa en dragbil med mer än två tons vikt kanske en obromsad släpa funkar. Många elbilar lär ju vara så tunga eftersom man höjt tillåten tågvikt på vanligt B kort

F fribygg skrev:
Du har en poäng, om man har eller planerar att skaffa en dragbil med mer än två tons vikt kanske en obromsad släpa funkar. Många elbilar lär ju vara så tunga eftersom man höjt tillåten tågvikt på vanligt B kort
Den regeln har inte börjat gälla än. Dessutom kommer det krävas en extra utbildning för att få koppla ett släp till en personbil med mer än 3500 kg totalvikt.

"Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen, till exempel el eller biogas.

Efter en särskild utbildning, godkänt körprov eller både och får släpvagn kopplas till dessa fordon, förutsatt att totalvikten inte överstiger 5 000 kg."

https://transportstyrelsen.se/kommande-korkortsregler

Nice!
Trodde det skulle begränsas till de i yrkesmässig trafik, men jag tolkar det inte så här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.