Hej!

Nu är det dags för nästa fråga, denna gång om elen till belysningen. Monterade nya positionsljus fram då de gamla var spruckna. Allt gick bra och de lyser, men rör man ”huvudkabeln” under släpet så slocknar dessa. Båda sidorna beter sig på samma sätt men påverkar inte ljusen bak.
Jag tror att felkällan är glapp i dessa kontakter (snabbkoppling? Bild 1) då det lyser när jag trycker hårt på dessa, men slocknar när jag släpper. Har öppnat och rengjort men utan förbättring. Nu är frågan, vågar jag klippa kablarna och flytta de ett snäpp för att få bättre kontakt? Hur tätar jag då sidan av sladden som blir öppet? Eller ska jag tvinna ihop och köra på krympslang?
 
  • Hand håller två svarta elkablar kopplade med en blå snabbkoppling under ett släp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat positionsljus på ett släp, monterat på metallram, fotograferat mot en bakgrund av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kasken skrev:
Klipp bort det där åbäket till "skarv" och så skarvar du ihop sladdarna med såna "krympskarvar" som sluter helt tätt..... Jag använder själv en variant som heter Duraseal, men det finns många med samma/liknande funktion.

[länk]
Tackar, då kör vi på detta istället. Vet du varför man använt snabbkopplingar från början? Fyller de någon funktion mer än att vara ”snabbt”?
 
Snabbkopplingar förenat med kopparklädda aluminiumkablar är billigt, men som gjort för att inte fungera i längden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Snabbkopplingar förenat med kopparklädda aluminiumkablar är billigt, men som gjort för att inte fungera i längden.
Så en billig lösning alltså. Har aldrig sett det innan men är kanske vanligt på nyare släp.
 
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
Så en billig lösning alltså. Har aldrig sett det innan men är kanske vanligt på nyare släp.
Snabbt och billigt är ju melodin i dagens samhälle, låga inköpspriser och snygga kvartalsrapporter är allt som spelar roll.

Väldigt få tillverkare alls idag som bygger saker för att de "ska hålla", bara det funkar garantitiden ut......
 
  • Gilla
Benjamin Pålsson och 1 till
  • Laddar…
Nu är allt skarvat med krymphylsa + krympslang och fungerar perfekt! Tack för goda råd.
 
  • Krympslang över skarvat kabel i hand, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
Nu är allt skarvat med krymphylsa + krympslang och fungerar perfekt! Tack för goda råd.
Jag har sånt till mitt släp för högt monterade bakljus. Väldigt pålitliga kopplingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benjamin Pålsson
  • Laddar…
Jag har precis en sådan där blå sockerbit som glappar i min hästtransport. Men hur får man isär den?
 
Pen Pen skrev:
Jag har precis en sådan där blå sockerbit som glappar i min hästtransport. Men hur får man
In med en flat mejsel i skarven och bänd. Om du ändå skall byta till skarvhylsa så klipp bara bort.
 
Ok, tackar så mycket!

Ska göra ett försök. Min kontakthylsa sitter dumt nog inuti en sluten fyrkantbalk och kan endast nås genom en ursparning i balken såvitt man inte drar ur hela kabelstammen ändå från släpvagnskontakten till till aktern. Försöker att bara ta bort den och flytta den någon halvcentimeter så att den får ny kontakt (antar att den bara biter igenom tåtarna?).
 
Pen Pen skrev:
Ok, tackar så mycket!

Ska göra ett försök. Min kontakthylsa sitter dumt nog inuti en sluten fyrkantbalk och kan endast nås genom en ursparning i balken såvitt man inte drar ur hela kabelstammen ändå från släpvagnskontakten till till aktern. Försöker att bara ta bort den och flytta den någon halvcentimeter så att den får ny kontakt (antar att den bara biter igenom tåtarna?).
Spännande lösning. Värt ett försök men risk finns att själva kopplingen är ärjad. Finns det lite dragmån i kabeln hade jag försökt lirka ut och sätta dit skarhylsa. Känns mycket stabilare och vad jag förstått mindre risk för glapp enligt tidigare kommentarer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.