69 645 läst ·
312 svar
70k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Om någon är intresserad så kan jag fortsätta min monolog här.
En god nyhet. Clearvue cyklonen levereras med inlopp som skall vara anpassad till 6" sewer and drain PVC. Jag trodde jag skulle behöva krångla med någon hemgjord övergång eftersom jag tänkt använda 160mm PVC markavloppsrör.
Nu har jag dock fått lära mig att amerikanska 6" avloppsrör är 6" invändigt mått (152,4mm) och 6.275" i yttermått (159,4 mm) medans europeiska 160mm avloppsrör har 160mm som utvändigt mått. De är med andra ord nästan identiska! Passar alltså troligen perfekt. Om det nu skiljer 0,6mm i praktiken så tror jag det går att tänja ut men troligast så är det exakt samma dimensioner.
En god nyhet. Clearvue cyklonen levereras med inlopp som skall vara anpassad till 6" sewer and drain PVC. Jag trodde jag skulle behöva krångla med någon hemgjord övergång eftersom jag tänkt använda 160mm PVC markavloppsrör.
Nu har jag dock fått lära mig att amerikanska 6" avloppsrör är 6" invändigt mått (152,4mm) och 6.275" i yttermått (159,4 mm) medans europeiska 160mm avloppsrör har 160mm som utvändigt mått. De är med andra ord nästan identiska! Passar alltså troligen perfekt. Om det nu skiljer 0,6mm i praktiken så tror jag det går att tänja ut men troligast så är det exakt samma dimensioner.
Jag har tänkt bygga av spiro själv. Har samlat några 45 och 90 graders böjar jag kommit över billigt men det är inte ofta man stöter på dom.
En av orsakerna det stannade för mig är att jag bara vägrar köpa så dyra kopplingar och förgreningar. Jag är snål och envis. Men sånadära Y-kopplingar här ligger runt 400-500kr st, tror dom är hälften billigare i Sverige. Tillverka egna funderar jag på.
En av orsakerna det stannade för mig är att jag bara vägrar köpa så dyra kopplingar och förgreningar. Jag är snål och envis. Men sånadära Y-kopplingar här ligger runt 400-500kr st, tror dom är hälften billigare i Sverige. Tillverka egna funderar jag på.
Jag var iväg på lunchen och shoppade 160mm avloppsrör, böjar och grenar på Hornbach. En 160x160 45 graders Y-gren kostade 102kr. Böjarna kostar 51kr oavsett vinkel.DennisCA skrev:
Jag har tänkt bygga av spiro själv. Har samlat några 45 och 90 graders böjar jag kommit över billigt men det är inte ofta man stöter på dom.
De hade 160mm spirodelar också, jag kikade på dem med. De raka rören är tom billigare per meter, men å andra sidan så behöver man muffar för att koppla ihop dem. Y-grenar och böjar kostade ca dubbelt så mycket som motsvarande 160mm PVC delar.
Konstigt att det skulle vara så mycket dyrare i Finland?
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Spirodelar köper man (eller gjorde för något år sedan) billigast på soliduct.se märkte jag när jag drog ventilation på vår övervåning. Extrem skillnad mot Hornbach som jag annars handlar allt hos.V vectrex skrev:Jag var iväg på lunchen och shoppade 160mm avloppsrör, böjar och grenar på Hornbach. En 160x160 45 graders Y-gren kostade 102kr. Böjarna kostar 51kr oavsett vinkel.
De hade 160mm spirodelar också, jag kikade på dem med. De raka rören är tom billigare per meter, men å andra sidan så behöver man muffar för att koppla ihop dem. Y-grenar och böjar kostade ca dubbelt så mycket som motsvarande 160mm PVC delar.
Konstigt att det skulle vara så mycket dyrare i Finland?
Såg för ett tag sedan också att luftbutiken.se t.o.m har förgreningar med 45 graders avstick. Dock lite dyra. Kallas för "T-rör 45"
Jo, något annat än Y förgreningar kan man inte använda när vi pratar spånsug. Eller kan, kan man väl, men blir väldigt stora tryckfall med T-rör.E Erik_Johansson skrev:Spirodelar köper man (eller gjorde för något år sedan) billigast på soliduct.se märkte jag när jag drog ventilation på vår övervåning. Extrem skillnad mot Hornbach som jag annars handlar allt hos.
Såg för ett tag sedan också att luftbutiken.se t.o.m har förgreningar med 45 graders avstick. Dock lite dyra. Kallas för "T-rör 45"
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Tänkte ge mig på att bygga en spånuppsamlingslåda att ha under min cyklon. Vad tror ni är rimliga mått att ha på lådan. När blir det för tungt? Spån är ju ganska lätt och jag tänkte sätta hjul på lådan så den enkelt går att rulla ut utomhus för att där tippas över i en stor säck eller så.
Är 500x500x1400 alldeles för stort? Det blir 350 liter spån om den är full, men jag lär tömma den när den är fylld till kanske max 70%.
Tänkte bygga av 12mm konstruktionsplywood.
Är 500x500x1400 alldeles för stort? Det blir 350 liter spån om den är full, men jag lär tömma den när den är fylld till kanske max 70%.
Tänkte bygga av 12mm konstruktionsplywood.
Skummat igenom denna tråden pga mitt inköp av spånsug, modell fm300b.
Tänkte även jag köpa till en cyklon, men då anslutning mellan fläkt och filter är rektangulärt så blir det lite dumt placeringsmässigt sett. Är det någon som vet vad dom övergångarna heter från rektangulärt till rund? Samt om det finns något företag som säljer dessa avsedda för spånsug? Har inte lyckats googla fram någon sida ännu.
Tänkte även jag köpa till en cyklon, men då anslutning mellan fläkt och filter är rektangulärt så blir det lite dumt placeringsmässigt sett. Är det någon som vet vad dom övergångarna heter från rektangulärt till rund? Samt om det finns något företag som säljer dessa avsedda för spånsug? Har inte lyckats googla fram någon sida ännu.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Cyklonen ska väl sitta 'innan' fläkten?Chrille.B skrev:
Skummat igenom denna tråden pga mitt inköp av spånsug, modell fm300b.
Tänkte även jag köpa till en cyklon, men då anslutning mellan fläkt och filter är rektangulärt så blir det lite dumt placeringsmässigt sett. Är det någon som vet vad dom övergångarna heter från rektangulärt till rund? Samt om det finns något företag som säljer dessa avsedda för spånsug? Har inte lyckats googla fram någon sida ännu.![]()
Man kan köra cykloner både på trycksidan och sugsidan. Man får en liten effekt på luftens densitet på grund av det absoluta trycket, vilket ger en skillnad i lufthastighet, viskositet/bärighet för partiklar osv, men skillnaderna kommer att bli små.Frustrator skrev:
Jo, visst kan man det. Finns för och nackdelar med båda sätten. En fördel med att ha cyklon och uppsamlingskärl på trycksidan är att man relativt enkelt kan ha en säck i sitt uppsamlingskärl. I teorin kan man t.o.m. använda bara en säck, det behövs inget kärl alls. En nackdel är att eventuella läckor sprider fint damm i rummet och det märks inte så tydligt att man har en liten läcka heller.mattiasp skrev:
En fördel med cyklon och kärl på sugsidan är att impellern inte behöver hantera spån och damm.