Det går ju att ta en läkt och känna på slamkakan om man så villC cpalm skrev:Ja, det skall nog mycket till innan brunnen blir full av bottenslam.
Begriper dock inte hur man skulle kunna bedöma nivån genom att titta ner i brunnen? Vattnet är ju inte direkt klart och fint... 🙄
Man läser ofta att vi slamtömmer på tok för ofta, men såna är ju kommunens regler av någon anledning.
Ja 3 kubik är ju 3000liter för de går ju inte på vikt.C cpalm skrev:Ja, det skall nog mycket till innan brunnen blir full av bottenslam.
Begriper dock inte hur man skulle kunna bedöma nivån genom att titta ner i brunnen? Vattnet är ju inte direkt klart och fint... 🙄
Man läser ofta att vi slamtömmer på tok för ofta, men såna är ju kommunens regler av någon anledning.
3000 liter/ 365 = 8,2 liter om dagen
Är man 2 i hushållet så ska man då fylla en hink på 4,1 liter om dagen undrar om ens en häst klarar det.
I dessa tider med miljö tänk så borde alla ha tömning vartannat år, kanske till och med vart 3 ske år.
Det räcker väl med två toabesök? Dessutom förekommer det att gråvatten också går dit. Så är det hos mig.S Stegväxellåda skrev:
Kommunen där vi har fritidshuset kör även där tömning av sommarhus i dec-jan. Jag har försökt förstå logiken då det är perioden då merparten inte är på plats och risken för snö med problem. Däremot står det bara att brunnen ska vara utmärkt, inget annat, samt att de har foton som jag förstått det.
Hade man istället kört sommarhus under perioden när inte snö var något problem hade tillgänglighet inte varit något problem. Och istället tömt permanentboende där det finns folk på plats och förhoppningsvis har rutiner för snöröjning.
Är det någon här som ser logiken eller det kanske är en "uppfinnaren i Sundbyberg?
Hade man istället kört sommarhus under perioden när inte snö var något problem hade tillgänglighet inte varit något problem. Och istället tömt permanentboende där det finns folk på plats och förhoppningsvis har rutiner för snöröjning.
Är det någon här som ser logiken eller det kanske är en "uppfinnaren i Sundbyberg?
Nya förslag från utförare
Vet inte vilken del av kroppen man tänker⁹ med
Jag har bara 15 mil enkel väg,det finns dom i området som har uppåt 100 mil
Hej,
vi kan be chauffören ringa innan tömning om ni skulle vilja beställa det. Vid avisering innan ankomst så tillkommer en extra avgift.
Annars har ni möjlighet att avboka denna tömning och beställa en tömning senare på året.
Tack för er förståelse.
Med miljövänlig hälsning
Vet inte vilken del av kroppen man tänker⁹ med
Jag har bara 15 mil enkel väg,det finns dom i området som har uppåt 100 mil
Hej,
vi kan be chauffören ringa innan tömning om ni skulle vilja beställa det. Vid avisering innan ankomst så tillkommer en extra avgift.
Annars har ni möjlighet att avboka denna tömning och beställa en tömning senare på året.
Tack för er förståelse.
Med miljövänlig hälsning
Men du kan ju boka senare på året då snö inte är problem, eller finns det andra problem för tömning?keneri1960 skrev:
Nya förslag från utförare
Vet inte vilken del av kroppen man tänker⁹ med
Jag har bara 15 mil enkel väg,det finns dom i området som har uppåt 100 mil
Hej,
vi kan be chauffören ringa innan tömning om ni skulle vilja beställa det. Vid avisering innan ankomst så tillkommer en extra avgift.
Annars har ni möjlighet att avboka denna tömning och beställa en tömning senare på året.
Tack för er förståelse.
Med miljövänlig hälsning
Vi är aldrig på plats vid tömning, det finns bara en "årets färgfläck" på brunnslocket att det blivit tömt.
När vi installerade på 80-talet och då en stuga som användes 30 dagar/år var kommentaren från kommunens kontrollant att med en brunn för 5-personers permanentboende så skulle den knappast behöva tömmas på många år, men regelverket var 1 gång/år.C cpalm skrev:
Vi hade lite problem i mitt förra nybyggda hus med att få igång förrutningsprocessen och det luktade fruktansvärt på tomten.C cpalm skrev:
Ringde rörläggaren som var i slutskedet av sin karriär 60+ och rådfrågade om vad det kunde bero på, blev lite häpen av hans svar: ni skiter för dåligt och då kommer inte processen igång ta en överkörd katt eller grävling o släng i så ska du får se på att det kommer igång😂
Jag vet folk som för länge sedan fick rådet att häva i ett par grepar hästskit och lite blod i 1a kammaren på en 3 kammarbrunn, inget jag själv har provat men det påminner lite om 60+ arens råd.Rejäl skrev:Vi hade lite problem i mitt förra nybyggda hus med att få igång förrutningsprocessen och det luktade fruktansvärt på tomten.
Ringde rörläggaren som var i slutskedet av sin karriär 60+ och rådfrågade om vad det kunde bero på, blev lite häpen av hans svar: ni skiter för dåligt och då kommer inte processen igång ta en överkörd katt eller grävling o släng i så ska du får se på att det kommer igång😂
Har man luftning över nock borde det ju inte behöva lukta avlopp på ens egen tomt utan det är väl grannar i vindriktningen som känner av ev lukt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 640 inlägg
Obildade människor, det ska ju vara en död höna i 3-kammarbrunnen!
Men avloppsbrunnen luftas inte genom luftningen i huset utan den är för att vattnet ska få fart, brunnar och markbäddar har sina egna luftningar…F fribygg skrev:Jag vet folk som för länge sedan fick rådet att häva i ett par grepar hästskit och lite blod i 1a kammaren på en 3 kammarbrunn, inget jag själv har provat men det påminner lite om 60+ arens råd.
Har man luftning över nock borde det ju inte behöva lukta avlopp på ens egen tomt utan det är väl grannar i vindriktningen som känner av ev lukt.
Hos oss så slamsuger dom inte helt rent utan det lämnas lite kvar på botten så att processen fortsätter snabbare efter tömning..
Redigerat av moderator:
