Hej. Vi har tagit över ett fritidshus som var målat med falu vapen rödfärg och behövde målas om. Panelen är hyvlad så tänkte att det inte verkade som bästa valet de gjort men körde på med slamfärg av samma märke eftersom det var det innan.

Jag har borstat väggarna och mögelbehandlat eftersom det behövdes. Jag har nu målat två sidor (söder och norr) under arbetet såg jag att panelen verkade vara oljad från början och fick sen höra att tidigare ägaren målat om det med rödfärg på den oljade panelen när de tog över.

Färgen jag målat började flaga efter en vecka på många ställen.

Är det någon som har tips om hur jag bäst går vidare utan att behöva byta panel? Känns lite som moment 22 eftersom slamfärgen är på fel underlag, på ohyvlad panel med olja under, samtidigt som jag fått rådet att det aldrig går att måla med annan färg på slamfärg.

Stort tack för råd!

Hur rent har du fått väggarna innan du började måla med slamfärgen igen?
Blev det trärent eller satt det kvar av den gamla rödfärgen?

Kolla om inte Falu Fasad från Falu Vapen kan funka. Det är en alkydoljeemulsion. Den kan fästa bättre på det oljade underlaget.
Kanske kan det vara vettigt att tvätta av fasaden med något surt fasadtvättmedel för att laka ur oljan så mycket det går innan du tar tag i penseln igen.

Tack Johan! Det blev inte helt trärent efter borstning med stålborste. Nära trärent på solsidan men med en del kvar av gamla färgen som inte satt löst.Mer färg kvar på de andra sidorna. Gjorde förarbete enligt instruktionen från Falu Vapen.

Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Hur rent har du fått väggarna innan du började måla med slamfärgen igen?
Blev det trärent eller satt det kvar av den gamla rödfärgen?

Kolla om inte Falu Fasad från Falu Vapen kan funka. Det är en alkydoljeemulsion. Den kan fästa bättre på det oljade underlaget.
Kanske kan det vara vettigt att tvätta av fasaden med något surt fasadtvättmedel för att laka ur oljan så mycket det går innan du tar tag i penseln igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.