Åsa Lund
C Chefred skrev:
Jag har åtgärdat mina gavlar, hade problem med att det i princip rann in vatten. Detta var då höst och vinter när regnet slog mot gaveln, och inte torka upp mellan regnen.
Jag rullade på ett fasadskydd från Weber, till konsistens kan man likna det vid en primer.
Köpte en fem liters som skulle spädas, räckte till två strykningar per gavel.
Kan inte se att jag behandlat tegeln utan det ser precis ut som innan. Har även blivit av med att tegeln har frostsprängt.
Videon visar hur det blev efter behandling.
Du har ju en slät och prydlig fasad, ser inga håligheter som skulle behövt lagas innan 😊

Fogarna ser bra ut på mina gavlar.
Men jag skulle ändå säga att lite dåliga fogar och småsprickor inte har så stor betydelse.
En tegelsten som suger vatten är den stora anledningen till frostsprängningar och att gaveln släpper igenom vatten.

J
Tegelfogarna ska vara täta och välfyllda så att vattnet inte kan stanna upp på varje stenkant, utan rinner förbi och bort från teglet.

Om vatten tillåts stanna upp kan teglet skadas av väta som tränger in i tegelstenen och sedan fryser. Då sprängs stenen sönder och skivor av teglets yttersta lager spjälkas loss. Har detta väl börjat hända ansamlas ännu mer vatten på fel ställen vilket gör att problemet förvärras.

Fogen mellan tegelstenarna är den del av tegelfasaden som åldras snabbast.
En långsam kemisk process, karbotanisering medför att tegelfogens engenskaper förändras.
Murbruket reagerar med luftens koldioxid varvid pH-värder sjunker och fogen förlorar sina ursprungliga egenskaper. Den vittrar sönder och skyddar inte längre eventuell armering i fasaden från rist.

En vittrande fog släpper också in vatten vilket kan göra att såväl teglet som den bakomliggande konstruktionen skadas.

I början räcker det med en regelbunden översyn och lagning med jämna mellanrum så att fogarna hålls i gott skick, men så småningom kommer de behövas bytas ut helt. Detta görs genom att den gamla tegelfogen fräses ur och ersätts med ny.

Att hydrofobera en tegelfasad är att motverka teglets naturliga egenskaper att hantera fukt, tegelstenen blir fuktig vid regn på utsatta ställen men torkar ut lika bra när den inte utsätts för regn..
Hydrofobering kan man förklara med att om man borrar ett litet hål eller en gör en lite genomgående skrevs i en vindruta på en bil och kör bilen i regn så kommer vattnet att pressar in genom dessa hål och sprickor samma sak med tegelfasad då det är omöjligt att få en tegelfasad över tid utan sprickor och håligheter.
Har man då hudrofoberat fasaden och vatten kommer in så ökar frostsprängningen lavinartat..
Med detta sagt så kan det ändå vara värt att hydrofobera omvteglet i sig är av dålig kvalitet, oftast gula tegelvarianter (gulgrön borstad sten på bilden) som har historiskt varit sämst. Samt om skalmuren saknar luftspalt bakom för att fukten ska kunna dräneras ut.
Men villor överlag har oftast luftspalt.. Vittrat fasadtegel med sprucken fog, där bitar av yttersta lagret har lossnat, visar skador orsakade av fukt och frostsprängning i tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Nej den skrivelsen är inte AI utan är erfarenhet ifrån konsulter som jobbar med detta!

Du är medveten om att AI svar inte är tillåtna?
Det hade jag inte koll på, tur jag redigerade något ord då 😮

Hur som helst i denna frågan
Jag behandlade mina gavlar för tre år sen, inte en droppe vatten har tagit sig in i källaren, väggarna i källaren är torra. Det nya källarfönstret är oskadat, det gamla förstördes av vatten som kom uppifrån och ställde sig på karmen.
Ingen tegel har frusit sönder sedan behandlingen.
Så jag är nöjd, men det varar inte för evigt utan får kanske lägga på en runda till någon gång.
Läser man hur det fungerar så är det ganska likt som att måla en fasad med en öppen färg.

• Gilla
Dsv
  • Laddar…
J
C Chefred skrev:

Jag behandlade mina gavlar för tre år sen, inte en droppe vatten har tagit sig in i källaren, väggarna i källaren är torra. Det nya källarfönstret är oskadat, det gamla förstördes av vatten som kom uppifrån och ställde sig på karmen.
Så jag är nöjd, men det varar inte för evigt utan får kanske lägga på en runda till någon gång.
Läser man hur det fungerar så är det ganska likt som att måla en fasad med en öppen färg.
Nej det är inte som att måla brädor på en fasad, utan har man utomhusgodkänt fasadtegel så klarar den av att hantera regn..
Allt tyder på att du har antingen felaktig konstruktion då du nämner fönster som inte tar skada, har man konstruerat skalmuren rätt så rinner ingett vatten ifrån teglet så att det kan skada fönster..
Så fogar man om en gammal fasad och byter ut trasiga/spruckna sten så fungerar detta alldeles utmärkt..
Tänk också på att aldrig hydrofobera en nyare fasad som har garantitid kvar för tegeltillverkarna kommer inte att stå för något då du har ändrat teglets egenskaper..

J Jansson69 skrev:
Nej det är inte som att måla brädor på en fasad, utan har man utomhusgodkänt fasadtegel så klarar den av att hantera regn..
Allt tyder på att du har antingen felaktig konstruktion då du nämner fönster som inte tar skada, har man konstruerat skalmuren rätt så rinner ingett vatten ifrån teglet så att det kan skada fönster..
Så fogar man om en gammal fasad och byter ut trasiga/spruckna sten så fungerar detta alldeles utmärkt..
Tänk också på att aldrig hydrofobera en nyare fasad som har garantitid kvar för tegeltillverkarna kommer inte att stå för något då du har ändrat teglets egenskaper..
Huset är ifrån 60-talet så det kan ju vara att man använde en annan lösning då.
Jag bytade ca 70 stenar och fogade om de dåliga fogarna några år innan behandling, blev ingen skillnad.

Principen är samma som att måla ett hus med samma konstruktion där man har putsat tegel.

Denna tråden handlade väl inte om hur man ska göra med ny tegelvägg.

J
C Chefred skrev:
Huset är ifrån 60-talet så det kan ju vara att man använde en annan lösning då.
Jag bytade ca 70 stenar och fogade om de dåliga fogarna några år innan behandling, blev ingen skillnad.
Då har du ju sett konstruktionen om du har bytat sten, så hur är din konstruktion uppbyggd?
C Chefred skrev:
Principen är samma som att måla ett hus med samma konstruktion där man har putsat tegel.
Kanske själva påförandet är men inte själva tanken och nyttan för tegel behöver ingen hydrofobering om det är rätt uppfört och en fasadsten som har använts..
C Chefred skrev:
Denna tråden handlade väl inte om hur man ska göra med ny tegelvägg.
Ville bara upplysa då tegeltillverkarna frånskriver sig ansvar och det borde få alla klockor att ringa..

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Då har du ju sett konstruktionen om du har bytat sten, så hur är din konstruktion uppbyggd?

Kanske själva påförandet är men inte själva tanken och nyttan för tegel behöver ingen hydrofobering om det är rätt uppfört och en fasadsten som har använts..

Ville bara upplysa då tegeltillverkarna frånskriver sig ansvar och det borde få alla klockor att ringa..
Inifrån
Puts
200 siporex
45mm glasull skiva
Helsten

Ingen tydlig luftspalt

Kom gärna med en lösning som är rimlig istället för min. Du berättar bara om problem istället för lösningar.

Jag har förstått att du inte är mycket för min lösning.

Tegeln är som den är, inte mycket att upprepa att en tegelsten ska klara att stå emot slagregn året runt, torka ut av sig själv utan att skadas eller släppa igenom.

Så är det med det mesta som har garantitid, inga egna justeringar eller förändringar för att garanti ska gälla.

J
C Chefred skrev:
Inifrån
Puts
200 siporex
45mm glasull skiva
Helsten
Har du verkligen helsten? Då har du en kanalmursvägg utan luftspalt..

C Chefred skrev:
Kom gärna med en lösning som är rimlig istället för min. Du berättar bara om problem istället för lösningar.
Det är omöjligt att ge dig korrekta råd utan att vara insatt i helheten och undersökt dina fasader..
C Chefred skrev:
Jag har förstått att du inte är mycket för min lösning.
Det jag ville belysa är att allmänt är inte hydrofobering den bästa lösningen för villor med skalmur och luftning..
Men det kan vara så att det är en utväg om det är felkonstruerat eller har dåligt tegel överlag..
C Chefred skrev:
Tegeln är som den är, inte mycket att upprepa att en tegelsten ska klara att stå emot slagregn året runt, torka ut av sig själv utan att skadas eller släppa igenom.
Det finns enorma skillnader i tegelstenens egenskaper, och genom åren har det funnits riktigt dåliga tegelsorter som tex. gulgrön borstad vissa rosa varianter av tegel men generellt tänkt är rött och dom mörka varianterna mer hållbara..

• Diagram över tvärsnittsformer för moderna murade ytterväggar, inklusive kanal- och massivmur, samt olika variationsmodeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chefred skrev:
rna ser bra ut på mina gavlar.
C Chefred skrev:

Tack för du tog dig tid att återkoppla. Under "rätt" omständigheter läcker det in in ovanför källarfönstren efter bara att par minuter så att bättra ventilationen kommer inte göra någon skillnad. Lyckligtvis inträffar det rätt sällan men gör ändå att jag inte vill ta tag i att fräsch upp källaren innan det är åtgärdat. Själv varit skeptisk till hydrofobering men en murare som var här för att offerera omfogning tyckte jag skulle överväga det eftersom han bedömde att både tegel och fog är bra. Går provocera fram läckaget med vattenslangen och dimstråle så tänkte kanske prova på en mindre yta först.

• Gilla
Chefred
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.