7 973 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Slang med FK bakom taklist
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Han skrev "knappt", inte "osynlig" för det ska framgå att det finns en kabel där, åtminstone på nära håll.
För övrigt tycker jag reglerna är ganska slappa på detta område. Man borde kräva antingen att dokumentera förläggningen eller bättre metoder för skydd av dolda ledningar.
För övrigt tycker jag reglerna är ganska slappa på detta område. Man borde kräva antingen att dokumentera förläggningen eller bättre metoder för skydd av dolda ledningar.
Bo.Siltberg, men du menar alltså att spikskydd krävs på fk med slang, om det är ett "oväntat" ställe? Du skrev så förut men jag vill bara kolla, ibland blir man lite osäker på om det är kabel eller fk det pratas om här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är så jag tolkar utformningen av reglerna ja, detta eftersom en löst lagd slang/kabel få snedda i väggen och passera reglar där det inte finns några dosor i linje. Annars skulle det krävas spikskydd även där fast förlagd slang passerar reglar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Att saker inte är enligt praxis är ett argument som inte är helt att förakta. Det finns mycket som är tillåtet (läs: ej uttryckligen förbjudet), men som ej tillhör praxis och därför ej heller utförs. Ett exempel är ju lös kabel i vägg. Det är tillåtet, men det strider mot alla elektrikers egna yrkesheder så det är få som använder sig av det förläggningssättet.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Klicka här för att svara