Jag har en vanlig borrskruvdragare och en slagskruvdragare, båda blå 18V Bosch. Slagskruvaren skaffade jag för att alla här och på Youtube överöste den typen med lovord men jag har ännu svårt att se att den är så fantastisk som alla säger. Med 180 Nm nominellt vridmoment är den mer än tre gånger starkare än min borrskruvare (55 Nm) men jag tycker sällan det hjälper, ofta går det bättre att köra sakta med borrskruvaren än full sula med slagskruvaren. Visst är det skönt att slippa rycket i handleden men oväsenet är ju hemskt?

Vad gör jag för fel? Använder jag den vid fel tillfällen eller har jag fel teknik? Hur skall jag inse slagskruvdragarnas förträfflighet?

• Gilla
nikasp och 8 till
  • Laddar…
Då har vi exakt samma uppfattning om det.

• Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Håller helt med
Bara ett jäkla liv.
Gör sig bättre i verkstan, med maskinskruv, full speta över gängorna och när det börjar knacka är man klar.
Att ligga och mata knack för att få i en 5x80 träskruv i en regel är ju ett grundrecept på huvudvärk.
Ev är den ju lite mer kompakt men det är sällan ett problem, inte för mig iaf.

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Jag kör min främst till större träskruv för att spara handlederna och när man skruvar i en position där man inte har kraft nog att hålla emot en vanlig dragare, exempelvis när man ligger raklång mellan takstolar med armen helt utsträckt framför sig för att precis nå fram till en regel och försöker dra i lite skruv.

• Gilla
Daniel Wallberg och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av slagskruvdragare är bara positiv. Den blev svärsonens favoritmaskin vid poolbygget för något år sedan.
Mycket kraft och med tre olika lägen. Det som imponerade mest var den låga ljudnivån! Tydligen skiljer det rätt mycket mellan olika tillverkare och modeller när det gäller ljudnivån. Min är borstlös med oljepulsmekanism.
Dag

Orange och svart sladdlös borrmaskin från AEG med borstlös motor och snabbchuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
A
Oljudet (Blå Bosch) är det värsta med dom. Men i övrigt är den i mitt tycke överlägsen vanliga dragare. Jag har tex byggt en enorm altan med samma bits och utan att dra paj nån skruv. Det kanske går med vanliga dragare också, men jag har aldrig lyckas med det.

Man får bättre kontroll tycker jag, och kan alltid få skruvarna exakt.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Var lite av samma uppfattning. Men har börjat inse att båda har sin plats. Saknar finländskan i min, den är högljudd och har bara ett läge. ”Mörda i skruvskrället”. Men det funkar när man vant sig.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har två Makita. Och när det är dags att skruva golvreglar och dylikt 5 el 6 och 80-120 så är knackarwn överlägsen. Vet inte varför jag väntat så länge med att köra igång med den.

Låter lite mer men stark som en oxe.

• Älska
Heij83
  • Laddar…
C
zarkov zarkov skrev:
Vad gör jag för fel? Använder jag den vid fel tillfällen eller har jag fel teknik? Hur skall jag inse slagskruvdragarnas förträfflighet?
Fel tillfällen skulle jag gissa.
Jag tycker också slagskruvdragaren är helt överlägsen där det behövs lite större moment. I betongplugg, tungdragna skruvar i trä, och kärvande skruvförband. Framför allt att den kan förmedla momentet till skruven utan att dra sönder spåret, vilket förvisso inte är ett så stort problem med torx. Men skulle gissa att jag 8 av 10 gånger använder vanliga skruvdragaren, så den är ingen universell ersättare. Kör också 12V vilket jag antar ger en betydligt beskedligare ljudnivå.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Ok, det kanske är jag som gjort fel. Mitt nästa projekt blir att räta upp golvet i vår gamla tvättstuga och då lär det bli både grovt virke och grova skruvar när jag drar fast de nya bjälkarna. Jag får helt enkelt ta på hörselskydden och ge det ett nytt försök.

zarkov zarkov skrev:
Ok, det kanske är jag som gjort fel. Mitt nästa projekt blir att räta upp golvet i vår gamla tvättstuga och då lär det bli både grovt virke och grova skruvar när jag drar fast de nya bjälkarna. Jag får helt enkelt ta på hörselskydden och ge det ett nytt försök.
Men låter den verkligen så mkt? Jag kan köra min utan skydd. Visst det kan låta en del om man kör riktigt hårt. Men annars så man överlever.

Sen jag skaffade slagskruvdragaren har jag nog inte dragit en skruv med borren. Tycker den är grymt smidig och upplever att jag har bättre precision, inte ofta jag drar i skruven för mycket med den.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag känner nog lite som du, har en Bosch 12V som på något vis känns lite "grov" jag saknar helt känslan i hur hårt det är draget om man ska dra "finmekanik" eller små skruvar i plast, någon barnleksak eller apparatlåda.

Dock väldigt nöjd över den när jag bytte vindsskivor då de gamla satt med blandad skruv, inte minst de övermålade philips-skruvarna, vissa även med latex-fog i gick relativt problemfritt att dra ur även i dumma vinkar, hade krävts mycket mer rensning av spåren och fler förflyttningar och höjdjusteringar av ställningen annars.

A
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men låter den verkligen så mkt?
Ja. Oh, ja. Det finns inte en chans att man drar ens ett enda knack utan skydd.

Jag har en liten 12 v Makita med knack, den är inga bekymmer med utan skydd.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Du kanske har köpt fel maskin.
Känslan i min Hikoki slagskruvdragare är underbar.
Finns inte en chans att skruva med samma precision med en vanlig skruvdragare oavsett storlek på skruven.
Bosch kom sist och fick 1 i betyg i en test av slagskruvdragare som finns på Youtube (okänt vilken modell)
Det var just i känsla och finlir som den föll på, den var annars snabbast på att dra ner skruvarna.
Makita och Hikoki var i topp på den punkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.