6 676 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Slamtömning via nedgrävd sugledning
Inte har du något foto på dina säckar du sytt som du vill dela med dig av? Jag har ett Wehoputs 5 och blev intresserad av din lösning 🙂K karlmb skrev:Jo, det var kanske dumt att inte gå på PEM i mitt fall som bara omfattar typ 30m igenom mitt dränerande täckdike som jag har för efterpolering. Men men, går ju att gräva ner en ny ledning ovanpå i värsta fall.
Jag har ett Uponor Wehoputs 10 som går enkelt att samla slam i säckar i.
Efter lite tips så kör jag evighetssäckar sydda av Ikea-gardiner i vanliga spänner med lite borrade hål i botten.
(Uponors "komposterbara" säckar är löjligt dyra, nästan 200 kr st och räcker i 3 mån, dvs tydligt prissatta mot vad slamtömning kostar
Dessutom är de alldeles för stora för att det ska kännas mysigt att bära dem mer än 5 m, korkad konstruktion)
Nu kostar det noll kronor och när jag fyller spann 1 under 2 månader så torkar slammet i spann 2 som kan hänga bredvid i verket.
Så jag får bära en lättburen spann varannan månad till årskompostering i slutet kärl. Efter det kan jag gödsla trädgården med det.
Särskilt näringsrikt då jag har fällningskemikalier för att absorbera fosfor.
Fick tillstånd för egenkompostering för användning på egen tomt i samband med avloppstillståndet.
Har inte börjat använda det än dock.
Känns bra att helt komma undan kommunala kostnader iaf! De lär inte sjunka!
Vad har du för mrv?
Ja du, man kan undra hur en del väljer sin yrkeskarriär. Korttidsaktivister eller politiker som när de fått fram det som de önskar går de vidare till nästa instans och gör "rent hus" även där. Och ganska många av dessa aktivister är intresserade att sätta spår eller sitt "bomärke" på helt tokiga saker innan de drar vidare för att göra kaos hos någon annan 🙄.K karlmb skrev:I vår kommun hade vi en aktivist när det var dags för mig, som krävde förhöjd rening för alla, även flera hundra meter ifrån ev vattendrag. Så det skulle krävas mrv eller fällningskemikalie för fosfor i en 3-kammarlösnining.
Det andra problemet jag fick med aktivisten var att hon hade för sig att man måste kunna komma med tömningsbil ända intill, endast 10 m backning oavsett förhållanden är acceptabelt pga nya arbetsmiljöregler.
Anlägg en vändplats så bilen kan köra ner(!), eller räkna med lång ledning...(De har alltid backat ner hittills och det är ingen trång liten avkrok med skymd sikt)
Så min tänkta sugledning hade behövt läggas ner ytterligare 40 m med typ 5m extra i höjdled.
Det skulle blit totalt över 8 m om jag minns rätt vilket är gränsen för vad bilarna ska kunna suga, till det extra då för väldigt lång ledning, oavsett om det är i fast sugledning eller om man får slanta upp numera för lång slang.
Som ingenjör påpekade jag detta och hade kontakt med tömningsentreprenören som i sak höll med.
Dock nej ändå för "detta handlar inte om vad som är möjligt"...
Jag bestämde mig för att lägga en rimlig sugledning ut till tomtgränsen och invänta en mer normalt tänkande kommunal handläggare, tillstånd skulle jag få ändå med tanke på att jag skulle egenkompostera slammet från start så ledningen var inte krav ännu.
Hon slutade sedan precis när mitt tillstånd var klart och nästa granne fick åtnjuta hur det egentligen ska vara, om inte vattendraget kan stiga närmare infiltrationen än 2 m och det är lämplig mark, sand i detta fall, så krävs ingen förhjöjd reninsgrad för man anser att fosfor då stannar i marken.. Så han kunde lägga en vanlig 3-kammare med infiltration utan något mer, vi har båda sjötomter.
Svensk byråkrati i sin prydno.
Nu hör detta inte till avloppsfrågan men när vi valde att bygga om husets övre del, alltså slå ner hela taket som tidigare var sadeltak, för att kunna utöka boytan och göra om takkonstruktionen höll det på att bli irritation även här. Vid slutbesiktningen från kommunen påpekade besiktningsmannen att ventilationen inte var godkänd trots att både arkitekt och byggfirman hade gjort helt enligt anvisningarna och det fanns ingen invändning varken i bygglov eller annat. Arkitekten fick påminna kommunens tillsynsman att huset har självdrag flera gånger innan tillsynsmannen gav upp sitt tjatande om att ventilationen var tvungen att "konstrueras om"... Så, tyvärr känner jag till hur dessa människor utnyttjar både sin ställning och "kompetens" för att få sina intressen tillgodosedda innan de drar vidare, kosta vad det kosta vill, bara just dem slipper betala.
Jag bor i en kommun där draglängden än så länge kan överstiga 10 meter och det finns inga begränsningar förrän en brunn ligger ca 60 meter långt bort, eftersom det då blir väldigt långa skarvar. Min installation av PEM valde jag göra dels av ekonomiska skäl då jag fått betala tilläggsavgifter vid varje tömning
( brunnen/reningen är installerad längst bort på tomtmarken av dels miljöskäl (har bland annat förutom det enskilda avloppet egen vattenbrunn för bevattning) samt av arbetsmiljöskäl då jag tycker lite synd om grabbarna och tjejerna som ska dra den tunga slangen så långt. Grannkommunen däremot har max dragavstånd 10 meter och där är kravet att man måste installera fast eller anlägga lös sugslang om slambilen inte kan parkera så nära att max 10 meter slang kan användas, de räknar även slanglängden som ska ner i brunnen i dessa 10 meter.
Vad gäller reningskraven så hoppas jag att jag kan fortsätta med lösningen 3-kammare samt filtrering/bädd då det är det alternativet jag har idag. Fast det där med hoppas kan jag nog egentligen ta med en nypa salt den dag jag behöver gräva om infiltrationen/bädden- då kommer det nog finnas en kuf där som ska se till att jag nog måste ordna en helt annan lösning fastän det inte skulle behövas. Men än så länge är det bara att köra på eftersom allt fungerar som det ska.
Läste förresten här på forumet att en villaägare var tvungen att ansluta sig till det kommunala avloppsnätet trots att kommunens anslutningspunkt låg över 100 meter bort. Här åläggs ju fastighetsägaren hela kostnaden fram till anslutningspunkten samt anslutningsavgift (?) Man behöver ju inte många celler som fungerar i hjärnan för att förstå det ologiska i detta fall, men ändå envisas dessa "aktivister" att härja fritt, det är bara att betala, gräva och betala igen. 🤬
Jag tänker på hur fallsträckan på den ledningen ska ordnas hela denna sträcka, precis som du beskrev att du hade 8 meter i höjdskillnad mellan brunn och slamsugbilen. När sådana "aktivister" får lillfingret och lite luft tar de verkligen för sig. De har ingen aning om hur man praktiskt ska lösa vissa bitar och dess kostnader men prata och bestämma kan de minsann. 🙄
Tror de har börjat avgift för längre slang än 20 m här.N Nordsjö skrev:Ja du, man kan undra hur en del väljer sin yrkeskarriär. Korttidsaktivister eller politiker som när de fått fram det som de önskar går de vidare till nästa instans och gör "rent hus" även där. Och ganska många av dessa aktivister är intresserade att sätta spår eller sitt "bomärke" på helt tokiga saker innan de drar vidare för att göra kaos hos någon annan 🙄.
Nu hör detta inte till avloppsfrågan men när vi valde att bygga om husets övre del, alltså slå ner hela taket som tidigare var sadeltak, för att kunna utöka boytan och göra om takkonstruktionen höll det på att bli irritation även här. Vid slutbesiktningen från kommunen påpekade besiktningsmannen att ventilationen inte var godkänd trots att både arkitekt och byggfirman hade gjort helt enligt anvisningarna och det fanns ingen invändning varken i bygglov eller annat. Arkitekten fick påminna kommunens tillsynsman att huset har självdrag flera gånger innan tillsynsmannen gav upp sitt tjatande om att ventilationen var tvungen att "konstrueras om"... Så, tyvärr känner jag till hur dessa människor utnyttjar både sin ställning och "kompetens" för att få sina intressen tillgodosedda innan de drar vidare, kosta vad det kosta vill, bara just dem slipper betala.
Jag bor i en kommun där draglängden än så länge kan överstiga 10 meter och det finns inga begränsningar förrän en brunn ligger ca 60 meter långt bort, eftersom det då blir väldigt långa skarvar. Min installation av PEM valde jag göra dels av ekonomiska skäl då jag fått betala tilläggsavgifter vid varje tömning
( brunnen/reningen är installerad längst bort på tomtmarken av dels miljöskäl (har bland annat förutom det enskilda avloppet egen vattenbrunn för bevattning) samt av arbetsmiljöskäl då jag tycker lite synd om grabbarna och tjejerna som ska dra den tunga slangen så långt. Grannkommunen däremot har max dragavstånd 10 meter och där är kravet att man måste installera fast eller anlägga lös sugslang om slambilen inte kan parkera så nära att max 10 meter slang kan användas, de räknar även slanglängden som ska ner i brunnen i dessa 10 meter.
Vad gäller reningskraven så hoppas jag att jag kan fortsätta med lösningen 3-kammare samt filtrering/bädd då det är det alternativet jag har idag. Fast det där med hoppas kan jag nog egentligen ta med en nypa salt den dag jag behöver gräva om infiltrationen/bädden- då kommer det nog finnas en kuf där som ska se till att jag nog måste ordna en helt annan lösning fastän det inte skulle behövas. Men än så länge är det bara att köra på eftersom allt fungerar som det ska.
Läste förresten här på forumet att en villaägare var tvungen att ansluta sig till det kommunala avloppsnätet trots att kommunens anslutningspunkt låg över 100 meter bort. Här åläggs ju fastighetsägaren hela kostnaden fram till anslutningspunkten samt anslutningsavgift (?) Man behöver ju inte många celler som fungerar i hjärnan för att förstå det ologiska i detta fall, men ändå envisas dessa "aktivister" att härja fritt, det är bara att betala, gräva och betala igen. 🤬
Jag tänker på hur fallsträckan på den ledningen ska ordnas hela denna sträcka, precis som du beskrev att du hade 8 meter i höjdskillnad mellan brunn och slamsugbilen. När sådana "aktivister" får lillfingret och lite luft tar de verkligen för sig. De har ingen aning om hur man praktiskt ska lösa vissa bitar och dess kostnader men prata och bestämma kan de minsann. 🙄
Det är rimligt tycker jag, ett himla extrajobb att lägga ut en massa slang.
Men men som sagt man får avvakta rätt tjänsteman i många fall..
Nu är det så att enligt lagen, så är det fullt godkänt att renovera en infiltration. Genom att gräva upp och deponera massorna, samt fylla på med nya massor. Den ska då vara vid återställandet på exakt samma plats som tidigare, inte förflyttas i sidled mer än några decimeter. T.o.m byta 3 - kammaren till likvärdig godkänd typ, och blir på samma plats.N Nordsjö skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden