Hej!
Nu är det dags för nästa fråga, denna gång om elen till belysningen. Monterade nya positionsljus fram då de gamla var spruckna. Allt gick bra och de lyser, men rör man ”huvudkabeln” under släpet så slocknar dessa. Båda sidorna beter sig på samma sätt men påverkar inte ljusen bak.
Jag tror att felkällan är glapp i dessa kontakter (snabbkoppling? Bild 1) då det lyser när jag trycker hårt på dessa, men slocknar när jag släpper. Har öppnat och rengjort men utan förbättring. Nu är frågan, vågar jag klippa kablarna och flytta de ett snäpp för att få bättre kontakt? Hur tätar jag då sidan av sladden som blir öppet? Eller ska jag tvinna ihop och köra på krympslang?
Nu är det dags för nästa fråga, denna gång om elen till belysningen. Monterade nya positionsljus fram då de gamla var spruckna. Allt gick bra och de lyser, men rör man ”huvudkabeln” under släpet så slocknar dessa. Båda sidorna beter sig på samma sätt men påverkar inte ljusen bak.
Jag tror att felkällan är glapp i dessa kontakter (snabbkoppling? Bild 1) då det lyser när jag trycker hårt på dessa, men slocknar när jag släpper. Har öppnat och rengjort men utan förbättring. Nu är frågan, vågar jag klippa kablarna och flytta de ett snäpp för att få bättre kontakt? Hur tätar jag då sidan av sladden som blir öppet? Eller ska jag tvinna ihop och köra på krympslang?
Klipp bort det där åbäket till "skarv" och så skarvar du ihop sladdarna med såna "krympskarvar" som sluter helt tätt..... Jag använder själv en variant som heter Duraseal, men det finns många med samma/liknande funktion.
https://www.swedol.se/krympskarvhylsa-duraseal-forpackning-100-st-pg-1001227.html
https://www.swedol.se/krympskarvhylsa-duraseal-forpackning-100-st-pg-1001227.html
Tackar, då kör vi på detta istället. Vet du varför man använt snabbkopplingar från början? Fyller de någon funktion mer än att vara ”snabbt”?K Kasken skrev:
Snabbkopplingar förenat med kopparklädda aluminiumkablar är billigt, men som gjort för att inte fungera i längden.
Snabbt och billigt är ju melodin i dagens samhälle, låga inköpspriser och snygga kvartalsrapporter är allt som spelar roll.Benjamin Pålsson skrev:
Väldigt få tillverkare alls idag som bygger saker för att de "ska hålla", bara det funkar garantitiden ut......
Ok, tackar så mycket!
Ska göra ett försök. Min kontakthylsa sitter dumt nog inuti en sluten fyrkantbalk och kan endast nås genom en ursparning i balken såvitt man inte drar ur hela kabelstammen ändå från släpvagnskontakten till till aktern. Försöker att bara ta bort den och flytta den någon halvcentimeter så att den får ny kontakt (antar att den bara biter igenom tåtarna?).
Ska göra ett försök. Min kontakthylsa sitter dumt nog inuti en sluten fyrkantbalk och kan endast nås genom en ursparning i balken såvitt man inte drar ur hela kabelstammen ändå från släpvagnskontakten till till aktern. Försöker att bara ta bort den och flytta den någon halvcentimeter så att den får ny kontakt (antar att den bara biter igenom tåtarna?).
Spännande lösning. Värt ett försök men risk finns att själva kopplingen är ärjad. Finns det lite dragmån i kabeln hade jag försökt lirka ut och sätta dit skarhylsa. Känns mycket stabilare och vad jag förstått mindre risk för glapp enligt tidigare kommentarer.Pen skrev:
Ok, tackar så mycket!
Klicka här för att svara