Är det rimligt att man får information om slamtömning i ett fritidshus 2024-01-18 med utförandedatum 2024-01-29 +/- 1 vecka.
Om man inte kan ordna tillträde blir det tömning senare med en tilläggsavgift på runt 500 kr
Om man inte kan ordna tillträde blir det tömning senare med en tilläggsavgift på runt 500 kr
Med snöläget som är nu bör man nästan alltid vara på plats för att snöröja fram till brunnenD Dilato skrev:
Argument från utförare:
Tack för att ni mejlar till oss om frågor gällande din slamtömning. Jag förstår att det dyker upp en hel del frågor gällande slamtömning nu när det denna vinter har snöat väldigt mycket. Men det som gäller för er del är att skotta fram anläggningen så att den är så framkomlig som möjligt, dvs runt och på. Vi har ett spann på vecka 5 +/- en vecka och det är för att det kan uppstå situationer som gör att vi blir något försenade. Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.
Ni kan avboka schematömningen vecka 5 om ni så vill och sedan beställa en tömning av anläggningen senare mot sommaren. Från vårat håll rekommenderar vi att ni tömmer den anläggningen minst en gång per år dels för eran säkerhet (så den inte går sönder) men också hållbarheten på anläggningen blir bättre med regelbundna tömningar.
Tack för att ni mejlar till oss om frågor gällande din slamtömning. Jag förstår att det dyker upp en hel del frågor gällande slamtömning nu när det denna vinter har snöat väldigt mycket. Men det som gäller för er del är att skotta fram anläggningen så att den är så framkomlig som möjligt, dvs runt och på. Vi har ett spann på vecka 5 +/- en vecka och det är för att det kan uppstå situationer som gör att vi blir något försenade. Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.
Ni kan avboka schematömningen vecka 5 om ni så vill och sedan beställa en tömning av anläggningen senare mot sommaren. Från vårat håll rekommenderar vi att ni tömmer den anläggningen minst en gång per år dels för eran säkerhet (så den inte går sönder) men också hållbarheten på anläggningen blir bättre med regelbundna tömningar.
Jag uppfattar detta som en möjlighet att slippa slamtömningen och dess kostnad om du avbokar schematömningen 29/1.keneri1960 skrev:
Argument från utförare:
Tack för att ni mejlar till oss om frågor gällande din slamtömning. Jag förstår att det dyker upp en hel del frågor gällande slamtömning nu när det denna vinter har snöat väldigt mycket. Men det som gäller för er del är att skotta fram anläggningen så att den är så framkomlig som möjligt, dvs runt och på. Vi har ett spann på vecka 5 +/- en vecka och det är för att det kan uppstå situationer som gör att vi blir något försenade. Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.
Ni kan avboka schematömningen vecka 5 om ni så vill och sedan beställa en tömning av anläggningen senare mot sommaren. Från vårat håll rekommenderar vi att ni tömmer den anläggningen minst en gång per år dels för eran säkerhet (så den inte går sönder) men också hållbarheten på anläggningen blir bättre med regelbundna tömningar.
För mig låter det som ett helt orimligt kort varsel för att åka och snöröja för en slambil som kanske kommer på utsatt datum.
Underförstått: Det som gäller för din del är att se till att det är skottat, körbart och klart vid varje tidpunkt från den 22/1 (dvs idag) - 5/2.keneri1960 skrev:
Jag skulle ha avbokat, när de nu erbjuder den möjligheten. Men när du senare bokar blir det gissningsvis en "budning" som kostar mer än ordinarie schemalagd tömning.
Hos oss har de rätt nyligen börjat med tvingande schemalagd tömning. Funkar sådär, sist kom de en vecka efter det aviserade tidsspannet. Men här kommer de på sommaren, så det är inget problem i praktiken.
Men till ett fritidshus kan man nog hoppa över en extra "budning" och hoppas att den ordinarie tömningen nästa år kommer att ske vid tillfälle då man inte behöver vara på plats och skotta.C cpalm skrev:Underförstått: Det som gäller för din del är att se till att det är skottat, körbart och klart vid varje tidpunkt från den 22/1 - 5/2.
Jag skulle ha avbokat, när de nu erbjuder den möjligheten. Men när du senare bokar blir det gissningsvis en "budning" som kostar mer än ordinarie schemalagd tömning.
Förmodligen ja, åtminstone här verkar det inte finnas någon aktiv uppföljning. Men det kan ju vara bra att notera att kommunen kräver tömning minst en gång per år oavsett om det är nödvändigt eller inte.F fribygg skrev:
Dock har vi tydligen ett fast schema här, dvs. den schemalagda tömningen sker samma tid på året varje år. Men det kanske varierar mellan olika kommuner.
Här har det också varit schemalagdtömning hitills.C cpalm skrev:Förmodligen ja, åtminstone här verkar det inte finnas någon aktiv uppföljning. Men det kan ju vara bra att notera att kommunen kräver tömning minst en gång per år oavsett om det är nödvändigt eller inte.
Dock har vi tydligen ett fast schema här, dvs. den schemalagda tömningen sker samma tid på året varje år. Men det kanske varierar mellan olika kommuner.
Har jag fel när jag tolkar det som om TS erbjuds att avstå tömningen?'Är det entreprenören eller kommunen som erbjuder den möjligheten?
Du kan även begära tömning vartannat år, såvida ni inte är många i familjen.keneri1960 skrev:
Det är omöjligt att för 2 personer att fylla en 3 kammarbrunn på 3m3 under ett år.
Än mindre i ett fritidshus.
Fråga på kommun så tjänar ni lite pengar.
Ja, det skall nog mycket till innan brunnen blir full av bottenslam.S Stegväxellåda skrev:
Begriper dock inte hur man skulle kunna bedöma nivån genom att titta ner i brunnen? Vattnet är ju inte direkt klart och fint... 🙄
Man läser ofta att vi slamtömmer på tok för ofta, men såna är ju kommunens regler av någon anledning.
