Vilket släp ska man välja för diverse trädgårds arbeten samt mindre renoveringar?

Fogelsta 2270S

Pris: 12,500
Totalvikt (kg) ?750
Maxlast (kg) ?540
Tjänstevikt (kg)210
Inv. mått (cm) ?270x129x26
Utv. totalmått (cm) ?387x175x80
Lasthöjd (mm)540
LämmarStål
Fällbar baklämJa
Fällbar framlämJa
Fällbara sidolämmarNej
TippNej

Neptun praktik

Pris: 10,000
Sidor:
Stål
Längd:
2532
Bredd:
1290
Höjd:
300
Totalvikt (kg):
750
Lastvikt (kg):
600
Axlar:
1 X 750
Tipp:
JA
Broms:
NEJ
Däck/NAV:
155/70 R13 (4X100)

Båda släpen känns väldigt "billiga" med u balk och synlig el, popnitar osv. Det som tar emot med Fogelsta är ingen tipp funktion medans Neptun släpet har tipp. Neptun praktik har fast framlem vilket begränsar längden man kan ta med några dm antar jag.
Tankar?

Tjänsteviktsskillnad på 40% bör indikera att Fogelstan är mer robust.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
En svensktillverkad helsvetsad bromsad vagn, troligtvis begagnad om budgeten är snäv.
Att välja en billig nitad vagn utan broms kommer inte ge problemfritt ägande lång livslängd, hög lastförmåga eller bra andrahandsvärde.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Popnitade kärror lever inte länge.
Höga Lemar underlättar när du lastar trädgårdsavfall och du ser kärran när du backar.
Tipp underlättar mycket när du lossar pinnar o ris.
Broms är bara elände.
Trade It i Linköping ser du från E4. Där köpte jag min TK Trailer med denna spec. Är jättenöjd. MS däck är ett plus så man slipper vinterskifte om man kör dubbfritt. Men på vintern har man varken byggprojekt eller trädgårdsjobb. Så då får kärran vila.
När man bygger är 2 kärror bra att ha. En som man lägger skräpet på och en som man hämtar material med.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kanske skillnad på kärror från 2004 men har en Fogelsta LS650 från då och det bara rullar på.
Bytt däck en runda pga torrsprickor och botten en gång.
Annars inga problem. Ingen direkt rost någonstans.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fogelsta/Brenderup alla dar i veckan.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Broms är bara elände.
Det är rätt skönt att både kunna och få ta hem en pall betong. Nyhuggen ved , gips eller eller tryckt virke är oxå grejor som tenderar ge överlass på obromsade kärror.
Att ha en kärra som lastar tonnet lagligt gör det möjligt att köra mycket som med en obromsad hade krävt flera transporter.
Jag är hitills nöjd med min Reko (som fått nya däck) vänt flakskivan en gång efter kanske 15 år och funderar nu när jag haft kärran ca 25 år om det är dax att byta flakskivan eller kanske hela kärran medans den är värd nått i inbyte..

• Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
Har själv en Fogelsta L1250, samma modell som hyrs ut på mackar och det är en slitvarg.
Köpte min ny och kommer ha den lång tid framöver men söker du ett budgetalternativ så köp en begagnad från en mack då de brukar vara välservade och byts ut regelbundet.

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
N Nicklick skrev:
Vilket släp ska man välja för diverse trädgårds arbeten samt mindre renoveringar?

Fogelsta 2270S

Pris: 12,500
Totalvikt (kg) ?750
Maxlast (kg) ?540
Tjänstevikt (kg)210
Inv. mått (cm) ?270x129x26
Utv. totalmått (cm) ?387x175x80
Lasthöjd (mm)540
LämmarStål
Fällbar baklämJa
Fällbar framlämJa
Fällbara sidolämmarNej
TippNej

Neptun praktik

Pris: 10,000
Sidor:
Stål
Längd:
2532
Bredd:
1290
Höjd:
300
Totalvikt (kg):
750
Lastvikt (kg):
600
Axlar:
1 X 750
Tipp:
JA
Broms:
NEJ
Däck/NAV:
155/70 R13 (4X100)

Båda släpen känns väldigt "billiga" med u balk och synlig el, popnitar osv. Det som tar emot med Fogelsta är ingen tipp funktion medans Neptun släpet har tipp. Neptun praktik har fast framlem vilket begränsar längden man kan ta med några dm antar jag.
Tankar?
Vi har en Neptun N7- 253 PRO, alltså den lite kraftigare varianten. Helt ok och jag har inte upptäckt några brister efter mina 6 mån som ägare. Möjligen få fästpunkter (6 st) som sitter inne i vagnen. I övrigt öppningsbara lämmar fram och bak och topp funktion.

Råder dig att titta på den kraftigare. Praktiken du tittar på upplevde jag som klent dimensionerad. Funkar kanske till det allra enklaste, men känslan var att den var klent byggd.

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
J
Vilken bil ska du dra släpet med? Något som ibland förbises med obromsade släp är att om släpet är lastat och bilens tjänstevikt är mindre än dubbla släpets totalvikt så är hastigheten begränsad till 40 km/h. Dvs, ett lastat 750 kg obromsat släp kräver en bil med tjänstevikt på minst 1500 kg för att få köras i 80 km/h. Detta kan alltså vara ett argument för ett bromsat släp istället. Se nedan info från transportstyrelsen:

Du får köra i högst 80 km/tim med
  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
högst 40 km/tim med
  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (till exempel styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

https://www.transportstyrelsen.se/s...-for-olika-fordonsslag/slap/slapvagn-husvagn/

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
G
Har man inte behov av att dra tungt så är man bra dum om man köper ett bromsat.

Så mycket smidigare att med obromsat.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Jag är inte dum!
Vill påstå att "du är dum" som säger så..
Vilket man väljer är en smaksak!

När jag skulle ha tag på en egen släpvagn - och faktiskt skulle betala pengar för det.. fanns det inte i min värld att välja ett obromsat - trots vissa bekantas åsikter (de tyckte som du) om att "klart du ska ha ett obromsat - bara problem med bromsade" bla bla..

De kom inte med något tillräckligt bra "bevis" för att obromsat skulle vara bättre än bromsat..

Två kriterier.. hm nä.. tre kriterier hade jag
- Bromsat
- Galler
- Skulle rymma de vanligaste renoveringsköpen.. (som en "normal" gipsskiva typ)

Mitt val blev Fogelsta/Thule.. bromsad med galler 👍🤓

Och den har fungerat utmärkt sedan den inköptes (2013).
Men nu kommer den där delen som kanske skiljer "problemmässigt" (förr eller senare) gentemot en obromsad.. jag behöver se över bromsarna till nästa besiktning!

Vi har köpt nya däck en gång.. (kör inte på vintern, så vi använder bara sommardäck på) och förra året fick vi byta skiva/golv/board.. (var lite dålig/murken på ett hörn pga sopor som stått på kärran, otäckt, över vintern.. my mistake.. och när vi sedan köpte/körde betongplintar.. så knäckte vi skivan...så då fick vi bita i det sura äpplet och köpa en ny..)

Skönt att inte behöva fundera på när man får köra mer än 40.. skönt att kunna ställa vagnen som man vill och dra i handbromsen.. lastar man tunga saker så känns det säkrare att vagnen också bromsar... osv

(inte bara en gång man kört tungt)

Jag ångrar inte att jag köpte bromsat släp och det känns definitivt som det var rätt val (inte dumt) för oss! Även om vi eg mestadels kör trädgårdssopor/sopor till tippen..

:)

• Gilla
PappasHammare och 5 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Har man behov av släpvagn är det bara dumt att köpa ett som man inte kan lasta mer än några hundra kilo på.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
G
Snigla Snigla skrev:
Jag är inte dum!
Vill påstå att "du är dum" som säger så..
Vilket man väljer är en smaksak!

När jag skulle ha tag på en egen släpvagn - och faktiskt skulle betala pengar för det.. fanns det inte i min värld att välja ett obromsat - trots vissa bekantas åsikter (de tyckte som du) om att "klart du ska ha ett obromsat - bara problem med bromsade" bla bla..

De kom inte med något tillräckligt bra "bevis" för att obromsat skulle vara bättre än bromsat..

Två kriterier.. hm nä.. tre kriterier hade jag
- Bromsat
- Galler
- Skulle rymma de vanligaste renoveringsköpen.. (som en "normal" gipsskiva typ)

Mitt val blev Fogelsta/Thule.. bromsad med galler 👍🤓

Och den har fungerat utmärkt sedan den inköptes (2013).
Men nu kommer den där delen som kanske skiljer "problemmässigt" (förr eller senare) gentemot en obromsad.. jag behöver se över bromsarna till nästa besiktning!

Vi har köpt nya däck en gång.. (kör inte på vintern, så vi använder bara sommardäck på) och förra året fick vi byta skiva/golv/board.. (var lite dålig/murken på ett hörn pga sopor som stått på kärran, otäckt, över vintern.. my mistake.. och när vi sedan köpte/körde betongplintar.. så knäckte vi skivan...så då fick vi bita i det sura äpplet och köpa en ny..)

Skönt att inte behöva fundera på när man får köra mer än 40.. skönt att kunna ställa vagnen som man vill och dra i handbromsen.. lastar man tunga saker så känns det säkrare att vagnen också bromsar... osv

(inte bara en gång man kört tungt)

Jag ångrar inte att jag köpte bromsat släp och det känns definitivt som det var rätt val (inte dumt) för oss! Även om vi eg mestadels kör trädgårdssopor/sopor till tippen..

:)
Suck har man behov av att lasta tungt så är det ju klart man köper ett bromsat släp..

Men visst är det bra att ha bromsar tycker säkert personen som körde denna båt också nuförtiden 🤪.

1780049456543.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men har man en bil som väger mer än 1500 kg i tjänstevikt och inte har behov att last mer än 500 kg så duger ett obromsat gott och väl.

• Gilla
Nicklick och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Suck har man behov av att lasta tungt så är det ju klart man köper ett bromsat släp..

Men visst är det bra att ha bromsar tycker säkert personen som körde denna båt också nuförtiden 🤪.

[bild]

Men har man en bil som väger mer än 1500 kg i tjänstevikt och inte har behov att last mer än 500 kg så duger ett obromsat gott och väl.
Hen borde inte köra båt om hen tror att man kör på land... ;)

Skämt å sido..

Det är ett val man gör bara - och inget av alternativen är "dumt". Mina kompisar som har obromsade är oftast nöjda med sina också (och har hyrt vagnar för annat de gånger de behövt/inte vågat...)

Men om man nu ändå ska lägga ut pengarna nån gång och köpa en ny släpvagn.. så kan man ju köpa något "rejält" på en gång (som funkar till det mesta).. för troligen köper man aldrig en ny igen!

Vi kör mest lätta saker på kärran, men sen har man de där fåtalet gånger.. då man åker iväg och hämtar ett gruslass/jordlass.. eller plintar.. som verkligen sätter kärran på prov - då var det bra att ha den där "rejäla" kärran :)

Men vi har lärt oss begränsningen.. när vi hämtade jord för några år sedan så betalade man för "ett lass".. och det var upp till en själv och välja när man tyckte att kärran var "full".. det var ett intressant val (hjärnan, nerverna, plånboken och kärran hade rediga diskussioner).

Vi gjorde bara "det" valet EN gång..
...nästa gång vi hämtade var vi inte lika giriga haha

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.