Håller på att planerar våran grund som vi skall gjuta ca 130m². Har lite funderingar om hur man bör placera rören för den vattenburena golvvärmen. Vissa föredrar över armering, andra under armering. Kanske finns någon här som har erfarenhet av detta?????

Det finns faktiskt en tråd om detta som jag inte hittar just nu - vill minnas att alternativen utreddes rätt noggrant där. Det borde gå att goggla på slang och armering och hitta något.

Funktionsmässigt är det ingen skillnad. Beroende på vilket förläggningsätt man väljer så blir det mest naturliga valet endera. Följer man länken så ser man på bilderna att man valt en fästskena för slangarna och då blir det att ha armeringsmattan ovanför. Väljer man att använda färdiga markisoleringsskivor med nedfrästa spår för slangen så hamnar armeringen även där ovanför. Själv har jag erfarenhet av båda varianterna. Ena gången hade jag LK-skivor med spår. Armeringsmatta ovanför. Nu senast najade jag fast slangen ovanpå armeringen. Kan inte säga att det ena är bättre det andra utan det beror som sagt på bl.a hur förutsättningarna är där slangen ska gjutas in, budget, förläggningssätt etc etc.

Snailman
Jag har läst att om man lägger dem mer ytligt så sprids värmen effektivare uppåt än om man lägger dem djupare ner, och jag antar att nedfråsta i isoleringen som nämndes här är mest ineffektivt, givetvis beror det även på vilken tjocklek man gjuter.

Själv skulle jag lägga den under armeringsmattorna. I stort sett alla de villagrunder jag kollat på, (något tiotal) har gjort så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.