Är det rimligt att man får information om slamtömning i ett fritidshus 2024-01-18 med utförandedatum 2024-01-29 +/- 1 vecka.
Om man inte kan ordna tillträde blir det tömning senare med en tilläggsavgift på runt 500 kr
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej naturligtvis inte.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för tillträde som behöver ordnas?

Hos mig tömmer dom helt utan min inblandning, dom vet var brunnen finns och drar fram sugslangen själva och efter tömning sätter dom tillbaks locket.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det för tillträde som behöver ordnas?

Hos mig tömmer dom helt utan min inblandning, dom vet var brunnen finns och drar fram sugslangen själva och efter tömning sätter dom tillbaks locket.
Med snöläget som är nu bör man nästan alltid vara på plats för att snöröja fram till brunnen
 
Instämmer att det är orimligt kort varsel, men helt klart intressant att se/lära sig vilka rättigheter/skyldigheter man har som påtvingad kund. Följer
 
Argument från utförare:

Tack för att ni mejlar till oss om frågor gällande din slamtömning. Jag förstår att det dyker upp en hel del frågor gällande slamtömning nu när det denna vinter har snöat väldigt mycket. Men det som gäller för er del är att skotta fram anläggningen så att den är så framkomlig som möjligt, dvs runt och på. Vi har ett spann på vecka 5 +/- en vecka och det är för att det kan uppstå situationer som gör att vi blir något försenade. Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.



Ni kan avboka schematömningen vecka 5 om ni så vill och sedan beställa en tömning av anläggningen senare mot sommaren. Från vårat håll rekommenderar vi att ni tömmer den anläggningen minst en gång per år dels för eran säkerhet (så den inte går sönder) men också hållbarheten på anläggningen blir bättre med regelbundna tömningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
keneri1960 keneri1960 skrev:
Argument från utförare:

Tack för att ni mejlar till oss om frågor gällande din slamtömning. Jag förstår att det dyker upp en hel del frågor gällande slamtömning nu när det denna vinter har snöat väldigt mycket. Men det som gäller för er del är att skotta fram anläggningen så att den är så framkomlig som möjligt, dvs runt och på. Vi har ett spann på vecka 5 +/- en vecka och det är för att det kan uppstå situationer som gör att vi blir något försenade. Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.



Ni kan avboka schematömningen vecka 5 om ni så vill och sedan beställa en tömning av anläggningen senare mot sommaren. Från vårat håll rekommenderar vi att ni tömmer den anläggningen minst en gång per år dels för eran säkerhet (så den inte går sönder) men också hållbarheten på anläggningen blir bättre med regelbundna tömningar.
Jag uppfattar detta som en möjlighet att slippa slamtömningen och dess kostnad om du avbokar schematömningen 29/1.

För mig låter det som ett helt orimligt kort varsel för att åka och snöröja för en slambil som kanske kommer på utsatt datum.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
keneri1960 keneri1960 skrev:
Argument från utförare:
...
Det kan t.ex. vara att det snöar flera dagar i rad eller att en bil går sönder och därmed inte kan garantera tömning exakt vecka 5.
Underförstått: Det som gäller för din del är att se till att det är skottat, körbart och klart vid varje tidpunkt från den 22/1 (dvs idag) - 5/2.

Jag skulle ha avbokat, när de nu erbjuder den möjligheten. Men när du senare bokar blir det gissningsvis en "budning" som kostar mer än ordinarie schemalagd tömning.
Hos oss har de rätt nyligen börjat med tvingande schemalagd tömning. Funkar sådär, sist kom de en vecka efter det aviserade tidsspannet. Men här kommer de på sommaren, så det är inget problem i praktiken.
 
C cpalm skrev:
Underförstått: Det som gäller för din del är att se till att det är skottat, körbart och klart vid varje tidpunkt från den 22/1 - 5/2.

Jag skulle ha avbokat, när de nu erbjuder den möjligheten. Men när du senare bokar blir det gissningsvis en "budning" som kostar mer än ordinarie schemalagd tömning.
Men till ett fritidshus kan man nog hoppa över en extra "budning" och hoppas att den ordinarie tömningen nästa år kommer att ske vid tillfälle då man inte behöver vara på plats och skotta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Men till ett fritidshus kan man nog hoppa över en extra "budning"
Förmodligen ja, åtminstone här verkar det inte finnas någon aktiv uppföljning. Men det kan ju vara bra att notera att kommunen kräver tömning minst en gång per år oavsett om det är nödvändigt eller inte.

Dock har vi tydligen ett fast schema här, dvs. den schemalagda tömningen sker samma tid på året varje år. Men det kanske varierar mellan olika kommuner.
 
C cpalm skrev:
Förmodligen ja, åtminstone här verkar det inte finnas någon aktiv uppföljning. Men det kan ju vara bra att notera att kommunen kräver tömning minst en gång per år oavsett om det är nödvändigt eller inte.

Dock har vi tydligen ett fast schema här, dvs. den schemalagda tömningen sker samma tid på året varje år. Men det kanske varierar mellan olika kommuner.
Här har det också varit schemalagdtömning hitills.
Har jag fel när jag tolkar det som om TS erbjuds att avstå tömningen?'Är det entreprenören eller kommunen som erbjuder den möjligheten?
 
F fribygg skrev:
Här har det också varit schemalagdtömning hitills.
Har jag fel när jag tolkar det som om TS erbjuds att avstå tömningen?'Är det entreprenören eller kommunen som erbjuder den möjligheten?
Entreprenören
 
keneri1960 keneri1960 skrev:
Entreprenören
Ok, jag skulle avboka nu och kika i brunnen framåt höstkanten om det ser ut att behövas nån extra tömning.
 
keneri1960 keneri1960 skrev:
Är det rimligt att man får information om slamtömning i ett fritidshus 2024-01-18 med utförandedatum 2024-01-29 +/- 1 vecka.
Om man inte kan ordna tillträde blir det tömning senare med en tilläggsavgift på runt 500 kr
Du kan även begära tömning vartannat år, såvida ni inte är många i familjen.


Det är omöjligt att för 2 personer att fylla en 3 kammarbrunn på 3m3 under ett år.
Än mindre i ett fritidshus.

Fråga på kommun så tjänar ni lite pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
S Stegväxellåda skrev:
Det är omöjligt att för 2 personer att fylla en 3 kammarbrunn på 3m3 under ett år.
Ja, det skall nog mycket till innan brunnen blir full av bottenslam.
Begriper dock inte hur man skulle kunna bedöma nivån genom att titta ner i brunnen? Vattnet är ju inte direkt klart och fint... 🙄

Man läser ofta att vi slamtömmer på tok för ofta, men såna är ju kommunens regler av någon anledning.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.