Hej
vi bygger nytt hus i lösvirke och skall måla huset med slamfärg, vi vill ha samma färg på hela huset, foder knutar, vindskiv osv, kan vi slamfärga allt eller måste man måla det med oljefärg?

Det är inte så vanligt men jag har sett ett par hus som är fägade på precis det sättet. Så visst går det.

Vindskivorna är väl de brädor som tar mest stryk och oljefärg ger kanske bättre skydd. Antagligen får man måla vindskivorna lite oftare om man väljer slamfärg och i värsta fall byta ut dem om de skulle bli dåliga men det kan man väl stå ut med.

Kör hårt med slamfärgen. Husen jag sett är riktigt snygga och ger en känsla av att vara 100 år äldre än motsvarande som har vita knutar.

Försök att blanda in lite tjära med slamfärgen, ska värmas då har jag för mig.

Det kanske går att få till det i sama kulör ändå?

Alt. så kan du köpa slamfärg med linolja i, då får du bättre skydd mot väder & vind.

• Gilla
Jore
  • Laddar…
den slamfärg jag tänkt måla med är den som Gysinge har den har tillsats av linolja, så vi kanske kör så.

någon som har erfarenheter av gysinges slamfärg?

ecke skrev:
någon som har erfarenheter av gysinges slamfärg?

Det är ju inte så stor skillnad mellan olika tillverkare när det gäller slamfärg, i alla fall inte om man väljer ett mörkt pigment (rött, grönt eller svart). Väljer man ljusa pigment så är de mindre stabila, då kanske det kan finnas skillnader mellan olika tillverkare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.