Tack för tipset Fasting65, ringde till A Rental som hade både trattspruta, kompressor och klammerpistol med 35mm klammer hemma. Det blev en omväg på 4mil men det kommer det att vara värt. Nu hem och vattna muren för i morgon och på söndag skall det slammas, sätta murnät och putsas som aldrig förr. :D

Väcker liv i denna tråd.
Jag håller på att bygga en stödmur som jag ska putsa.
På insidan (mot jordmassorna) tänker jag slamma med Cementbruk A för att få en så tät yta som möjligt. Låter det vettigt?
Utåt tänker jag putsa. Jag vill att muren ska vara vit och jag trodde att det fanns vita putser men när jag läser på Weber och Finjas hemsidor verkar det snarare som att man i efterhand målar putsen den färg man vill ha. Är det så man gör?
De tidigare skribenterna i denna tråd har nätat sina murar innan putsning men när jag läser Webers broschyr "Putsa" står det inget om nätning. Dom beskriver tex. arbetsgången vid "Putsad fasad" på LECA som:
"Tunngrunda först fasaden med Base 103 Rödgrund. Putsa sedan med Base 222 Mur- och putsbruk B i två skikt om 10 mm vardera. Det ger en slät yta som kan målas."
Inget om nätning som sagt?

JPQ och Fridde, hur gick det för er att putsa? Var det svårt eller är det något en normalhändig amatör kan lära sig?

Slamma med rödgrund istället. Det är ett A-bruk och du får direkt rätt konsistens på bruket om du blandar enligt instruktionen på säcken, det ger en mycket tät yta.. Putsa muren med Cementbruk A, det är det starkaste putsbruket du kan använda.

Genomfärgat bruk finns absolut men är lite jobbigt att använda då man måste vara extremt noga med vattenmängden för att få homogen färg. Helst bör man putsa hela muren i ett svep också för att undvika flammighet. Enklare att måla muren i efterhand med en sockelfärg.

Jag kan absolut rekommendera nätning då putsen håller mycket längre och det blir enklare att putsa. Speciellt om man är nybörjare då putsen hakar i nätet vilket gör det mycket svårare att göra fel och få bom. Dåligt av weber att inte ha med det i sin instruktion men de kanske är mer intresserade av att sälja nytt bruk än att ge instruktioner som maximerar livslängden på putsen.

Tack för bra svar!
Grejen är att jag har två säckar cement och en hög gjutsand (0-4) över och av det kan jag ju blanda eget tunt cementbruk för slamning. På insidan spelar ju inte utseendet någon roll utan jag vill bara få det tätt. Borde väl funka, eller?

Ja då behöver du inte köpa rödgrund, går lika bra att blanda själv. Viktigaste är att du har ganska mycket cement i så att du får ett riktigt hårt och tätt bruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.