SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Obildade människor, det ska ju vara en död höna i 3-kammarbrunnen!
Om man så hava kan och inte har regelbunden slamtömning är det nog ingen dum ide, dock brukar de flesta kommuner ordna årlig slamtömning så jag tror inte att varken roadkill eller hönor är bra eller nödvändiga i dagens avlopp.
 
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Obildade människor, det ska ju vara en död höna i 3-kammarbrunnen!
Inte enligt våran Röris han föredrog katter o grävlingar😂
 
Rejäl skrev:
Inte enligt våran Röris han föredrog katter o grävlingar😂
Frågan är väl om det snabbar på nedbrytningen eller varför sånt förekommer?
 
P
F fribygg skrev:
Frågan är väl om det snabbar på nedbrytningen eller varför sånt förekommer?
Ja det snabbar på nedbrytningen då dom är döda förhoppningsvis innan man slänger i dom🙈
 
C
Rejäl skrev:
Men avloppsbrunnen luftas inte genom luftningen i huset
Jo, brunnen skall luftas genom huset, annars får man potentiellt dålig lukt i marknivå.
Luften skall gå in genom avluftningen i infiltrationen och ut på taket om allt funkar som det skall.
 
P
C cpalm skrev:
Jo, brunnen skall luftas genom huset, annars får man potentiellt dålig lukt i marknivå.
Luften skall gå in genom avluftningen i infiltrationen och ut på taket om allt funkar som det skall.
Hur ska det gå till om du tex. har 30 m liggande ledning med 1cm fall per meter innan du ens kommer fram till huset med ett antal böjar?
Jag har luftning vid tanken samt att markbädden är luftad..
Sedan är huset luftad i mitten av huset vid toa stammarna, så det är säkert uppemot 40m rör i marken plus 5-6m rör innan man är på taket inte rimligt att det blir en fungerande luftning på så lång ledning..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Sitter en liten ventilhuv på trekammarbrunnens betonglock.
Huvudsaken är väl att det finns tillförsel av luft för nedbrytningsprocessen och i slutet av infiltrationen, men även en på taket för att avloppet ska rinna på fint. Helgarderat.😎
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C
Rejäl skrev:
Hur ska det gå till om du tex. har 30 m liggande ledning med 1cm fall per meter innan du ens kommer fram till huset med ett antal böjar?
Man får skilja på den avluftning som behövs för att förhindra vacuum vid spolning, och den luftning som kontinuerligt skall syresätta markbädden/infiltrationen och brunnen och transportera bort dålig lukt (fastän det är samma rör).

I viloläget skall det inte finnas några vattenlås mellan avluftningen på markbädd/infiltration och avluftning på taket så att det kan cirkulera luft den vägen genom hela systemet.

Skematisk avloppsvattenledning, dagvattenrör, lutning, inspektionsschakt, anslutning, siktanordning, husgrund, rensning, ledningsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.