Har haft ett obromsat Brenderup sen 2008 med höga lämmar (har inte tippfunktion).
Otroligt nöjd. Har varit ngt glapp i elen någon gång som fick åtgärdas, annars inget.

1780054512036.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar snart bli dags att se över däck och flakboard som börjar murkna lite i hörnen, men det känns ok efter 18 års anvädnning och stått utomhus (iofs med kapell på flaket) under hela den tiden.

Enda abret är väl att det är reggat som max 650 kg (modellen klara 750) pga den bilen jag hade när det inköptes. Får väl erkänna att jag kört med överlast någon gång då och då, nuvarande bilen klarar ju 750 (maxvikten för obromsat) utan problem.
De höga lämmarna tycker jag är suvveränt; Ett bra mellanting mellan gallersläp och ett vanligt med låga lämmar: Man kan lasta skräp till ÅVC, ris mm lättare, men behöver inte ta av galler osv om man skall till byggahndeln och köpa virke (spänner det ovanpå lämmarna eller tar bort fram/bak och lägger det på flaket (lämmarna spänns fast ovanpå lätt)

Redigerat:
  • Gilla
Jonas928 och 2 till
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
Vilken bil ska du dra släpet med? Något som ibland förbises med obromsade släp är att om släpet är lastat och bilens tjänstevikt är mindre än dubbla släpets totalvikt så är hastigheten begränsad till 40 km/h. Dvs, ett lastat 750 kg obromsat släp kräver en bil med tjänstevikt på minst 1500 kg för att få köras i 80 km/h. Detta kan alltså vara ett argument för ett bromsat släp istället. Se nedan info från transportstyrelsen:

Du får köra i högst 80 km/tim med
  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
högst 40 km/tim med
  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (till exempel styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

[länk]
I nuläget kör vi en Toyota Avensis , tjänstevikt på 1550 kg så där klarar vi oss. Men jag upptäckte nyligen att denna bil endast har en dragvikt på 500 kg. Undrar hur många gånger man kört överlastad..
Så där har vi något som kanske talar för Neptun släpet som i.o.m sin lägre vikt tillåter 60kg mer last? Eller såklart ett bromsat släp men då håller vi ingen låg budget

A andersmossing skrev:
Vi har en Neptun N7- 253 PRO, alltså den lite kraftigare varianten. Helt ok och jag har inte upptäckt några brister efter mina 6 mån som ägare. Möjligen få fästpunkter (6 st) som sitter inne i vagnen. I övrigt öppningsbara lämmar fram och bak och topp funktion.

Råder dig att titta på den kraftigare. Praktiken du tittar på upplevde jag som klent dimensionerad. Funkar kanske till det allra enklaste, men känslan var att den var klent byggd.
Kan du återkomma om 16 och 26 år och tala om hur kärran fungerar över tid?
G Greger_08 skrev:
Suck har man behov av att lasta tungt så är det ju klart man köper ett bromsat släp..

Men visst är det bra att ha bromsar tycker säkert personen som körde denna båt också nuförtiden 🤪.

[bild]

Men har man en bil som väger mer än 1500 kg i tjänstevikt och inte har behov att last mer än 500 kg så duger ett obromsat gott och väl.
Man behöver inte ha behov av att lasta speciellt tungt, tänk dej bara att man renoverar en begagnad kåk själv. Det är inte så tryggt att köra tex 490 kg gipsskivor på ett obromsatsläp, och delar av året( i halka) är det rent av farligt att åka omkring med 490kg i 80 knyck om man inte har bromsar på kärran.

• Gilla
Nicklick och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man behov av släpvagn är det bara dumt att köpa ett som man inte kan lasta mer än några hundra kilo på.
Om man inte råkar ha en bil med väldigt begränsad förmåga att dra släp.( Isåfall är det nog bättre att hyra eller låna släp iofs)

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men om man nu ändå ska lägga ut pengarna nån gång och köpa en ny släpvagn.. så kan man ju köpa något "rejält" på en gång (som funkar till det mesta).. för troligen köper man aldrig en ny igen!
När man som jag haft egen bromsad kärra i ungefär ett kvartssekel tänker jag att det börjar på att vara dax att fundera på ett byte om man ska ha ett problemfritt släpvagnsägande även de kommande 25 åren av sitt liv..
En bra kärra verkar iofs kosta 30-40 tusen nu men man får nog iprincip tillbaka pengarna man betalade för den gamla då runt millennieskiftet om den är nybess med ny flakskiva.

• Gilla
Nicklick och 2 till
  • Laddar…
J
Jag insåg precis att släpet jag har är ett 2270U så jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter då det verkar vara ungefär samma släp som du tittar på. Jag köpte det 2008 när vi köpte huset och kravspecifikationen var enkel: billigaste släpet som man får plats med en byggskiva på.

Och billigt är det, i alla hänseenden. Plåten är tunn, lämlås och annat är klent. Elsystemet är tråkigt med sina snabbkopplingar som säkert går kvickt att få ihop på fabriken, men tyvärr började de glappa efter en 7-8 år.

En fördel med 2270 är att flaket är 2700mm istället för 2530. Det innebär att även 260-gipsskivor går på.

Ett obromsat släp är inte underhållsfritt och följande har jag blivit tvungen att fixa över åren:
  • Ny belysning med 13-polig kontakt och en ordentlig skarvbox istället för snabbkopplingar (~1500 kr).
  • Bättre lämlås (~200 kr).
  • En uppsättning däck pga torrsprickor (~800 kr). Medföljande däck är inte de bästa men de höll i 14 år iallafall.
  • Ny flakskiva (~1500 för ca 10 år sedan). Jag rekommenderar ett kapell, det sparar skivan enormt. Köpte ett specialsytt så kallat kartonglock från https://anhaengerplanen-24.de/ i mycket bättre kvalite än Thules egna kapell.
  • Nya hjullager. Detta verkar vara en svag punkt och vid ungefär var tredje besiktning (~6 år) får jag nedslag på dåliga hjullager. Ett par nya SKF kostar knappt 600 på Amazon, till det kommer ett par timmars jobb med att byta dem. Jag gör det själv på garageuppfarten.

Förutom detta så har också nedanstående (som inte är direkt underhåll) åtgärdats:
  • Nya skärmar, inte för att de var dåliga från början utan för att bekanta som inte får låna släpet längre tyckte att de var bra att använda som fotsteg. Plastskärmar tål inte detta, de knäcks i infästningen.
  • Nytt stödhjul pga akut tankspriddhet kombinerat med brådska och fartgupp.
  • Vinterhjul. Inte en underhållsåtgärd egentligen, men det är praktiskt att kunna köra släpet på vintern också.
Trots ovan har det fungerat i alla år. Det har gått åtskilliga vändor till tippen och bygghandeln. Det har transporterat motorcyklar, mopeder, IKEA-möbler, vedlass, gruslass och diverse annat. I dagsläget är det besiktat, trafiksäkert och helt men visst ser det slitet ut. Ett varmgalvat släp i ett par prisklasser upp hade säkert sett bättre ut.

Om jag skulle ha köpt ett nytt släp idag hade jag definitivt satsat på ett bromsat. Främst på grund av att man blir något begränsad i bilvalet med ett obromsat släp men även på grund av att man kan köra tyngre lass. Sist jag bytte bil köpte jag en modell större än vad jag egentligen behövde för att komma över 1500 kg tjänstevikt och prisskillnaden där hade nog egentligen kunnat betala ett bromsat släp av god kvalite och lite till. Förvånansvärt många hyfsat stora bilar låg under 1500 kg när jag skulle byta bil sist.

Sammanfattningsvis så får det obromsade bli kvar så länge som det inte kostar några större pengar i underhåll, det funkar som sagt bra nog för mina behov och det har ändå varit relativt problemfritt i och med att jag kan skruva själv. Dödsstöten blir antagligen när besiktningen eller ett väl optimistiskt gruslass underkänner axeln, det blir för dyrt att byta i förhållande till släpets värde.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När man som jag haft egen bromsad kärra i ungefär ett kvartssekel tänker jag att det börjar på att vara dax att fundera på ett byte om man ska ha ett problemfritt släpvagnsägande även de kommande 25 åren av sitt liv..
En bra kärra verkar iofs kosta 30-40 tusen nu men man får nog iprincip tillbaka pengarna man betalade för den gamla då runt millennieskiftet om den är nybess med ny flakskiva.
Är det så dyrt med nya släpvagnar idag? 😳 (iof beror det ju lite på vad man köper för storlek och modell antar jag hehe)

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
Typ av släp beror väl på behov.

För mig så är ett bromsat 1000kg onödigt då jag kan låna ett, och dessutom får inte bilen dra det på ett vanligt körkort.

Så jag kollar ibland på ett obromsat 750kg, det är betydligt billigare och duger till det mesta.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Varför skulle ett bromsat släp vara så mycket jobbigare?
Jag har haft mitt bromsade Fogelsta i 18 år. Inför varje besiktning (vartannat år) så har jag vid samband med hjulskiftet testat bromsarna. Justerat kanske lite på skuvarna på trummorna.

Sen för två år sedan så nämnde de vid besiktningen att bromsarna tar lite snett men det var fortfarande ok men det borde kollas.. Detta glömde jag bort men så i våras så gjorde jag som vanligt, testade och justerade men fick det inte att bli jämt.... Kom då ihåg den tidigare anmärkningen. Öppnade trummorna och hittade att ett belägg var slut. Så köpte nya och monterade. Beläggen fanns på hyllan på Mekonomen så bytet gick snabbt.
Total effektiv arbetstid kanske 1.5 timme, inkl inköp. Så det inklusive det lilla extra jobbet varje år vid hjulskiftet blir det kanske 15 minuter per år.
Är det förmycket?

N Nicklick skrev:
denna bil endast har en dragvikt på 500 kg. Undrar hur många gånger man kört överlastad..
Då kanske det skulle vara bra att ha ett bromsat för att hjälpa bilen lite extra?

Eller kanske skippa dessa stora släp och köp ett sånt litet "skottkärresläp" som inte kostar speciellt mycket. Visst du får inte med dig något större men du kan ju ändå inte dra....

• Gilla
Nicklick och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan du återkomma om 16 och 26 år och tala om hur kärran fungerar över tid?
Absolut, inga problem. Men påminn mig gärna, lär nog glömma.

Jag förstår frågeställaren. Det är klart det finns användning för billigare, enklare vagnar. Det funkar för mig i vart fall. En vanlig svenne, med en vanlig bil och vanlig villa. Känner mig inte begränsad alls.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N Nicklick skrev:
Men jag upptäckte nyligen att denna bil endast har en dragvikt på 500 kg. Undrar hur många gånger man kört överlastad..
Så där har vi något som kanske talar för Neptun släpet som i.o.m sin lägre vikt tillåter 60kg mer last? Eller såklart ett bromsat släp men då håller vi ingen låg budget
Du menar att obromsat släp är begränsat till 500kg? Det är något helt annat än att dragvikten är begränsad till 500kg (vilket låter fullständigt orimligt för en så stor bil som en Avensis).

De obromsade popnitade kärrorna i bockad plåt duger enbart till lättare skrymmande prylar som av sin storlek inte får plats i bilen. De är riktigt smidiga. Men har du behov av att lasta "flera hundra kilo" på kärran regelbundet så bör du istället se dig om efter en begagnad bromsad kärra.

Jag har en sån obromsad kärra inom familjen, morsan använder den till att få med sig all packning och alla sina blommor när hon flyttar mellan lägenheten och sommarstugan varje vår och höst, till det funkar den perfekt.
Men det räcker med att kasta på 10 säckar blomjord på den så märker man direkt hur olämplig den är att frakta tyngre saker på.

Jag har även en bromsad gammal Fågelsta med totalvikt 1300kg som lastar 1000kg lagligt, lägger man på ett rågat lass matjord eller grus på den så märker man hur extremt mycket styvare hela konstruktionen är, den flexar inte 1 mm nån stans o går som en gokart efter bilen.

Var sak har sitt användningsområde.
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att lasta upp den obromsade kärran i närheten av 750kg o ge mig ut på vägarna, även om det på papper är fullt lagligt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
En stor fördel med tyngre släp och körkort därefter är ju att man slipper alla snåla "jag behöver ju inget släp, jag kan ju låna x's släp" eftersom dessa oftast också är för lata och snåla för att ta utökat eller BE.

Släpet står snyggt i carporten hemma och lastas med diverse sorterat efterhand, när det blir för fullt eller man behöver det till annat kör man en vända om tippen. Mycket bättre än det förra där diverse grannar, vänner och släktingar fick en glimt i ögonen när de såg släpet :-)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är det så dyrt med nya släpvagnar idag? 😳 (iof beror det ju lite på vad man köper för storlek och modell antar jag hehe)
Vill man ha 1300 eller 1500kg axel får man nog räkna med att en svensk helsvetsad kärra har en prislapp >40 000kr
Självklart kan man köpa ett billigt enkelt obromsat poppnitat importsläp om man står ut med dess begränsningar, jag gör inte det.
Är inte intresserad av att varken meka med släpkärran eller att byta släp oftare än vart kvartssekel, det är fullt tillräckligt att byta den lampa eller lampglas som ev gått sönder innan det är besiktnings dax för mig.

• Gilla
Nicklick och 1 till
  • Laddar…
Köpte precis en ny obromsad 750-kärra från Respo. Med bladfjädring. Kört fulla lass med jord och täckbark och kärran märks inte bakom bilen. Inga ryck eller skakningar. Varken tom eller lastad.
Kommer mestadels bara användas som sopcontainer så jag behöver inte tänka på bromsarna som jag får göra med boggihästtransporten.

*Jag har BE och bilen får dra 2 ton om jag vill *

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har en äldre bromsad vagn. Ca 1.3X2.7 i flakmått.

Hade jag fått designa mitt eget släp så hade det haft 1.35X2.75 i flakmått, 1300 totalvikt och 1000 lastvikt. Måtten är anpassade så att det precis ska gå dit en asfaboard på längden och det ska få plats uppfällbara lastöglor på båda sidorna om lastade skivor

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.