Hejsan

Någon som tips på bra och prisvärd slang att bygga en egen poolvärmare av?

Någon sade att man bör ha lika många m2 poolvärmare som man har m3 poolvatten.
Poolen i fråga rymmer knappt 12m3, så det skulle innebära 12m2 poolvärmare, dvs t.ex. 3x4m. Om man då antar att slagen har en dia av 20mm, så ger det att man behöver 600m slang. (4*3/0,02). Vad säger den samlade kompetensen och erfarenheten om det? :)

PEM-slang är väl vad de flesta använder... Jag har sett någon som använt sån "bevattningsslang" också som är lite tunnare.

Jula's poolvärmare kanske vore något? Den är ju färdig, men kanske blir billigare att köpa slang?

Nja, 700 spänn för motsvarande 13m slang e ju ofantligt dyrt, även om det följer med ett par kopplingar ;)

Ser ut som det får bli pem-slang för mig med :)

Den samlade kompetensen säger att om du vill ha varmt i poolen, köp en värmepump....

MathiasS skrev:
Den samlade kompetensen säger att om du vill ha varmt i poolen, köp en värmepump....
Njae, nu var det den samlade kompetensen kring solvärme till vilken min fråga vände sig ;) Det finns flera anledningar till att jag inte planerar köpa en värmepump till poolen. Nog för att en sådan säkert är mest effektiv när det är som varmast ute. Men, dels har vi inte höga krav på värme i poolen, det räcker att det är varmt under den varmaste delen av året och de varma dagarna. Sedan tror jag nog att solvärme räcker rätt långt, särskilt med tanke på att svärfar värmer allt vatten till huset ca 6 månader om året med enbart sol. Det är så klart en fråga om tillräcklig area, och det är ju just det min andra fråga i grund och botten handlar om.

Just nu eldar vi med pellets året om, jag kopplar ju hellre in mig på den än köper en värmepump som mest bara pajar ;) och framgent är det planerat solceller även till huset och då känns det ju helknas att köpa värmepump till poolen.

Och sist men inte minst, ju mer oberoende man kan göra sig av eloligarkerna, desto bättre ;)

• Gilla
Fsund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.