6 668 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Slamtömning via nedgrävd sugledning
Även jag håller på att gräva ner slamsugslang, nästan 50 meter PEM ska ner ganska djupt så det inte fryser till och det blir att gräva, gräva och gräva. 😓
Det är bra dränerad mark och slangen kan gå rakt och fint från brunnen mot anslutningen som hamnar vid garaget/vägen men det är ett jäkla grävande när man kommer ner och ska förbi rejält med lera runt 60cm 🙄
Det som är lite spännande när man gräver hos mig är att vissa saker man får fram inte finns markerade på någon tomtkarta, helt plötsligt slår jag spaden i ett metallrör som ligger nergrävt i riktning mot huset från ingenstans, jaha bara att dra slamsugslangen under då det ska ner djupare än så. Ett jäkla meckande att dra fram PEM genom den djupa rännan är det, men trägen vinner 🤣 och man får tänka "positivt" på alla pengar man sparar genom att gräva själv.
Har inte jättepanik att få det färdigt så jag hinner vila och dricka gott mellan grävpassen.
När allt är helt klart kommer slambilen kunna koppla på inom 6 meter från dess uppställningsplats på vägen då den sidan av anslutningen hamnar vid garaget, förankrad i plint och tydligt märkt.
Vid brunnen hamnar nästa anslutning inom 0,8-1,0 meter från brunnen och det blir nu endast en kort stump om några meter som behöver kopplas på för att också kunna nå ner ordentligt i brunnen.
Kan säga att även om det tar på krafterna att gräva, få ner PEM-slang i marken, förankra och märka ut allt på rätt sätt så är det värt varje krona.
Lägger upp några bilder här och fler bilder kommer när allt är inkopplat och klart
Det är bra dränerad mark och slangen kan gå rakt och fint från brunnen mot anslutningen som hamnar vid garaget/vägen men det är ett jäkla grävande när man kommer ner och ska förbi rejält med lera runt 60cm 🙄
Det som är lite spännande när man gräver hos mig är att vissa saker man får fram inte finns markerade på någon tomtkarta, helt plötsligt slår jag spaden i ett metallrör som ligger nergrävt i riktning mot huset från ingenstans, jaha bara att dra slamsugslangen under då det ska ner djupare än så. Ett jäkla meckande att dra fram PEM genom den djupa rännan är det, men trägen vinner 🤣 och man får tänka "positivt" på alla pengar man sparar genom att gräva själv.
Har inte jättepanik att få det färdigt så jag hinner vila och dricka gott mellan grävpassen.
När allt är helt klart kommer slambilen kunna koppla på inom 6 meter från dess uppställningsplats på vägen då den sidan av anslutningen hamnar vid garaget, förankrad i plint och tydligt märkt.
Vid brunnen hamnar nästa anslutning inom 0,8-1,0 meter från brunnen och det blir nu endast en kort stump om några meter som behöver kopplas på för att också kunna nå ner ordentligt i brunnen.
Kan säga att även om det tar på krafterna att gräva, få ner PEM-slang i marken, förankra och märka ut allt på rätt sätt så är det värt varje krona.
Lägger upp några bilder här och fler bilder kommer när allt är inkopplat och klart
Så där, nu är det klart med installationen av PEM för att underlätta tömningen av vårt enskilda avlopp.
Anslutningen mot slambilen hamnade vid sidan om garaget och nu behövs knappt 6 meter slang för att koppla på mot M42-hona från där slambilen kan parkeras.
Kopplingen är plintat, nergjuten och ordentligt fixerad. Locket har fått kätting och kan låsas fast om man så vill för att hindra obehöriga att använda den.
Själva kopplingen hamnade ca 40 cm upp C/C för att underlätta så mycket som möjligt. Likadant vid den andra sidan mot brunnen och där ca 0,8 meter från brunnen.
Katten är också på plats för att inspektera och godkänna installationen 😀
Nu blir det kaffe och nybakade bullar.
Anslutningen mot slambilen hamnade vid sidan om garaget och nu behövs knappt 6 meter slang för att koppla på mot M42-hona från där slambilen kan parkeras.
Kopplingen är plintat, nergjuten och ordentligt fixerad. Locket har fått kätting och kan låsas fast om man så vill för att hindra obehöriga att använda den.
Själva kopplingen hamnade ca 40 cm upp C/C för att underlätta så mycket som möjligt. Likadant vid den andra sidan mot brunnen och där ca 0,8 meter från brunnen.
Bra jobbat! M42 ja. Tydligen bara i Sverige.N Nordsjö skrev:Så där, nu är det klart med installationen av PEM för att underlätta tömningen av vårt enskilda avlopp.
Har sett fantasipriser på flera tusen för såna. Har du hittat något bra ställe att köpa dem på?
Tack 😀K karlmb skrev:
För min del blev det att köpa ett paket där allt ingick för komplett anläggning. Men visst finns det kopplingar att köpa lösa och då till ganska varierat pris.
Kopplingarna som följer med i paketet är riktigt bra och prisvärda och jag upplever att de är av väldigt bra kvalitet. Det finns säkert många olika prisklasser hos andra som säljer liknande så är priset avgörande behöver man leta runt lite.
Sedan behöver man en mjukare slangstump i bägge ändarna för att kunna ansluta mot PEM som är rejält styv, det räcker med ca 1m i varje ände för att det ska bli en bra anslutning med inte alltför grov böj. Paketet jag har använt är detta: https://www.avloppscenter.se/vara-p...ng/slamsugningspaket-for-nedgravning-50m.html
PEM-slangen i paketet är det jävligaste att jobba med (😅) och att gräva ner också. Kommer ihoprullad och vägen ganska mycket, ett himla bök för att räta ut slangen ordentligt för att få ner i den grävda rännan så grabben fick hjälpa till bäst det gick.
Innan jag bestämde mig för mitt val tittade jag såklart runt en hel del, priset är såklart en faktor som spelar in men inte allt. Har erfarenhet sedan tidigare av avloppcenter har bra kvalitet på sina produkter och bra kundtjänst som hjälper till på bästa sätt de kan.
Ok. Har sett deras paket också. Verkar seriösa. Har för mig att de även sålde utan PEM så att såna som jag som chansat på att gräva ner pvc-rör kan ansluta M42. Time will tell om mina rör kommer att funka den dag jag ska använda dem...N Nordsjö skrev:Tack 😀
För min del blev det att köpa ett paket där allt ingick för komplett anläggning. Men visst finns det kopplingar att köpa lösa och då till ganska varierat pris.
Kopplingarna som följer med i paketet är riktigt bra och prisvärda och jag upplever att de är av väldigt bra kvalitet. Det finns säkert många olika prisklasser hos andra som säljer liknande så är priset avgörande behöver man leta runt lite.
Sedan behöver man en mjukare slangstump i bägge ändarna för att kunna ansluta mot PEM som är rejält styv, det räcker med ca 1m i varje ände för att det ska bli en bra anslutning med inte alltför grov böj. Paketet jag har använt är detta: [länk]
PEM-slangen i paketet är det jävligaste att jobba med (😅) och att gräva ner också. Kommer ihoprullad och vägen ganska mycket, ett himla bök för att räta ut slangen ordentligt för att få ner i den grävda rännan så grabben fick hjälpa till bäst det gick.
Innan jag bestämde mig för mitt val tittade jag såklart runt en hel del, priset är såklart en faktor som spelar in men inte allt. Har erfarenhet sedan tidigare av avloppcenter har bra kvalitet på sina produkter och bra kundtjänst som hjälper till på bästa sätt de kan.
(Tar hand om slammet själv idag och tjänar grova pengar på det
Ja, jag har läst att en del valt att gräva ner PVC-rör när jag googlade runt men blev rekommenderad att inte göra det. Dels för att kvalitetssäkra själva funktionen och undvika eventuellt haveri i framtiden. Havererar anläggningen pga PVC--rör kan det bli ett helsike att göra om anläggningen. PEM är avsett för att klara både högt tryck och vakum i alla riktningar, dvs inte bara från utan även till en ansluten anläggning. Inga skarvar eller "hål" uppstår någonstans då slangen är skarvfri/helgjutet.K karlmb skrev:Ok. Har sett deras paket också. Verkar seriösa. Har för mig att de även sålde utan PEM så att såna som jag som chansat på att gräva ner pvc-rör kan ansluta M42. Time will tell om mina rör kommer att funka den dag jag ska använda dem...
(Tar hand om slammet själv idag och tjänar grova pengar på det, så har inte gjort färdigt alla detaljer...)
Intressant att du tar hand om slammet själv, det vore ju inte så dumt eftersom det är näringsrikt och om man odlar själv bör man nog kunna gödsla med detta? Eller säljer du ditt slam?
Jag får snart se hur anläggningen fungerar, har kontaktat min slam-tömmare för att höra om de behöver komma ut och kolla installationen men de har ännu inte hört av sig så det blir till att vänta. Är dock egentligen inte orolig alls för att något skulle vara fel.
Jag har höst/vinter säsong i tömnings intervall men funderar på att byta till vår/sommar. Kör bara en tömning/år då det är fullt tillräckligt.
Eventuellt blir det även en ny anläggning med ny brunn och rening men än så länge funkar allt som det ska. Om det blir nyinstallation räknar jag med att kunna använda befintlig PEM för detta, allt borde kunna placeras på i princip samma område. Kanske kan hända att jag då måste ansluta en bit lös slang men det är ok för mig. 😁
Är lite fundersam kring hur ni andra i forumet löst er anslutning mot slambilen/brunnen, kör ni PVC eller PEM och hur långt har ni isåfall behövt gräva, har ni gjort det själva eller anlitat firma? 🤔
Jo, det var kanske dumt att inte gå på PEM i mitt fall som bara omfattar typ 30m igenom mitt dränerande täckdike som jag har för efterpolering. Men men, går ju att gräva ner en ny ledning ovanpå i värsta fall.N Nordsjö skrev:Ja, jag har läst att en del valt att gräva ner PVC-rör när jag googlade runt men blev rekommenderad att inte göra det. Dels för att kvalitetssäkra själva funktionen och undvika eventuellt haveri i framtiden. Havererar anläggningen pga PVC--rör kan det bli ett helsike att göra om anläggningen. PEM är avsett för att klara både högt tryck och vakum i alla riktningar, dvs inte bara från utan även till en ansluten anläggning. Inga skarvar eller "hål" uppstår någonstans då slangen är skarvfri/helgjutet.
Intressant att du tar hand om slammet själv, det vore ju inte så dumt eftersom det är näringsrikt och om man odlar själv bör man nog kunna gödsla med detta? Eller säljer du ditt slam?
Jag får snart se hur anläggningen fungerar, har kontaktat min slam-tömmare för att höra om de behöver komma ut och kolla installationen men de har ännu inte hört av sig så det blir till att vänta. Är dock egentligen inte orolig alls för att något skulle vara fel.
Jag har höst/vinter säsong i tömnings intervall men funderar på att byta till vår/sommar. Kör bara en tömning/år då det är fullt tillräckligt.
Eventuellt blir det även en ny anläggning med ny brunn och rening men än så länge funkar allt som det ska. Om det blir nyinstallation räknar jag med att kunna använda befintlig PEM för detta, allt borde kunna placeras på i princip samma område. Kanske kan hända att jag då måste ansluta en bit lös slang men det är ok för mig. 😁
Är lite fundersam kring hur ni andra i forumet löst er anslutning mot slambilen/brunnen, kör ni PVC eller PEM och hur långt har ni isåfall behövt gräva, har ni gjort det själva eller anlitat firma? 🤔
Jag har ett Uponor Wehoputs 10 som går enkelt att samla slam i säckar i.
Efter lite tips så kör jag evighetssäckar sydda av Ikea-gardiner i vanliga spänner med lite borrade hål i botten.
(Uponors "komposterbara" säckar är löjligt dyra, nästan 200 kr st och räcker i 3 mån, dvs tydligt prissatta mot vad slamtömning kostar
Dessutom är de alldeles för stora för att det ska kännas mysigt att bära dem mer än 5 m, korkad konstruktion)
Nu kostar det noll kronor och när jag fyller spann 1 under 2 månader så torkar slammet i spann 2 som kan hänga bredvid i verket.
Så jag får bära en lättburen spann varannan månad till årskompostering i slutet kärl. Efter det kan jag gödsla trädgården med det.
Särskilt näringsrikt då jag har fällningskemikalier för att absorbera fosfor.
Fick tillstånd för egenkompostering för användning på egen tomt i samband med avloppstillståndet.
Har inte börjat använda det än dock.
Känns bra att helt komma undan kommunala kostnader iaf! De lär inte sjunka!
Vad har du för mrv?
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Jag har samma lösning fast rör istället då det bara var 8 m som behövdes så blev slang svår att hantera sen ville jag ha raka uppstick.
Det var verkligen en bra och smart lösning du har när du tar hand om slammet, ja kommunerna kan verkligen ta betalt för i princip allt men skönt både för plånboken och miljön att du kan ta hand om detta själv.K karlmb skrev:Jo, det var kanske dumt att inte gå på PEM i mitt fall som bara omfattar typ 30m igenom mitt dränerande täckdike som jag har för efterpolering. Men men, går ju att gräva ner en ny ledning ovanpå i värsta fall.
Jag har ett Uponor Wehoputs 10 som går enkelt att samla slam i säckar i.
Efter lite tips så kör jag evighetssäckar sydda av Ikea-gardiner i vanliga spänner med lite borrade hål i botten.
(Uponors "komposterbara" säckar är löjligt dyra, nästan 200 kr st och räcker i 3 mån, dvs tydligt prissatta mot vad slamtömning kostar
Dessutom är de alldeles för stora för att det ska kännas mysigt att bära dem mer än 5 m, korkad konstruktion)
Nu kostar det noll kronor och när jag fyller spann 1 under 2 månader så torkar slammet i spann 2 som kan hänga bredvid i verket.
Så jag får bära en lättburen spann varannan månad till årskompostering i slutet kärl. Efter det kan jag gödsla trädgården med det.
Särskilt näringsrikt då jag har fällningskemikalier för att absorbera fosfor.
Fick tillstånd för egenkompostering för användning på egen tomt i samband med avloppstillståndet.
Har inte börjat använda det än dock.
Känns bra att helt komma undan kommunala kostnader iaf! De lär inte sjunka!
Vad har du för mrv?
Jag har trekammarbrunn med efterföljande filtrering/rening, tänker att det även (kanske) kan kallas för "genomströmningsrening" (?) men det är nog dags att inom något år göra om hela denna anläggning för att hålla sig fortsatt väl med kommunen. Än så länge har de inga invändningar men jag anar att de någon gång dyker upp för kontroll 🙄. Hur som helst, de som sköter tömningen av brunnen hos mig har ännu inte sagt något om att de tänker att anläggningen skulle vara problematisk, de säger "kör på bara så länge det går" och själv ser jag inga brister i nuläget.
Huset ligger fö. på ett enormt avstånd (över 1000 meter) från de närmaste kommunala avloppen (som vi eventuellt kan bli tvingade att ansluta oss till i framtiden), fast om det praktiskt skulle bli aktuellt eller ens ekonomiskt försvarbart att göra det finns nog inte på kartan under min livstid. Det finns nämligen inga rör som går förbi vår fastighet på rimligt avstånd. Det skulle nog vara alltför krångligt och dyrt även för politikerna i kommunen.
På ena sidan, längre bort går nämligen ett spårområde, där trafikverket ansvarar för sina delar. Precis bakom vår tomt (i motsats riktning) ligger ett stort skogsområde och det är dit vår avrinning/rening riktas. Detta skogsområde ska vara kvar och är enligt väldigt gamla uppgifter som jag bara hört på s.k hörsägen/uppgifter att det skulle vara en "gammal soptipp" vilket verkar helt ologiskt.
Skogen bakom oss är ett ganska orört område för en hel del fåglar och andra djur som valt att befinna sig där då det sällan, väldigt sällan befinner sig människor eller andra "störande" inslag där.
Jag vet att vår tomt styckades av från en gammal bondgård runt 40-talet som låg här och är den enda tomten som blivit bebyggd med hus pga avstyckningen, alla andra tomter mot våra norra, och östra delar är obebodda sedan länge och är naturområden med gräs, äng och skog samt diken.
De tre fastigheter som ligger söder om oss har alla enskilda avlopp, mer eller mindre utbytta vad jag vet och samma gäller för dem, ingen av dem har närmare till någon kommunal variant av avlopp inom närmaste åren.
Normalt är det infiltrering eller markbädd efter 3-kammarbrunnen, har du inte det utan det går direkt ut i någon form av dike och rinner iväg så kommer kommunen helt klart ha åsikter om detta då denna lösning är förbjuden sedan länge.
De lösningar som tillåts släppa ut direkt efter brunnen (men i praktiken av kommunen kräver någon form av efterpolersteg som fördröjer utsläppet ett x antal dagar innan utloppet når klar vattenyta som kan drickas av djur) är minireningsverk.
Men har man valet att av kommunen att kunna få tillstånd för infiltrering/markbädd efter din 3-kammarbrunn så är detta att föredra framför att investera en minireningsverk - då minireningsverk kräver regelbunden tillsyn och kontroll att den fungerar och vid förhöjda krav också kostsam kemikalieförbrukning eller fosforbindningsmassa som måste bytas emellanåt.
.
De lösningar som tillåts släppa ut direkt efter brunnen (men i praktiken av kommunen kräver någon form av efterpolersteg som fördröjer utsläppet ett x antal dagar innan utloppet når klar vattenyta som kan drickas av djur) är minireningsverk.
Men har man valet att av kommunen att kunna få tillstånd för infiltrering/markbädd efter din 3-kammarbrunn så är detta att föredra framför att investera en minireningsverk - då minireningsverk kräver regelbunden tillsyn och kontroll att den fungerar och vid förhöjda krav också kostsam kemikalieförbrukning eller fosforbindningsmassa som måste bytas emellanåt.
.
Ja precis, kanske var lite otydligt men efter tre kammaren har vi rening/bädd som ligger lagd i riktning mot skogen. Men vi funderar på om den behöver bytas inom några år, dessa lösningar håller ju inte i evighet och behöver kanske grävas om för att fortsätta uppfylla kraven. Vi har ännu inte fått någon anmärkning på att vår anläggning skulle vara "förbjuden", den fungerar som den ska.X xxargs skrev:Normalt är det infiltrering eller markbädd efter 3-kammarbrunnen, har du inte det utan det går direkt ut i någon form av dike och rinner iväg så kommer kommunen helt klart ha åsikter om detta då denna lösning är förbjuden sedan länge.
.
Någon form av minireningsverk är ju ett alternativ men det känns lite nog lite "overkill" om inte kommunen tänker annat vill säga.
Att byta ut befintlig trekammarbrunn samt lägga ny bädd är nog det vi siktar in oss på om det behövs, och om vi kan fortsätta med den lösningen men än så länge funkar det. Att göra som karlmb och ta hand om slammet själv tror jag inte kommer vara ett alternativ, tror inte det blir smidigt för oss även om "gratis" gödning är välkommet.
Hur grannarnas brunnar och bäddar/reningssteg fungerar eller är utformade vet jag inte. De är ju själva ansvariga för att deras anläggning uppfyller kraven.
Men när det gäller dragning av PEM från brunnen är jag nog ensam om att ha gjort än så länge i området. Har inte hört att någon annan gjort det, men de kanske blir sugna på att jobba lite 😀 om de ser mitt bygge...
Jepp går bra att renovera en infiltrationsanläggning, enligt VA-lagen, behövs inget nytt bygglov eller så.N Nordsjö skrev:Ja precis, kanske var lite otydligt men efter tre kammaren har vi rening/bädd som ligger lagd i riktning mot skogen. Men vi funderar på om den behöver bytas inom några år, dessa lösningar håller ju inte i evighet och behöver kanske grävas om för att fortsätta uppfylla kraven. Vi har ännu inte fått någon anmärkning på att vår anläggning skulle vara "förbjuden", den fungerar som den ska.
Någon form av minireningsverk är ju ett alternativ men det känns lite nog lite "overkill" om inte kommunen tänker annat vill säga.
Att byta ut befintlig trekammarbrunn samt lägga ny bädd är nog det vi siktar in oss på om det behövs, och om vi kan fortsätta med den lösningen men än så länge funkar det. Att göra som karlmb och ta hand om slammet själv tror jag inte kommer vara ett alternativ, tror inte det blir smidigt för oss även om "gratis" gödning är välkommet.
Hur grannarnas brunnar och bäddar/reningssteg fungerar eller är utformade vet jag inte. De är ju själva ansvariga för att deras anläggning uppfyller kraven.
Men när det gäller dragning av PEM från brunnen är jag nog ensam om att ha gjort än så länge i området. Har inte hört att någon annan gjort det, men de kanske blir sugna på att jobba lite 😀 om de ser mitt bygge...
T.o.m byta 3-kammarbrunnen. men allt måste vara på samma ställe, inte flyttas 1 decimeter åt något håll.
Renovering är att byta sand i filtreringen. Samt byte av brunn, så ska det vara en likvärdig eller samma fabrikat. Allt under förutsättning att inte lovet är tidsbgränsat.
Jag hade 3kammare med infiltration tidigare som jag lade ner själv för 25 år sedan.N Nordsjö skrev:Ja precis, kanske var lite otydligt men efter tre kammaren har vi rening/bädd som ligger lagd i riktning mot skogen. Men vi funderar på om den behöver bytas inom några år, dessa lösningar håller ju inte i evighet och behöver kanske grävas om för att fortsätta uppfylla kraven. Vi har ännu inte fått någon anmärkning på att vår anläggning skulle vara "förbjuden", den fungerar som den ska.
Den blev utdömd vilket jag väntat mig pga den börjat svälja dåligt (slamflykt) vilket sker med tiden.
Jag ville inte gräva upp trädgården igen så därför valde jag ett mrv och en litet täckdike med stenkista istället.
Jag byter hellre några komponenter i det ibland än att behöva gräva igen.
Slamtömning går ju att göra som tidigare en gång om året ifall man inte vill skita ner sig.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Ja det blir ju lite jobb oavsett vilken anläggning man har. Brukar själv kontrollera 3kammaren för att se att tillrinningen fungerar som den ska åtminstone en gång/månad, dels för att det är dags att byta allt både brunn och bädd inom något år och dels för att ha koll på slamnivån så man slipper flykten. Vi har idag tömning en gång per år vilket är fullt tillräckligt för att allt ska fungera som det ska.K karlmb skrev:Jag hade 3kammare med infiltration tidigare som jag lade ner själv för 25 år sedan.
Den blev utdömd vilket jag väntat mig pga den börjat svälja dåligt (slamflykt) vilket sker med tiden.
Jag ville inte gräva upp trädgården igen så därför valde jag ett mrv och en litet täckdike med stenkista istället.
Jag byter hellre några komponenter i det ibland än att behöva gräva igen.
Slamtömning går ju att göra som tidigare en gång om året ifall man inte vill skita ner sig.
Det som är fördelen med enskilt avlopp är väl att man tar mer ansvar för vad man egentligen skickar ner i det, man får en ganska bra känsla för att man själv får ta hand om "skiten" om det skulle "skita sig" och bli något fel.💩
De som bor i områden där avloppet av olika anledningar är anslutet till kommunens gemensamhet har nog sämre känsla för vad som bör eller ska spolas ner i avloppet. Så kort och gott tycker jag nog att enskilt avlopp oavsett utförande är mer än bra, man får lära sig ta hand om avfallet den hårda och dyra vägen om man inte gör rätt för sig.
Kan faktiskt inte låta bli att bli lite irriterad på exempelvis hyresgäster som skriver insändare om deras problem med avloppet och hur de tycker att hyresvärdarna eller kommunen bör åtgärda det. Det kanske är så att det är "lättare" att spola ner allt möjligt skit i toaletten om man själv inte behöver vara ansvarig för detsamma. Stoppet eller avloppsproblemet ägs ju då inte av den enskilde utan av kollektivet...
Ja hur som, vi får se när det är dags att gräva upp trädgården igen 🙄. Jag förstår att minireningsverk är en bra och hållbar installation (och kostsam) men att det också förutsätter eventuell service och tillsyn så att den fungerar som tänkt och att en del saker kanske kan behöva underhållas regelbundet beroende på utförande. Man kan väl säga det finns både fördelar och nackdelar med olika anläggningar. 😀
I vår kommun hade vi en aktivist när det var dags för mig, som krävde förhöjd rening för alla, även flera hundra meter ifrån ev vattendrag. Så det skulle krävas mrv eller fällningskemikalie för fosfor i en 3-kammarlösnining.N Nordsjö skrev:Ja det blir ju lite jobb oavsett vilken anläggning man har. Brukar själv kontrollera 3kammaren för att se att tillrinningen fungerar som den ska åtminstone en gång/månad, dels för att det är dags att byta allt både brunn och bädd inom något år och dels för att ha koll på slamnivån så man slipper flykten. Vi har idag tömning en gång per år vilket är fullt tillräckligt för att allt ska fungera som det ska.
Det som är fördelen med enskilt avlopp är väl att man tar mer ansvar för vad man egentligen skickar ner i det, man får en ganska bra känsla för att man själv får ta hand om "skiten" om det skulle "skita sig" och bli något fel.💩
De som bor i områden där avloppet av olika anledningar är anslutet till kommunens gemensamhet har nog sämre känsla för vad som bör eller ska spolas ner i avloppet. Så kort och gott tycker jag nog att enskilt avlopp oavsett utförande är mer än bra, man får lära sig ta hand om avfallet den hårda och dyra vägen om man inte gör rätt för sig.
Kan faktiskt inte låta bli att bli lite irriterad på exempelvis hyresgäster som skriver insändare om deras problem med avloppet och hur de tycker att hyresvärdarna eller kommunen bör åtgärda det. Det kanske är så att det är "lättare" att spola ner allt möjligt skit i toaletten om man själv inte behöver vara ansvarig för detsamma. Stoppet eller avloppsproblemet ägs ju då inte av den enskilde utan av kollektivet...
Ja hur som, vi får se när det är dags att gräva upp trädgården igen 🙄. Jag förstår att minireningsverk är en bra och hållbar installation (och kostsam) men att det också förutsätter eventuell service och tillsyn så att den fungerar som tänkt och att en del saker kanske kan behöva underhållas regelbundet beroende på utförande. Man kan väl säga det finns både fördelar och nackdelar med olika anläggningar. 😀
Det andra problemet jag fick med aktivisten var att hon hade för sig att man måste kunna komma med tömningsbil ända intill, endast 10 m backning oavsett förhållanden är acceptabelt pga nya arbetsmiljöregler.
Anlägg en vändplats så bilen kan köra ner(!), eller räkna med lång ledning...(De har alltid backat ner hittills och det är ingen trång liten avkrok med skymd sikt)
Så min tänkta sugledning hade behövt läggas ner ytterligare 40 m med typ 5m extra i höjdled.
Det skulle blit totalt över 8 m om jag minns rätt vilket är gränsen för vad bilarna ska kunna suga, till det extra då för väldigt lång ledning, oavsett om det är i fast sugledning eller om man får slanta upp numera för lång slang.
Som ingenjör påpekade jag detta och hade kontakt med tömningsentreprenören som i sak höll med.
Dock nej ändå för "detta handlar inte om vad som är möjligt"...
Jag bestämde mig för att lägga en rimlig sugledning ut till tomtgränsen och invänta en mer normalt tänkande kommunal handläggare, tillstånd skulle jag få ändå med tanke på att jag skulle egenkompostera slammet från start så ledningen var inte krav ännu.
Hon slutade sedan precis när mitt tillstånd var klart och nästa granne fick åtnjuta hur det egentligen ska vara, om inte vattendraget kan stiga närmare infiltrationen än 2 m och det är lämplig mark, sand i detta fall, så krävs ingen förhjöjd reninsgrad för man anser att fosfor då stannar i marken.. Så han kunde lägga en vanlig 3-kammare med infiltration utan något mer, vi har båda sjötomter.
Svensk byråkrati i sin prydno.