Byggahus.se

Slang till pumpbrunn har fryst

1. D
    Medlem · Nivå 11
    Om jag inte upptäckt att röret fryst och att pumpen gick så hade pumpen till slut gått sönder. Pumpen är en Flygt för 4000 kr.

Eftersom jag bara har 70mm att ordna fall på så kan det bli svårt.

Jag funderar på att koppla pumpen till ett dräneringsrör som går till den andra pumpbrunnen.

Jag får då strunta i pem och istället tex köra på

https://www.rinkabyror.se/artikel/gul-slang-1-2-x-25m/

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Tveksamt om det är bra. är det ett rent dränrör som har med dräneringen att gör så gör det inte, drän kan fyllas upp, är det ett helrör :D med direktfall till den andra brunnen så går det bra, har du tagit bort backventilen i pumpen, om inte så står vatten kvar upp till knät och fryser, den ska inte finnas med

3. D
    Medlem · Nivå 11
    Tror inte det satt någon backventil monterad när köpte den. Har för mig att den låg kvar i kartongen. Jag har iaf inte monterat någon.

Det är fall direkt till brunn nr 2. Dränröret ligger i en sågad ränna i berget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    050C58CF-AA5F-44FA-8A50-1552F90C1ABA.jpeg

4. D
    Medlem · Nivå 11
    Med dragtråd kanske jag till och med kan dra den nya slangen hela vägen fram till den andra brunnen.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Blir det vatten i rännan så fryser det och bygger upp en isklump runt röret som i sin tur isar ner det , även invändigt. Det bästa är att få till ett fall på din nuvarande slang, blir till att spika upp en nedförsbcke med brädor och fästa slangen på den, kan du få till en lite skarpare böj neråt på slutet, och då ska den slut i luften så det blir fritt fall ut. Höjdskillnad botten på brun och utlopp på slang ?

6. D
    Medlem · Nivå 11
    Botten på brunnen är lägre än utloppet.

Jag får väl dra en värmekabel i den nya slangen som går till brunn två.

Ingen nytta med att spika bräder på ett utrymme som är 70mm. Tänk dig ett regelverk med bärlinorna och golvreglar.

7. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Blir väl 1% i lutning om du har 1cm per 100cm.

8. J
    Medlem · Nivå 11
    Då kan du få en bakåtsträvande hävert, det beror helt på hur högt första knät är under altanen,,om den är högre än utloppet så kommer vattnet att rinna ut och en del gå tillbaka till brunnen , men inte mer än den bit som sticker upp
    Som säkerhet då,men du kan kanske fixa det till sommaren, onödigt om du kan klara dig utan

9. D
    Medlem · Nivå 11
    När man räknar på det så har jag ju egentligen bara 38mm

70 - 32 (PEM 32) = 38mm